Nostalgitripp i fotoarkivet – att resa med barn genom nio stater i USA

Central Park, New York

När Bella och Jackie var fyra och sex år bestämde vi oss för att åka på vår första utlandsresa med barn. Det blev till New York. Det gick så bra att vi fick mersmak, och reste tillbaka till USA ett halvår senare.

I maj 2011 flög vi till Chicago och vidare med det skraltigaste inrikesplan jag någonsin flugit med… Det dånade och skramlade och inredningen var alldeles gulnad av ålder, och kanske av cigarettrök. Min stolsits lossnade till och med, så att jag måste plocka upp den från golvet och sätta tillbaka den. Men vi var så trötta, så vi somnade ifrån alltsammans och vaknade när vi skulle landa i Tampa, Florida :)

På flygplatsen i Tampa, Florida, hyrde vi en bil för tre veckor, nämligen den här. Därifrån bilade vi sedan genom nio stater runt USAs östkust. En helt makalöst, fantastisk resa.

Slave Market Museum, South Carolina, USA
Slave Market Museum, Charleston, South Carolina, USA

Vi fick chans att se så otroligt mycket, som den här platsen där man anordnade slavauktioner på 1800-talet. Det är svårt att begripa att det kunde förekomma. Förutom att det var intressant att se alla historiskt viktiga platser, var Charleston dessutom en av de vackraste platserna vi besökte. Georgia och South Carolina var nog de stater jag tyckte allra mest om och helst skulle återvända till.

Det blev en resa som innehöll precis den variation som vi uppskattar. Olika miljöer, kultur, historia, mat, boenden, natur, bad, shopping, kända sevärdheter. På Captiva Island stannade vi tre nätter och bara njöt av den vackra naturen, alla fåglar och delfinerna som lekte i vattnet utanför vår balkong, av att sola och bada. Och att plocka snäckor. Det fanns en hel del ;)

När vi var där var dollar billigt att växla in, och generellt var priserna dessutom lägre än hemma, så vi shoppade.

Vi hade läst på grundligt och även sett vissa tv-serier som handlade om händelser i USAs historia. Vi plöjde till exempel igenom hela serien Nord & Syd och sedan besökte vi flera av de platser som tv-serien handlar om. Bland annat Boone Hall Plantation, bomullsplantagen som drevs med hjälp av slavar, Charleston, där det hade utvecklats ett slavsamhälle, Manassas där det utkämpades flera slag under amerikanska inbördeskriget. Här är vi på en otroligt vacker kyrkogård i Georgia.

Och vilka spännande platser vi bodde på! Här bodde vi en natt för ungefär 1500 kr för oss alla fyra. Vi hann precis checka in innan oväder med regn, åska och tornados brakade loss. Ganska läskigt att bo på en bergssluttning i det vädret. Men vilket ställe..! Maten var fantastisk och utsikten likaså. Ser ni mannen med röd väst och hög hatt på parkeringen? Han var ansvarig för att bilarna parkerades ordentligt.

Det jag gillar mest med våra resor är just att de är så varierande, risken att bli uttråkad är minimal. Under den här resan fick vi uppleva allt från storstad till landsort, resorts till motell, från lågland och träskmark till berg och djupa skogar. Oftast kändes det väldigt tryggt, men ibland var det riktigt obehagligt. Särskilt när jag ville köra småvägar i Virginia, och vi såg väldigt märkliga personligheter. Vi körde fram till drive-in på ett McDonald’s, och i luckan dök det upp en ung tjej med ögon som såg helt oseende ut, de var helt vitgrumliga och pupillerna var som små, svarta prickar. Två tänder hade hon i underkäken, det var allt, och de var bruna och avslagna. Jag kunde se notisen i en svensk tidning: ”Svensk barnfamilj försvunnen i Virgina under mystiska omständigheter.”

Som jag skrev, man fick enormt mycket för pengarna då vi var där, 2011. Vi besökte bland annat Sea World. Jag skulle ljuga om jag sade att jag ångrar att vi såg delfinshowen och showen med späckhuggare, det var för fantastiskt med de underbara djuren, själva showen och musiken, så det går inte att ångra det. Men nu vet jag mer, och anser att det är djurplågeri att hålla vilda djur i fångenskap.

sea world.

Magic Kingdom, Disney World, Orlando, USA

Tjejerna som var fem och sju år och i prinsessåldern, var lagom stora för Magic Kingdom. Om vi åker tillbaka någon gång måste vi besöka Harry Potter-parken. Vi har just haft Harry Potter filmmaraton och sett alla åtta filmerna under några dagar. Det vore kul att besöka miljöer som är uppbyggda som i böckerna och filmerna.

Biltmore Estate, North Carolina

Det stämmer verkligen att saker är väldigt stora i USA. Folk kör stora bilar, vi såg mängder med bilar av märket Hummer, sådana som från början var miltärjeepar. Och portionerna av mat är enorma, och titta bara på klubborna! Det går nästan inte att värja sig, man dras med och plötsligt gillar man det vräkiga. Här är vi på Biltmore Estate, som är den största privata egendomen i Nordamerika. Vi hade kunnat gå omkring där i flera dagar och ändå inte hunnit se allt. Så häftigt och så ofattbart att familjer har haft råd att leva så här, som i filmen Downton Abbey, men i mycket större omfattning.

Ju längre tid jag ägnar åt att sortera, spara och skicka iväg bilder för framkallning (det är nämligen det jag egentligen håller på med just nu), desto större blir reslusten… Men i år skall vi vara hemma har vi bestämt. Det är väl mest jag som bestämt det, måste jag erkänna. När vi inte har någon konkret, genomtänkt plan för vad vi vill se och uppleva, då tycker jag att det är bättre att spara pengarna tills vi får nya idéer om resor som kan bli lika innehållsrika som dem vi gjort tidigare.

Jag bloggade varje dag under den här resan, och vill någon se bilderna och kanske få ett och annat restips finns alla inläggen under fliken Att resa till USA (2011).

Nu är det dags att börja med middagen, och se över vilka kläder tjejerna skall ha i morgon på skolavslutningen. Ha en fin kväll!

23 reaktioner till “Nostalgitripp i fotoarkivet – att resa med barn genom nio stater i USA

1. Så trevligt att läsa om er resa.
    Vi reste i västra USA för drygt 10 år sedan, med våra två döttrar (då 13 och 9 år). Det blev en spännande och intressant resa. Naturupplevelserna är de vi minns mest med Yellowstone, Yosemite och rafting i två floder.
    Så jag rekommenderar Kalifornien med omkringliggande stater.
    /Cari (som hittade hit via Annis blogg)

Gillad av 1 person

2. Vilken häfigt resa ni gjort. De var kul att läsa. Vi har också bilat i USA två gånger då barnen var mindre, en gång Florida och nästa Kalifornien. Verkligen häftigt land, med mycket att se. Men har aldrig varit i Georgia och South Carolina. USA ger mersmak.

1. Ja, visst ger det mersmak, jag vill tillbaka. Jag upptäckte en hel del nya sidor hos mig själv under resorna i USA. Som till exempel att jag blev helt frälst i deras 18 wheelers… På västra sidan verkar de ha mycket snyggare och fler motivmålade långtradare, med nos (till skillnad från de med platt nos här i Sverige) och dubbla avgasrör vid hytten. Så pampiga på vägarna, men man är rätt så liten och oskyddad bredvid dem på vägen. Jag blev så fascinerad av de där lastbilarna, så vi körde in på ett truckstop och åt lunch med långtradarchaufförerna. Det ledde till otroligt intressanta diskussioner om hur de faktiskt lever,bokstavligen, i sina långtradare. Jag hade aldrig tidigare tänkt på att de har dusch, säng, micro i hytten bakom sig.

1. Tack :) Det var så fantastiskt att göra den resan, och att det gick så otroligt bra med barnen som ju inte var så gamla. Men vi hade jättekul, och trots att hela familjen var tätt inpå varandra under tre veckor blev vi inte irriterade på varandra under hela tiden.

Gillad av 1 person

3. Vilken underbar resa ni gjorde och så roligt för oss att du delar med dig i både ord och bild! Jag skulle gärna göra samma resa med mina troll, men nu har vi just köpt en ny husvagn och håller oss inom Sverige även i år. Finns mycket att se och göra även här. :)

1. Ja, det finns massor att uppleva här också, det hoppas jag att vi också gör i år :) Spännande med husvagn, jag gissar att det kommer på bilder från nya platser då under sommaren? Vi har inte några konkreta planer än, men nu när det blir lugnare skall jag skriva ihop en ”att-se-och-göra-lista” :)

Gilla

4. Vilken fantastisk resa! Så mycket ni fick uppleva på era tre veckor och vilka underbara semesterminnen!

1. Ja, det känns toppen att ha gjort den. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att göra om den, och fokusera på de allra bästa delarna. Samtidigt är det ju så spännande att uppleva nya platser, så det är kluvet. I år slutar det med att vi stannar i Sverige i stället :)

5. Underbara bilder och text som gör att man känner av alla ”dofter”… Härlig resa ni gjorde! Vissa ställen vill man bara se och uppleva på nytt, jag har två ställen som lockar att uppleva mera av, Tokyo och Venedig.

Gilla

1. Tack :) Det var en fantastisk resa. I efterhand känner jag ännu mer hur fantastiskt det var att ha möjlighet att resa runt som vi gjorde, tur man har alla foton och kan se tillbaka på resan och minnas hur det var. Tokyo och Venedig har jag aldrig besökt, men jag kan föreställa mig att det är både intressant och vackert.

6. Oj vilken resa. Fantastiskt att få ta del av din berättelse. Och visst får man lite mersmak när man varit med om något så kul och positivt. Vi har ju blivit med torp så vi kommer att vara ”torpare” i sommar MEN nu hade vi redan bokat varsin resa så det blir både och den här sommaren men nästa år planerar vi att fixa vi torpet istället. Må så gott!

Gillad av 1 person

7. Ser nu att du var till Venngarn när det var vintagedag där. Jag hade också velat åka dit, men det blev inte så. Tänk om vi setts!
    Vad gäller snigelskydden på mina odlingslådor vet jag inte om de fungerar än. Jag började jaga sniglar för några veckor sedan och upptäckte att det fanns kluster av dem i syrenhäcken mot grannen, en del av trädgården där jag inte letat förr. Jag brukar finna 15-20 stycken när jag letar, men jag har aldrig börjat så här tidigt! Nu var de små, så jag krossade de jag fann och köpte sedan ett tillåtet snigelgift som jag spred ut på de värsta platserna. Jag har inte jagat sniglar på tre kvällar nu (för trött för att invänta mörkret), men kvällarna innan dess fann jag bara 2-4 stycken och inte en enda på de ställen där det förut fanns så många!
    Däremot har jag insett att jag inte tänkt så långt vad gäller det jag planterat i lådorna. Krassen hos squashen bjuder ju in sniglarna om rankorna hänger över kanten, så dem grävde jag upp och flyttade igår. Bland kålen har jag planterat rosenskära – hur ska jag då kunna lägga över fiberduk som skydd mot kålfjärilen? Det blir till att flytta rosenskäran idag …

Gilla

1. Ja, vad kul om vi setts! Har man liknande intressen händer det säkert förr eller senare :) Spännande att följa ert odlingsarbete med er potager. Jag måste titta in hos dig och se vad som hänt sedan sist!

8. Vilken häftig resa ni gjorde! Jag blev lite USA-frälst när jag var och hälsade på en kompis som jobbade där -94. Vi fick bo hemma hos hennes ”familj” och låna deras bil för att ta oss runt lite. Vi var också på Sea World och det var fantastiskt….fast idag vet vi ju bättre😊 Nu, 22 år senare har jag ju även fått uppleva New York och det stora landet i väst fortsätter att fascinera🇺🇸

Gillad av 1 person

1. Ja, vi längtar egentligen iväg igen allihop. Det skulle vara roligt att resa tillbaka till vissa av platserna igen, och utforska dem noggrannare. Det finns ju oändligt mycket att se och uppleva. Visst är det fascinerande med USA och New York! Den första dagen i NY tyckte jag att det var väldigt fult med all betong, och höghus som gjorde att solen inte nådde ned till trottoarerna. Men efterhand började jag verkligen gilla det vi upplevde av staden. När vi åkte hem hade jag blivit frälst ;) Så kul att ha varit där och levt i en amerikansk familj, det ger säkert en hel del aha-upplevelser.

Gilla

9. Vilken härligt nostalgitripp! Jag njöt av den och kände igen motiven från Florida, där vi reste runt i 6 veckor med hyrbil 10 år innan ni gav er iväg.

Tycker det är toppen att ni vande tjejerna såpass tidigt att resa och uppleva en annan kontinent. Å det funkade ju alldeles utmärkt.

Kan tänka mig att det inte går allt för fort för dig att sortera bilder. För man fastnar ju vid varje bild, eller hur:-)

Ha en fin skolavslutning imorgon! Hoppas solen skiner!

Gillad av 1 person

1. Ja, att ligga vid en pool med högt ljud är inte vår grej riktigt. Dels blir vi uttråkade, dels är det ingen avkoppling alls. Det bästa för att göra resan praktiskt genomförbar med barnen, man går ju väldigt mycket, var att vi hyrde en dubbelbarnvagn. Tjejerna som ju var för stora för vagn tyckte att det var litet pinsamt, men de tyckte att det väldigt skönt att sitta i den under en filt när det blev för jobbigt att gå. Och vi kunde slappna av mer än när man måste hålla barnen i handen hela tiden. Resan gick hur bra som helst!

Tack för hälsningen, som tyvärr inte hjälpte, skolavslutningen blev en iskall historia med bara några få solglimtar. Jag tinade inte upp på hela kvällen, och i dag är det varm tröja som gäller. Svensk sommar ;)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.