Varje tisdag kommer Johannas deckarhörna med en ny topp fem på ett visst tema. Den här veckan är temat böcker jag inte alls tyckte om i år (hittills under 2017).
Det här temat kan vara det svåraste hittills för mig. Jag undviker böcker jag inte lockas av, och oftast brukar jag göra val som jag blir nöjd med, så riktiga bottennapp är sällsynta. Bara 3/87 böcker har i år fått lägre betyg än medel, och det är de här:
Audrey Carlan, Calendar Girl. Förförd: januari, februari, mars. Betyg: 1/5
När jag skriver om böcker försöker jag bedöma dem utifrån den genre som de tillhör. Att exempelvis bedöma en kriminalroman på samma sätt som en barnbok vore inte rättvist. Men hur skulle jag bedöma Calendar Girl..? Bokus klassificerar den som erotisk skönlitteratur. Min erfarenhet av sådana böcker är obefintlig, så jag måste helt enkelt utgå från vilken behållning jag hade av att läsa boken, och om jag vill läsa fler i samma serie. Svaret på de frågorna är: minimal respektive nej. Jag vill oftast läsa böcker som är välgenomtänkta och originella, som berör och som lever kvar i mina tankar lång tid efter att boken är utläst. Det här är som ni förstår inte en sådan bok, men det utger den sig inte heller för att vara. Jag ger boken ett lågt betyg, eftersom jag bedömer den utifrån vanliga bedömningskriterier för en roman. Något som möjligen visar på svagheten i min recension i det här fallet, är att Calendar Girl blivit en försäljningssuccé över hela världen. Är det en erotisk roman ni vill läsa kanske Calendar Girl kan passa, ni får helt enkelt bedöma själva.
Martin Engberg, En enastående karriär. Betyg: 2/5
En enastående karriär hade sina ljusglimtar, men jag blev inte berörd av historien, jo jag blev irriterad. På huvudpersonens ihärdiga offermentalitet, egoism och översitteri boken igenom. Känslan av självömkande låg som en blöt filt över historien och jag orkade knappt ta mig igenom den, trots att boken är förhållandevis tunn.
Liane Moriarty, Andras vänner. Betyg: 2/5
Jag tycker om Moriartys böcker, hon är fenomenal på att skildra relationer på ett trovärdigt vis. I den här boken försöker hon skapa ett spänningsmoment kring en händelse i boken, men spänningen uteblir totalt. Däremot skildrar hon som vanligt familjerelationer, parrelationer och vänskapsrelationer på ett väldigt fint sätt som gjorde att jag fastnade i boken och läste vidare.
Klicka nu in hos Johannas Deckarhörna och var med du också! Och titta gärna runt hos alla andra som är med, du kommer att få många, många bra tips!
♥
Jag försöker också välja så men ibland gör man misstag. Svårt att bedöma när man läser i en genre man inte brukar läsa ur…
GillaGilla
Jag brukar också vara ganska bra på att lite på förhand känna av vad jag kan gilla men om jag märker att jag inte gillar en bok brukar jag inte läsa ut den så ofta.
GillaGilla
Jag har inte läst någon av dessa böcker och jag kan nog avstå dem. Tack för din recension.
GillaGilla
Det är samma här, jag väljer oftast böcker jag verkligen vill läsa och då blir det inte så många bottennapp. Men tyvärr finns det alltid ett gäng som kanske inte är min stil trots allt, eller som inte lever upp till förväntningarna.
GillaGilla
Inte läst någon av dessa och så kommer det nog att förbli ;)
GillaGilla
Författarna och böckerna säger mig ingenting tyvärr. Ska inte köpa dom efter det här inlägget heller;-)
GillaGilla
Inte läst någon av dessa, och kommer med all säkerhet heller inte att göra. Det är ju klart roligare att skriva om böcker man gillar och finner intresse för. (http://ibokhyllan.blogspot.se/)
GillaGilla
Har någon bok av Liane Moriarty i bokhyllan oläst.
GillaGilla
Har inte läst någon av dem :)
GillaGilla
En enastående karriär låter som en riktigt jobbig bok att läsa!
GillaGilla
brukar också sortera ifrån början. men ibland gör jag ett försök ändå med något jag kanske inte tror på. och så går det som det går
GillaGilla
Jag har haft väldigt roligt åt att läsa ”Veckans topplista” den här gången :-) Många tips på böcker som man kan skippa, eftersom det finns så ofantligt många bra böcker att läsa istället.
GillaGilla
Har inte läst någon av dessa böcker och ingen av de lockar precis.
GillaGilla
Har inte läst någon av dessa tre, men hade ingen plan på det heller som tur är :)
GillaGilla
Sorgligt med Moriarty som jag hade sett fram emot … nu blir det nog inget med den saken!
GillaGillad av 1 person
Den var trög i början, det tog nog 60-70 sidor innan det lossnade. Men mest tyckte jag att det var synd att hon försökte skriva boken som en psykologisk spänningsroman, hon borde ha hållit det vid en relationsroman. Som sådan, utan märkliga cliffhangers m.m., hade jag tyckte mycket mer om den. Men nästa bok, som kommer snart, har jag ändå stora förväntningar på, handlingen låter väldigt intressant :)
GillaGilla
Just den där ”Andras vänner” har jag påbörjat, men kommer liksom inte vidare. Det beror nog på att boken inte är nåt vidare ;-)
GillaGillad av 1 person
Japp, så tror jag att det är ;) Den var faktiskt väldigt trög under nästan sjuttio sidor, men sedan blev den bättre. Läs den som en vanlig relationsroman så blir den bättre. Hon är ju fenomenal på att skildra vanliga relationer.
GillaGilla
Tack! Alla böcker passar inte alla och jag tycker att det är viktigt att skriva om både de som man gillar och inte gillar.
GillaGillad av 1 person
Jag håller med dig. Det är inte så kul att vara negativ till en viss bok, men vill man vara ärlig tycker jag att man måste berätta om både det som är bra och det som är dåligt.
GillaGillad av 1 person
Andras vänner bör man alltså inte läsa… Jag har inte läst något av henne, men Öppnas i händelse av min död kommer förmodligen att hamna på boktolvan för nästa år.
GillaGilla
Engbergs bok är ju speciell, annorlunda, inte så dålig.
GillaGilla
(visst var det svårt, jag undviker också såna böcker)
GillaGilla