Träningssvacka :(

Längtar efter att få träna! Men först fick jag rejält ont i halsen, vilket nästan alltid brukar leda till envis hosta. Under vår resa i Skottland kunde jag inte heller träna… Och så en rejäl dos av ytterligare bakterier på planet… Till slut kunde inte kroppen stå emot längre, så nu hostar jag så mycket att jag inte vågar träna… irriterad…

Jag är ändå glad att jag kom igång under sommaren – nu är jag i alla fall på G! Jag tycker att det är svårare att komma igång på hösten när förkylningarna brukar dra igång på allvar. Nu vilar jag mig frisk, sedan nya tag! Och jag har en ny metod för träningen som jag är så sugen på att testa! Jag blev inspirerad av den här artikeln i dag! Klicka på länken och läs mer, den är intressant för alla!

 

Nu skall jag banta!

Edit: Det här var ett riktigt dåligt beslut. Efter en tid med strikt LCHF fick jag problem med hjärtrytmen och flera följdeffekter av det. Läs gärna det här naiva inlägget och sedan mitt inlägg om riskerna med LCHF m.fl. dieter.

.

Jag har aldrig bantat medvetet, men jag har gått både upp och ned i vikt. Som mest gick jag upp tio kilo på ett par år. Det var under småbarnsåren, då jag tyckte att det passade bra att starta eget företag… Två småbarn där den ena visade sig vara extremt nyfiken med extremt litet sömnbehov. Att driva Magdas var dessutom så otroligt roligt, så jag jobbade jämt. Och Magdas blev mer populärt än jag egentligen hade tid med. Visserligen ett trevligt problem..! Jag minns knappt hur länge det pågick, men drygt ett år, minst. Under den perioden sov jag nästan aldrig mer än fyra-fem timmar per natt och satt ofta vid datorn med papperstussar i näsan för att jag blödde näsblod. …sunt leverne, eller hur..?

Bara genom att sova för litet kan man gå upp i vikt. Och ni vet kanske hur det är när man är väldigt trött – man längtar bara efter sådant som ger snabb energi, som glass och godis!  När glassbilen kom kunde jag enkelt äta 900 g Mövenpick glass på en kvart..!

Så för mig var det för litet sömn och för mycket glass och godis som gjorde att jag gick upp i vikt. Men inte bara. Det var för mycket mat också. Det hjälpte inte att jag kom igång igen med att jogga och styrketräna. Jag gick bara ned två kilo på ett och ett halv år. Trots att jag nästan uteslutande åt enligt GI.

Förra sommaren gick jag helt oplanerat ned tio kilo. Det började med en infektion som gjorde att jag inte kunde äta på en vecka. Efter det åt jag mindre och när jag kunde ha kläder jag inte kunnat ha på flera år fortsatte jag att äta mindre portioner för att hålla vikten.

Nu tränar jag regelbundet igen, men har ändå gått upp fyra kilo från min trivselvikt…

Jag vill inte att det skall fortsätta uppåt, så nu skall jag faktiskt medvetet försöka påverka min vikt. Däremot vill jag inte tappa muskler och kondition som jag gjorde förra sommaren. Planen är att gå ned fyra kilo. Men jag kommer att fortsätta att träna, i någon form. Helst genom styrketräning kombinerat med ridning. Förhoppningsvis kommer fett att bytas ut mot muskler. Och muskler väger mer än fett, så det kanske inte blir så enkelt. Frågan är alltså hur jag skall göra för att bli av med fyra kilo kroppsvikt..?

Jag har följt Anneths viktresa i hennes blogg, och jag har gillat det jag läst! Hon har gått ned 20 kilo på fyra månader, och vad jag förstår bara genom att lägga om kosten till LCHF! Ni vet, LCHF står ju för en kost som består av framför allt protein och fett, och minimalt med kalorier. Jag har lagat sådana rätter jag också, och jag gillar det! Jag gillar GI-rätter också, och känner inget behov av att äta pasta, ris, potatis, bröd och annat kolhydratrikt. Jag kommer inte att äta slaviskt enligt LCHF och GI, men i så stor utsträckning som möjligt.

Fyra kilo lättare är alltså målet – nu får vi se hur det går!

Energiboost :)

I kväll var det dags för trerättersmiddag..!

Till dessert valde jag en klassiker – nämligen banana split! Jag har inga spärrar när det gäller mat – det har ni nog redan förstått ;)

Sedan vidare till gymmet! Banana split innan träning kanske är hemligheten för att orka ta sig iväg och träna! Jag var i alla fall jättepigg och orkade tyngre vikter än tidigare..!

En bra dag! :D