Musée vivant du cheval – ett levande hästmuseum

.

Vi hade läst att det fanns ett hästmuseum någon mil från Paris och väldigt nära Asterixparken. Jag såg framför mig en liten lada med gamla sadlar och träns från första världskriget, eller något i den stilen. Men så var det verkligen inte…

.

Det visade sig att muséet låg i slottet Chantilly.

.

Där fanns också en stor park med galoppbana och en otroligt fin publikläktare.

.

De 186 meter långa stallarna anses vara de vackraste i världen. De byggdes på 1700-talet på uppdrag av prinsen av Condé, Louis Henrik, hertig av Bourbon. Han trodde att han skulle reinkarneras som häst efter sin död och ville att stallarna skulle passa hans status.

.

Föreställningarna ändras från säsong till säsong. På youtube finns en del filmer från olika föreställningar, bland annat den här: http://www.youtube.com/watch?v=WwQ8eHfQHvE

.

.

.

Innan vi åkte till hotellet fick tjejerna staden Chantillys egen glass..!

Det levande hästmuséet var resans överraskning. Vi hade absolut inte väntat oss något liknande. Åk dit om ni skall till Paris! Det här är inte bara för hästälskare.

.

Har du sett filmen Levande måltavla så kommer du att känna igen dig när du kommer till Chantilly. Den spelades in bland annat där. Själv måste jag se filmen igen, bara för att återuppleva minnena från vår dag på slottet Chantilly!

 

Leistra och jag leker

Leistra börjar bli mer självständig nu, och för första gången triggade jag igång henne till att leka utan att det var meningen.

.

Jag sprang i hagen, och direkt kom hon skuttande och började cirkulera litet på avstånd från mig.

.

När jag hoppade och skuttade, gjorde hon samma sak!

.

.

Och när jag sprang såg hon det som en tävling och satte iväg för fullt!

.

.

Jag viftade med armarna i luften och tänkte att det skulle göra mig lång, ungefär som att jag stegrade mig. Och titta vad hon svarade med – vilken cirkushäst! Jag hann tyvärr inte med att fota ordentligt, nästa gång skall jag vara beredd :D

.

När jag hade en unghingst lät jag honom gå i en hingstflock för att leka och utvecklas. Jag har inte hört att man gör så med unga ston. Men Leistra skulle absolut uppskatta en riktig lekkamrat, istället för mig..!