Helgbilden v. 41

oktober 6

Helgen är över och det är dags för Helgbilden! Den här gången sponsrar Yves Rocher med fint pris.

Här är mitt bidrag till utmaningen, foton tagna rakt upp och ned utan redigering. Jag gillar att dokumentera min verklighet så som den är, delvis som hjälp för minnet eftersom det är ganska kort. Man fyller ju ständigt på med nytt, som också måste få plats. Om jag redigerar bilderna så är det genom att beskära eller ljusa upp dem.
.

oktober 7

Den här bilden blev jag nöjd med. Det är väl ingen fototeknisk höjdare, men rätt så kul med Jackie som tittar uppåt och ser ut att undra hur mycket löv det egentligen kan falla ned…
.

oktober 8

Det blir mängder med löv. Som tur är rasar inte alla löv samtidigt. Vissa av lönnarna är nästan helt avlövade, medan löven på andra fortfarande är gröna och har längre kvar. Så vi vet vad vi kan ägna oss åt ett antal timmar till.

 

Veckans fototriss – Så här ser det ut där jag är

oktober 1

På kvällarna brinner himlen den här årstiden. Står man på vår balkong på framsidan av huset har man den här utsikten. Lönnarna på vår tomt följer inte samma säsongsrytm. Den på fotot får löv senare än de andra på våren, och tappar också sina löv senare. Det är jag glad för. Säsongen blir längre, och så blir det inte lika mycket löv att kratta samtidigt nu på hösten…
.

oktober 2

På morgnarna är det på baksidan av huset man har den vackraste vyn. Så här ser det ut nu, när jag precis burit ut hö till hästarna i hagen bakom huset.
.

oktober 3

Inomhus har vi tagit fram blockljusen och gjort en liten ljusbricka på en skifferplatta. Mysigt och ett bra sätt att få barnen att vilja sitta kvar litet längre vid måltiderna.

Många fler fototrissar på samma tema finns här.

 

Kokboksställ från Nillas Handelsbod

kokboksställ1

För ett par veckor sedan vann jag en fototävling. Det här fina kokboksstället i smide är ett av priserna jag fick från Nillas Handelsbod, som sponsrat tävlingen.
.

kokboksställ

Kokboksstället fungerar perfekt som notställ också, när Isabella övar med sin tvärflöjt! Väldigt praktiskt med de små vikterna som man hänger ned framför boken och håller sidorna på plats.

Jag vann fler fina saker, om ni vill se?