Recensionsexemplar – stort tack till Brombergs bokförlag!

Utgivningsdatum: 2016-08-09
Förlag: Brombergs Bokförlag
Omslagsformgivning och inlaga: Jenny Kellerman Pillay
Svartvita illustrationer i boken: Alexander Jansson
ISBN: 9789173377959

Isabellas recension på Instagram (Av Isabella får den 5/5)

Huset Trakeborg har stått tomt i många år sedan den mystiske ägaren spårlöst försvunnit. De 12-åriga tvillingarna Linus och Linnéa flyttar in över sommaren, tillsammans med sin mamma som ska restaurera huset. Linnéa är svårt handikappad sedan födseln och Linus ser inte fram emot en sommar i ett ödsligt hus mitt ute i ingenstans, utan något att göra. Men redan första natten hör han underliga ljud i väggarna och snart börjar saker försvinna. När Linus letar efter ledtrådar i huset hittar han en nyckel under några uppbrutna golvbrädor. Vem har gömt nyckeln – och vart leder den? Detta är upptakten till ett oupphörligt spännande läsäventyr för fantasyälskare. Nyckeln som Linus hittat för honom snart till en helt annan värld, Hinsides. Hittills har bara en människa hittat dit: Trakeborgs mystiske och numera försvunne ägare. De olika varelserna som bebor Hinsides fruktar att portalen som oavsiktligt öppnats mellan världarna hotar att förstöra allt levande. Snart blir Linus indragen i en gastkramande kamp på liv och död. Till sin hjälp har han Lionora, en flicka i Hinsides som verkar vara en kopia av Linus syster Linnéa…

Det här är en klassisk fantasyberättelse med två världar som vissa, men inte alla, kan röra sig mellan. Genom en olyckshändelse faller Linus från sin värld till en helt annan, där han snabbt måste försöka urskilja vilka som är goda och vilka som är onda för att klara sig. I klassiska fantasyberättelser får huvudpersonen ofta ett uppdrag som måste lösas för att skydda världen. Så också här. Linus tvingas klara svåra prövningar och kämpa mot väsen med magiska krafter för att förhindra den olycksbådande framtid han fått se en skymt av.

För barn i bokens målgrupp gissar jag att berättelsen lägger sig på en alldeles lagom nivå av kuslig spänning. Redan i första kapitlet börjar det hända mystiska saker i det gamla huset. Därefter är det oavbrutet spännande och skrämmande ända till sista textraden. Det som för berättelsen framåt är det magiska som Linus och hans syster råkar ut för och som de måste hantera på olika sätt. Språket är enkelt, rappt och levande. Relationen mellan syskonen och deras mamma är också väldigt fint skildrad. Berättelsen övertygar, man vill inte lägga boken ifrån sig förrän den är utläst. Det som inte övertygar mig lika mycket är omslaget, som jag inte tycker speglar innehållet. Som omslag hade jag hellre sett någon av de svartvita illustrationerna inifrån boken.

Det här är första delen i en tänkt Hinsides-trilogi, skriven av mor och son Alvtegen. Nästa del i serien är planerad till våren 2017 med titeln Hinsides brinner. Vi väntar med spänning!