Dagens träningspass

Enligt mitt träningsschema, från PT Olga Rönnberg, skall jag få in tre pass med powerwalks och tre pass med styrketräning per vecka.

Powerwalks är svårast att klara av, eftersom jag inte vill gå själv på kvällarna. En timmes ridning borde motsvara en timmes powerwalk, så ett sådant pass har jag i alla fall klarat av den här veckan. Kanske blir det ett i morgon förmiddag också innan mitt tredje gympass för veckan.

Dagens träningspass på gymmet kändes otroligt tungt. Jag hoppas att jag inte håller på att bli sjuk… jag är litet nojig, eftersom det går både det ena och andra i skolorna nu… Jag har i alla fall lärt mig att inte pressa mig mer när det känns så här, så jag gjorde inte alla övningarna som jag hade planerat, utan stretchade ganska lång stund istället. Väldigt välbehövligt..!

Jag måste lägga mer tid på att stretcha, som ni ser… Ullis och jag tävlar om vem som kan gå ned i spagat, alternativt är närmast, om en månad. Och Ralf och jag var väldigt jämna sist, så nästa gång vi ses skall jag slå honom ;)

Det är inte bara en kul grej. Om jag inte stretchar drar musklerna mig sned direkt. Är det så för er också?

.

Sittande rodd: 10 + 10 + 10, 30 kg
Ryggdrag: 10 + 8 + 8, 22,5 kg
Ländrygg: 10 + 8 + 8, 40 kg
Axlar: 10 + 8 + 8, 15 kg
Bröstpress: 10 + 10 + 10, 17,5 kg
Crunches: Mage: raka crunches 15 + 15 + 15 rep, med vridning höger 15 + 15 + 15 rep, med vridning vänster 15 + 15 + 15 rep

 

Två veckor med PT Olga Rönnbergs kostprogram

… man skulle kunna tro att det är tyngdlyftning jag ägnar mig åt, med de låren och den baken… haha!

Men det är i alla fall – 1,5 kg sedan fotot togs för en vecka sedan. Totalt – 3 kg sedan jag började med kostprogrammet för två veckor sedan. Litet kul som projekt, hur mycket man som vanlig kvinna i 40-årsåldern kan etablera goda mat- och träningsvanor, stärka och forma om sin kropp. Men julen närmar sig, så vi får väl se hur det går… Jag har dock en plan… ;)

I kväll skall jag skriva ned hur mycket jag orkar på de olika övningarna på gymmet, och se om jag förbättrar mig något. Olga Rönnberg och andra tränare rekommenderar dessutom att man mäter sig runt armar, ben, midja o.s.v. för att se om det blir någon förändring. Kanske dags att göra det.

.

Edit…
Benpress: 10 + 8 + 8 rep, 70 kg
Ländrygg: 10 + 10 + 10 rep, 40 kg
Mage: raka crunches 15 + 15 + 15 rep, med vridning höger 15 + 15 + 15 rep, med vridning vänster 15 + 15 + 15 rep
Bencurl ett ben i taget: 2 set, 10 + 8 + 8, 12,5 kg
Rodd: 10 + 10 + 10, 35 kg

Obs att crunches/situps inte är vad Olga Rönnberg rekommenderar, utan istället det som kallas för plankan och som tar mer på djupet

Träningsprogram från PT Olga Rönnberg

Med hjälp av PT Olga Rönnberg tänker jag komma i form! Vill du läsa och se hur det började – klicka här!

.

För en vecka sedan fick jag mitt kostprogram, och i dag kom mitt träningsprogram. Fokus är på hela kroppen och kondition, och en kombination av hemmaträning och gym. Magträning varje dag och regelbundna powerwalks.

Det borde funka!

Enligt programmet skall jag använda en pilatesboll. Jag är litet tveksam till om jag har lust att köpa en till pryl för att kunna träna. Det får bli en test av gymmets pilatesboll först, så får vi se. Annars kan man ju lätt byta ut de övningarna mot andra övningar som ger samma effekt, men utan den där bollen.

.

Sådana här så kallade plankor skall jag göra varje dag… Vilken snygg mage jag kommer att ha till sommaren :D