Trevlig midsommar!

Vi börjar dagen traditionsenligt vid Gottröra kyrka. Sedan brukar vi klä och dansa runt midsommarstången, äta lunch i gröngräset, kasta pil och prova turen i fiskdammen. Barnen har sett fram mot den här dagen länge!

I kväll skall vi grilla vildsvin tillsammans med mina bröder med familjer och ett tjugotal andra inbjudna. Dessutom blir det lagtävling i bland annat paintball och fyrhjulingskörning. Kan bli kul!

Men inget föl än… Så jag kommer att cykla hem då och då för att se till lilla hästen ♥

 

Det närmar sig fölning

I natt såg jag Glaeda stå alldeles stilla en lång stund med öronen bakåt. Och i morse såg hon annorlunda ut, magen var inte lika stor utåt sidorna. Det kan vara så att hon hade förvärkar och att lillen därinne ligger i läge nu. Då brukar tyngdpunkten hamna lägre.

Det är fantastiskt att kunna ha sin häst så nära att man kan gå ut i hagen och titta till henne på nätterna ♥

Fölningen

Oftast går det ju bra med fölningar, men jag läser förstås på om vad som kan hända om det inte går bra, så att jag är förberedd. Det är ju inte bara att lasta Glaeda i transporten och åka till veterinärkliniken om det blir fel. Blir det fel är det bråttom. Hujedamig… Jag ser verkligen fram mot att fölningen är över och att fölet blivit någon månad så att allt har stabiliserat sig.

Jag håller noggrann koll på förändringar för att veta när det är dags. Om hon börjar bli disträ eller orolig, om hon går iväg för sig själv eller verkar ha ont i magen. Än så länge inga sådana tecken. Själva utdrivningsstadiet tar bara 10-20 minuter. Hur mycket jag än håller koll är risken ändå stor att hon fölar utan att jag hunnit vara med.

Det blir ett stort ögonblick när hon får sitt föl… ♥