Recension: Svart gryning, av Cilla och Rolf Börjlind

svart gryning

Antal sidor: 423
Utgivningsdatum: 2014-08-22
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113059693

Handlingen i korthet, hämtad från förlagets hemsida

Olivia Rönning har valt att återvända till polisyrket och fått en tjänst i skånska Höganäs. När den lilla orten Arild drabbas av ett fruktansvärt barnmord dras Olivia in i utredningen. Några dagar senare begås ett nytt barnmord. Denna gång på Värmdö. Sjuårige Aram har fått sin nacke avvriden på samma sätt som treåriga Emelie i Arild. De brutala morden ger eko över hela landet. Rikskrim och Mette Olsäter kopplas in. Misstankarna riktas mot rasistiska kretsar som uttalat hot mot båda barnens föräldrar.

Tom Stiltons vän Ronny ger honom en bok som han har fått in till sitt antikvariat. I boken ligger ett stort antal urklipp. Alla handlar om ett olöst mordfall på en gravid lyxprostituerad från 2006. ”Jillfallet” var det fall som Stilton blev utmanövrerad från och aldrig har kunnat glömma.

När Marianne Boglund på SKL får en träff i registret söker hon upp Mette Olsäter. Testresultatet styr in utredningen på märkliga vägar.

Det börjar riktigt skrämmande med två barnmord. Jag har svårt att läsa om barn som råkar illa ut, och det här är i vidrigaste laget. Men jag vet sedan tidigare böcker i serien, att fokus inte kommer att ligga på morden i sig, utan mer på att lösa brotten. Ännu en gång imponeras jag av hur snyggt författarparet bygger upp en både spännande och samhällsaktuell historia, som också väver in inte helt okomplicerade relationer och familjehemligheter.

Personskildringarna är kanske det jag tycker allra mest om i serien om Rönning och Stilton. Olivia Rönning och Tom Stilton ger till det yttre helt olika intryck; det skiljer i kön, ålder, erfarenhet, klädsel. Jag tycker dock att deras likheter är större än deras olikheter. Framför allt har båda två en stark kontakt med sin intuition och uppfattar sådant som döljs bakom det som uttryckligen sägs eller syns. Båda två går sina egna vägar, även om det bryter mot regler och konventioner, och har ett rättframt sätt som inte alltid följer vad som anses normalt i det sociala livet. Båda två har av olika anledningar tappat fotfästet i livet, men lyckats få någorlunda rätsida på tillvaron. Som stabila och trygga motvikter till Rönning och Stilton, finns utredningsledaren på Rikskrim, Mette Olsäter, och hennes man, Mårten. Middagarna i deras kök blir mysiga andrum i den spännande läsningen.

Den första boken i serien, Springfloden, gav jag högsta betyg. Den fullkomligt knockade mig. De två efterföljarna, Den tredje rösten och Svart gryning, är skrivna med samma driv och samma rappa språk som den första boken, och de är minst lika spännande. Alla tre är böcker man inte kan lägga ifrån sig. Det som drar ned intrycket litet hos de två senaste böckerna, är att de inte har en lika trovärdig mordhistoria som Springfloden. Mordhistorierna i deckare behöver inte nödvändigtvis vara realistiska, men när historiens yttre form, den sociala kontexten, vill förmedla trovärdighet, inte minst med huvudpersoner som vi kan känna igen oss i, då tycker jag att det ställer motsvarande krav på mordhistorien.

Svart gryning kan läsas fristående, men jag skulle ändå rekommendera att läsa böckerna i serien från början. Brottsutredningarna i böckerna är visserligen helt fristående, men som jag skrev tidigare är personskildringarna och den utveckling huvudpersonerna går igenom en stor del av läsupplevelsen. Jag var inte helt förtjust i Olivia Rönning i de första böckerna, då jag tyckte att hon gav ett allt för omoget och självcentrerat intryck. I den här boken har hon tagit sig förbi den fasen, och uppträder på ett mer professionellt sätt som det är betydligt enklare att ta till sig. De frågetecken som följt med serien sedan den första boken rätas nu ut, och de böcker som hittills givits ut i serien om Rönning och Stilton skulle kunna bilda en trilogi med ett tydligt avslut i den här tredje boken. Om det inte var för de personliga problem som åter gör sig påminda hos Tom Stilton. I Svart gryning går han långt över gränsen för vad som kan accepteras, och frågan är hur han nu skall gå vidare.

I slutet av juli kommer den fjärde delen i serien om Rönning och Stilton, Sov du lilla videung.

2 thoughts on “Recension: Svart gryning, av Cilla och Rolf Börjlind

1. Tack vare din recension har jag köpt boken idag. Har aldrig läst böcker skrivna av Cilla och Rolf Börjlind och hade ärligt talat aldrig hört talas om författarna. Oooooops.