Långsammare återhämtning efter 40

Det är absolut skillnad mellan att vara 20 och att vara 40. Jag tror inte att man automatiskt får sämre ämnesomsättning med åren, snarare ett mer stillasittande liv. Det gäller i alla fall mig. Däremot undrar jag om inte återhämtningen tar längre tid efter ansträngning..? Vad tycker ni ?

När jag var i tjugoårsåldern kunde jag börja dagen med en timmes rask promenad med hunden och sedan gå direkt vidare till gymmet och träna hela kroppen. På kvällen kunde jag fortsätta med ett ridpass alternativt cykla om jag fortfarande hade överskottsenergi. Jag önskar att jag kunde klara av samma sak i dag, men jag dog väl om jag försökte upprepa det..!

När jag tränar nu gör jag det på ett annat sätt än för femton år sedan. Jag tränar inte samma muskler fler än två gånger i veckan. Dessutom korta pass, men desto mer stretching före, under och efter träningen. Det ger absolut inte samma snabba resultat. Men jag blir glad av träningen och förhoppningsvis mår kroppen och skelettet bra av det också!

Jag är litet nyfiken på om det är fler än jag som känner så här. Jag har ju läst att vissa tvärtom känner sig starkare och mer i form när de passerat 40. Vad beror det på i så fall..?

Berätta!

Är det hösten..?

Jag känner mig trött och ful och inte ens på gymmet får jag de vanliga endorfintopparna. Vad hände med min vanliga energi..? Hoppas jag inte är på väg att bli förkyld. Barnen har gått tre veckor i skolan nu, så det vore väl inte så konstigt om det är dags.

I morgon skall jag börja med en powerwalk, och leda in kroppen på ett positivt spår direkt, så får vi se vad det leder till..! Men nu middag och sedan tidigt i säng.

Ha en skön lördagkväll ♥

Tränar hemma

I dag kommer jag inte iväg till gymmet. Tur då att vi har ett litet hemmagym i gästhuset/tvättstugan!

Men det är mycket svårare att motivera sig att träna hemma. Hemma vill jag att det skall vara lugnt och skönt och mysigt. Att styrketräna är ju raka motsatsen. Men det är väl bara att göra som Nikes slogan – Just do it!

Hoppas ni får en härlig dag ♥