Praktisk superträning!

Om elrepet runt hästhagen skall fylla sin funktion, alltså leda ström, får det inte växa upp gräs mot repet. Då sjunker spänningen i repet. I den ena hagen, där hästarna varit fram tills nu, var det inga större problem. Förutom här vid hagen närmast huset.

Men det var dags att öppna upp till den andra hagen, och där var gräset både tätt och högt…

.

… ja, ni ser ju själva… Hagen har rep på tre höjder, men det längst ned syns nästan inte. Stolparna är 130 höga, men syns nästan inte heller i det höga gräset.

De här repen ledde inte mycket ström, så gräset måste bort. Dessutom vet jag ju hur hästar gör när de släpps ut i en ny hage – de rusar runt i full fart och kollar var gränserna går. Och tänk er lilla Leistra i den här djungeln!!

.

Nej det gick ju inte. Så jag klurade på olika sätt att lösa problemet, och kom fram till att det bara fanns ett sätt. Att slå allt gräset som en bred gång runt hela hagen närmast trådarna. 1200 meter långt och tre meter brett… Pappa hjälpte mig att slipa en slö gammal lie som fanns i vårt magasin när vi flyttade hit. Sedan var det bara att sätta igång…

Det tog minst två timmar i går kväll och en timme i dag. Pulsen var konstant hög och svetten lackade!  Hur orkade de slå hela åkrar förr i tiden?! Vilka superhjältar!

.

Men det gav faktiskt mersmak. Det kändes rejält och äkta på något sätt. Så är det någon som behöver hjälp med att slå gräs med lie är det bara att höra av er! ;)

Träningskläder och joggingskor på nätet

Har ni några tips på var man kan beställa träningskläder respektive joggingskor på nätet?

Skorna är det definitivt dags att byta, stötdämpningen är nog inte så bra längre efter flera år. Nya träningskläder skulle jag vilja ha för att kunna motivera mig att ta mig till gymmet de dagar det tar emot, som i dag… Det krävdes en kraftansträngning för att åka de 15 km jag har till gymmet. Jag sov bara ett par timmar natten då Glaeda fölade, så kroppen var säkert trött. Det märktes på gymmet också. I kväll blir det tidigt i säng, men först skall jag natta hästarna..!

 

Trevligt på gymmet

Fem månader med magsår har inneburit fem månader när jag inte varit på gymmet alls. När jag åkte dit i kväll kändes det nästan som att åka på en första date – spännande och roligt!

Det gick väl ungefär som förväntat. Jag var mycket, mycket svagare än sist. Men det brukar gå ganska snabbt att träna sig tillbaka igen. En positiv sak med att träna på gym är att man stretchar. Vad stel i nacken och ryggen jag var! Skönt att komma igång och träna igen så att jag samtidigt mjukar upp och tänjer ut musklerna också.

En annan sak som jag gillar med vårt gym är den otroligt serviceinriktade personalen. Killen i receptionen kommenterade att han inte sett mig på ett tag och tyckte att det var roligt att jag var tillbaka. En enkel sak att säga, men det gjorde mig glad!

Hoppas ni har en härlig sommarkväll!