Insikter och erfarenheter av svensk sjukvård

Nu vet jag skillnaden mellan att känna livet i sig och att inte göra det. Mitt nyvunna liv utan blödande magsår är klart bättre än med! Har 1000 idéer, men skall nöja mig med att förverkliga bara några stycken :)

Tack ni som kommenterat och gillat på facebook!

Ni ser lammen på fotot, så känner jag mig!

Fem månader av oändligt många blodprover och utredningar av varför mitt hjärta rusade, varför jag hade ont i bröstet och alldeles för hög puls, varför jag fick högre värde av vita blodkroppar än normalt, varför jag var så otroligt trött, darrig och svag så att jag knappt orkade gå uppför trappan i huset.

När jag blev remitterad till en hjärtspecialist tittade hon på mig och i journalen och konstaterade utan vidare att det bara var pollenallergi. När jag svarade att allt började i januari ändrade hon sig, då var det en inflammation i bröstmusklerna. Tag tre Ipren om dagen i sju dagar så kommer det att gå över. Tillåt mig småle… Hade jag följt hennes råd, vilket jag inte gjorde, så hade väl magsåren blivit mycket värre.

Jag fick också höra att det var övergångsåldern, även om jag egentligen var litet för ung för det. Det skulle förklara den höga pulsen och att hjärtat rusade i tid och otid. Jag protesterade mot att jag skulle ha övergångsbesvär, men sedan såg jag att läkaren ändå skrivit i journalen att det var det jag hade problem med.

Många gånger fick jag höra att jag såg ju så frisk, liten och lätt ut. Jag undrar hur de hade behandlat mig om jag varit överviktig..? Hade de skyllt på det då..?

När jag envisades med att hela tiden komma tillbaka och kräva vidare utredning blev vissa av läkarna tydligt irriterade. Vissa saker får man lära sig att leva med, sade en läkare.

Fem månader tog det innan jag fick remiss till gastroskopi. Fel på magmunnen och blödande magsår som börjat läka av sig själva. Efter fem månader insåg väl kroppen att den fick ta tag i det här själv när inget hände! Under fyra veckor skall jag äta receptfri medicin mot magsår, för att verkligen bli av med problemen. Redan första dagarna kände jag en klar förbättring. Så enkelt kan det alltså avhjälpas, när felet väl upptäcktes!

Det är inte roligt att känna att något är fel, men inte få något svar på vad det är. Särskilt när läkarna inte tar problemen på allvar. Till slut börjar man ju tvivla på sig själv, att det kanske skall kännas så här. Men vet ni vad, det finns ingen som känner sin egen kropp så bra som man själv. Om jag skall ge något råd utifrån hur jag upplevt sjukvården, så är det att stå på er! Och ett råd till – blodprov visar inte allt, som läkarna tycks tro. Flera blodprov togs som skulle visa om något var fel med magen, men proven visade ingenting.

Kostprogram – mix av GI, LCHF och Olga Rönnberg

Nu så!! Nu har jag klurat ut maträtter för en tid framöver!

Planering är A och O om jag skall klara att laga god och samtidigt sund mat. Är ni nyfikna på hur recepten smakade är det bara att titta in här i bloggen! Jag kommer att äta mer kolhydrater, såsom bröd och potatis, än som rekommenderas av LCHF-anhängare. Det gör jag för att inte få kaliumbrist igen. Däremot mår jag toppen av att dra ned på kolhydraterna, så det blir en medelväg :)

.

Frukostar
Havregrynsgröt, kanel, tranbär, fikon, äppelmos, mjölk, 1 kokt ägg
Omelett med soltorkade tomater, purjolök och bacon
Yoghurt, tranbär, fikon, frön och nötter, 2 kokta ägg
Kesoplättar av fiberhusk med brieost, salami och physalisfrukt
Nöt- och aprikosbröd med leverpastej och gurka, yoghurt med bär, frön och nötter

Frukostarna är sådana som vi redan äter, så dem skulle jag kunna göra i sömnen om det behöves. Jag är en morgonmänniska, så jag är oftast pigg när jag vaknar. Men de dagar jag inte är det, eller när det blir bråttom, då skall jag inte trilla dit på en helt och hållet kolhydratspäckad frukost!

.

Luncher, middagar
Kycklinggryta med smak från Afrika
Soup au pistou – fransk grönsakssoppa med örtolja
Blomkål polonaise
Anna Bergenströms kikärtsgryta från Marrakech
Vildsvin, rostade grönsaker och dijoncrème
Lax och varm medelhavssallad med örtmajonnäs
Hokisoppa med vitlökscreme
Anna Bergenströms linssoppa, nöt- och aprikosbröd
Italiensk paj
Krämig carbonara
Thaisoppa med lax och räkor
Ungersk gryta
GI-burgare med dijoncrème
Kålpudding
Grönsakssoppa med färsbullar och bönor
Rödtungafiléer med spenatfyllning och räksås
Varma, fruktiga ugnsrostade grönsaker
Grekisk wok med halloumi, palsternacka och oliver
Lättlagad köttfärssoppa

Lunch och middag har jag slagit ihop till en gemensam kategori. Jag brukar laga middagarna så att de räcker till lunch dagen efter. De flesta av rätterna har jag inte lagat tidigare, och jag längtar redan efter att testa dem!

.

Tillbehör
Cathrine Schücks goda linsröra
Tzatsiki
Blomkålsskivor
Grönsaksspett
Aioli
Coleslaw med vitkål, äpple, morot, rödlök och pumpafrön
Nöt- och aprikosbröd
Mandelknäckebröd

Mellanmål
Makrill i tomatsås, äpple
Keso med äpple och kanel
Keso med frysta bär och nötter
Banan
Vitaminsmoothie med yoghurt, mango, saffran och litet till
En näve nötter, frön och mandlar
Avocado

Övrigt
Multivitamin
Omega 3

Är det någon särskild lunch eller middag ni tycker jag skall börja med? :)

Kostprogram enligt PT Olga Rönnberg – nu börjar jag :)

Nu har jag fått nog. Det är dags att komma tillbaka på spåret med goda matvanor! Det är förvånansvärt enkelt när man väl är i gång, men just nu är glass och choklad väldigt lockande…

Här behövs en ordentlig plan och tydliga riktlinjer! Annars står jag där utsvulten när det är dags för middag, utan en enda idé om vad jag skall laga. Då är det alldeles för lätt att välja något mindre nyttigt. Kroppen verkar skrika efter pasta eller pommes frites när det egentligen går lika snabbt att göra köttfärsbiffar och cole slaw. Som jag dessutom tycker är mycket godare, normalt sett.

Olga Rönnbergs kostprogram funkar väldigt bra. Bortsett från att jag tidigare helt valde bort potatis, bröd och flingor och liknande snabba kolhydrater, med kaliumbrist som följd… Inte bra. Det kommer jag att ta med i beräkningarna när jag planerar dagens måltider framöver.

* Som frukost kommer jag att äta A) en portion havregrynsgröt med exempelvis tranbär och äppelmos och ett kokt ägg, eller B) laktosfri yoghurt med bär och gryn och tranbär och två ägg

* Till lunch blir det kött, fisk eller kyckling med 1 dl potatis och grönsaker

* Till middag väljer jag kött, fisk eller kyckling med mycket grönsaker och exempelvis pesto

* Ett eller två mellanmål under dagen med till exempel A) makrill i tomatsås eller B) keso med kanel och äpple. Skall kolla upp Charlotte Perrellis proteindrinkar också, de kan vara bra att ha när man inte har tillgång till något annat. En näve mandlar per dag är också bra för att vara säker på att få i sig det livsviktiga kaliumet.

På fredagar blir det invägning, så jag börjar i morgon med att kolla upp startvikten. Men redan i kväll skall jag sätta ihop en veckomeny! Jag lägger upp den i bloggen, någon av er kanske vill ha  tips på luncher och middagar för kommande vecka :)