PT Olga Rönnbergs kostprogram – v 1

Det är svårare än man tror att bryta vanor. Jag bestämde mig för flera veckor sedan att börja äta enligt kostprogrammet jag fått från PT Olga Rönnberg, men det gick inte så värst bra. De första tre veckorna är alltid värst. Är man dessutom trött och kroppen skriker efter socker och snabba kolhydrater, då krävs det en vilja av stål för att stå emot.

För en vecka sedan, när jag fick nog av att kläderna inte sitter bra, satte jag definitivt stopp för godis, pasta, bröd och annat som jag inte mår bra av. Efter bara ett par dagar gick det förvånansvärt lätt att hålla mig till kostprogrammet!

Kaffe fick jag en bestämd tillsägelse att sluta med direkt när det blev konstaterat att jag haft blödande magsår. Och ärligt talat, har jag lyckats sluta med kaffe så skall jag väl klara att äta vettigt också! Att äta rätt känns som en bagatell i jämförelse med att inte dricka hembryggt, gott kaffe.

Kostprogrammet från Olga Rönnberg, som väl egentligen är likvärdigt med LCHQ tycker jag, men mer specifikt och lättare att följa, verkar passa mig bra. Ett kilo ned sedan jag bestämde mig på allvar för en vecka sedan!

När förkylningen släppt greppet skall jag ta tag i träningen också. Längtar till gymmet!

Komma igång igen

Övervägde att åka till gymmet i går, men kände mig så trött och avstod. Tur att jag lyssnade på kroppen den här gången, i dag är både barnen och jag förkylda.

Jag får se helgen som en uppvärmning inför nästa vecka när jag räknar med att kunna träna igen. Jag har en hel del på min att-göra-lista. Bland annat skall jag kärra hästgödsel till rabatterna och bärbuskarna. Det kommer att bli tungt, men tar jag det lugnt går det nog bra även med en förkylning i kroppen.

Trevlig helg på er!

 

Enklaste sättet att hålla koll på vikten…

…är att använda ganska snäva klänningar. Inga kilon kan smyga sig på utan att man märker det. Går jag upp i vikt syns det direkt..! Dessutom tar det emot att stoppa i sig jätteportioner med mat. Eller glass… :P

Det här fotot är sex månader gammalt. Det var ungefär då jag var tvungen att sluta träna. Jag kände mig inte i form då, men nu är det ännu värre. När magsåren läkt inom några veckor kan jag börja träna igen. Tills dess skall jag fokusera på att hålla bättre koll på vad jag äter. Jag har lärt mig från PT Olga Rönnberg att det som påverkar vikten allra mest är kosten.

Min kropp funkar bäst med LCHQ. Begränsat med gluten, som finns i till exempel bröd och pasta. Men proteinrik mat, mycket grönsaker, nötter, frön och en del frukt. Det är sådan mat jag gillar bäst också, så det är inget problem. Det handlar nog mest om att minska mängden, särskilt fram tills jag börjar träna igen.

 – 3 kilo är mitt mål, på tre veckor. Startdatum i dag! Tror ni att jag klarar det..?