Förslag på namn till Glaedas stoföl

Tack för alla gratulationer vi fått både här och på Facebook!

Ett nytt liv har sett dagens ljus ♥  Man behöver inte älska hästar för att inse att det är stort…

.

Islandshästar ger man isländska namn, och vi funderar som bäst på vad vårt lilla föl skall heta. Har ni sett att hon har en nästan perfekt form av en stjärna på mulen? Kanske hon skulle heta Litla Stjarna..? Eller kanske Tira, som betyder litet bloss, med tanke på hennes färg. Ljúfa, som betyder underbar, lilla skatt. Kanske Leiftra, som betyder lysa, glänsa, blixt.

Kom gärna med förslag på namn! Här finns en guide till isländska hästnamn.

 

Nu är hon här – Glaedas stoföl ♥

Antingen vandrade hon runt i hagen i går, eller stod helt stilla och verkade frånvarande. Hon rullade sig flera gånger än normalt och sparkade upp mot magen ibland. Juvret som redan verkade proppfullt fylldes på ännu mer. Allt tydde på att något var på gång. Däremot åt hon sitt tillskottsfoder som vanligt vid sjutiden. Klockan elva tittade jag till henne innan jag satte klockan på ringning kl 04 och öppnade ett fönster i sovrummet ut mot hagen.

Vid halv ett vaknade jag av att grannen visslade på sin hund som tydligen rymt. Jag trodde att hunden var i hagen och rusade ut för att titta till hästarna. Vid halv ett är det som mörkast på natten den här tiden på året, det kan jag intyga efter att ha varit uppe hela natten… Jag såg inte så bra i mörkret, men visst var det något som stod bredvid Glaeda längst bort i hagen, på hagens högsta punkt…

.

Glaeda såg fräsch ut men var trött förstås och lade sig flera gånger för att vila ut. Lillan var nyfiken och ville hälsa, men Glaeda gnäggade dovt och hindrade henne från att komma fram. En duktig och beskyddande mamma.

.

All efterbörd var hel och såg bra ut, så det behövde jag inte heller bekymra mig om. Jag stannade en stund på avstånd för att se att lilla fölet kom i gång att dia. Det är viktigt att få i sig råmjölken inom några timmar. När fölet föds har den inga antikroppar alls, utan får det från den första mjölken.

.

Mest av allt hoppades jag att fölningen skulle gå bra så att det inte hände Glaeda något. Hon är min ögonsten och jag är så fäst vid henne. Sedan hoppades jag förstås att fölet också skulle må bra. I tredje hand hoppades jag på ett stoföl, och i fjärde hand att det skulle bli en skäck. Ni kan ju förstå att jag är lycklig nu!

.

Den färg fölen har när de föds är det inte alls säkert att de behåller. Jag tror att en skäck fortsätter att vara skäck och inte blir skimmel, men jag är inte säker på om lillan blir en skimmelskäck, det kan islandshästar tydligen bli. Det måste jag rådfråga Thilde om.

.

Tröttis ♥

Det närmar sig fölning

Nu har hon varit stor och sprängfylld med mjölk så länge att jag nästan tappat tron på att det blir något föl… Hon är väldigt trött, även om man just här kan se potentialen som rolig och framåt ridhäst sedan! Och smidigare häst får man leta efter – hon rullar sig helt obehindrat från sida till sida i hagen, trots jättemagen!

I går trodde jag att det var dags. Då betade hon inte så mycket som hon brukar, och låg plötsligt mitt på dagen mitt i hagen. Hon brukar vila på förmiddagarna och på en annan plats, så jag misstänkte att något var på gång. I dag betar hon inte heller så mycket, utan står mest i hagen och är ganska frånvarande i blicken. 

Min stora, lilla häst ♥

.

Edit: Har haft koll på lillhästen under eftermiddagen, och så här ofta brukar hon inte rulla sig i hagen. Och så sparkar hon sig mot magen då och då. Jag tror inte att det bara är insekterna som stör henne. Kanske förvärkar..?