Recension: Pingvinlektionerna av Tom Michell

Förlag: Brombergs
Illustrationer: Neil Baker
Översättning: Nille Lindgren
ISBN: 9789173377362
.

Handlingen i korthet

Det här är en fullkomligt underbar och häpnadsväckande berättelse som dessutom är sann. Författaren berättar om när han som ung och äventyrslysten på 70-talet bestämmer sig för att resa till Argentina. Han varnas för att ekonomin i landet är i totalt kaos, terrorismen är utbredd, mord och kidnappningar tillhör vardagen och en blodig militärkupp är sannolikt i antågande. Ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle drömma om att resa till Argentina under sådana förhållanden. ”Det här var naturligtvis precis vad jag ville höra, och den enda uppmuntran jag behövde.” När Tom får en tjänst som adjunkt på en internatskola reser han.

Under en promenad längs stranden får han syn på de första svarta, orörliga skepnaderna. När han kommer närmare inser han att hela stranden är full av hundratals döda pingviner, täckta av tjock, kvävande olja och tjära. Varje våg sköljer upp nya fåglar och Tom inser att inte bara hundratals utan tusentals pingviner har gått en fruktansvärd död till mötes. Plötsligt ser han att en av dem rör på sig. En tapper liten pingvin är vid liv. Tom kan inte lämna den åt sitt öde, och inte heller avsluta pingvinens lidande. Han får en idé om att ta hem den, tvätta den ren och släppa ut den i havet igen. När han efteråt sätter ned pingvinen i den våta sanden och börjar gå därifrån, vägrar pingvinen att lämna Toms sida.

Pingvinen, som senare får namnet Juan Salvador, smugglas med på en strapatsrik resa till internatskolan där Tom skall undervisa. Juan Salvador blir omgående centrum för allas uppmärksamhet på skolan. Han vaggar fram i livet och charmar alla i sin väg. Han blir rugbylagets maskot, värd på Toms fester, hushållerskans förtrogne och simtränare till en blyg student. ”Att Juan Salvador gav intryck av att ägna delad uppmärksamhet åt sin besökare kom sig av hans sätt att lägga huvudet på sned och betrakta sin samtalspartner först med det ena ögat, sedan med det andra. Alla visste att de kunde lita blint på hans takt och finkänslighet, och på att de skulle få hans ovillkorliga stöd och uppmuntran.”

Juan Salvador lockar fram det bästa ur dem han möter och förändrar livet på djupet för många. Mellan Tom och Juan Salvador växer en unik och speciell vänskap fram.

Vad jag tyckte

Samtidigt som läsaren får följa med på den spännande resan, och uppleva utvecklingen som sker mellan den lilla pingvinen och hans omgivning, får vi inblick i det argentinska samhället och den politiska och ekonomiska situation som rådde i Sydamerika under 1970-talet. Författaren har ett stort naturintresse och ett starkt engagemang i miljöfrågor, och boken berör också också ämnet hur människors sätt att leva påverkar djurlivet.

Det är känslosamt, rörande, humoristiskt och hjärtevärmande. En berättelse som fastnar i minnet och som man inte glömmer. Jag och vår 11-åring har haft boken som högläsningsbok, och vi älskade den båda två. Boken innehåller dessutom så fina illustrationer av Juan Salvador i olika situationer. Jag rekommenderar verkligen den här boken till alla.
.

pingvin

6 thoughts on “Recension: Pingvinlektionerna av Tom Michell

1. Den fångade mig direkt. Språket är lättsamt och författaren bygger upp en förväntan om vad som komma skall, mötet med pingvinen. Man ler, skrattar och oroas omväxlande i boken.

1. Den här har jag sett glimtar av på en och annan bokblogg, nu har jag reserverat den på biblioteket 🙂 Det låter just som rätt sorts feel good-läsning som kan behövas nu!

2. Det är sådana här böcker som är roliga att läsa, en författare som ansträngt sig för att hitta på en story. Personligen hatar jag det jag brukar kalla livspusseldeckare, alltså kvinna i yngre medelåldern med karriär i mediebranschen som snubblar över ett lik när hon skall hämta ungarna på dagis typ.
    Författare som följer en mall och egentligen skriver om sig själva 🙂