Recensionsexemplar från Hoi Förlag – stort tack!

Antal sidor: 307
Utgivningsdatum: 2016-09-21
Förlag: Hoi Förlag
Formgivning: Kari Palmqvist
ISBN: 9789176970140

Bokens innehåll i korthet, från förlagets hemsida

I 1930-talets Norge slår sig Astrid fri från ett religiöst hem och ett utstakat liv som fru, mor och fabriksarbeterska. Hon får chansen att utbilda sig till sjuksköterska och börjar därefter engagera sig i kampen för frihet och rättvisa. Astrid lär känna Thomas, en man med musikerdrömmar. De planerar en framtid tillsammans, men Thomas möter Astrids syster Ågot … och allt förändras. Parallellt med deras berättelse möter vi författaren Anna, som i nutid reser till Norge på jakt efter mellankrigstidens dofter. Vilka var egentligen de släktingar hennes mor alltid talade om? Och hur såg deras liv ut? Tanken att det var något lurt med att två kvinnor levde tillsammans med endast en man växte med åren. Inga andra hon kände till levde på detta sätt. Det var konstigt, avvikande, kanske skamligt, och till och med oanständigt. Vad tyckte mamma? Hon vågade aldrig fråga.

Per Anders Fogelströms böcker i stad-serien tillhör mina absoluta favoriter. Det enda som betyder något påminner om dem. Det är socialrealistiskt och skildrar vanliga människors hårda vardag på ett mjukt, okonstlat och enkelt sätt. Det är också en bok om att kunna försonas med hur livet blev. Vi får följa Astrid, yngst av sex systrar, som redan som liten vägrar att begränsa sig genom att blint lyda föräldrarnas strikta kristna regler. Hon drömmer om ett annat liv än som fru, mor och fabriksarbeterska. Hon vill läsa vidare, göra något mer av sitt liv, påverka sin samtid. Envis och orädd bryter hon sig loss, från både konventioner och det lilla samhälle hon lever i, när hon ges möjlighet att flytta till storstaden och utbilda sig till sjuksköterska. Att gå sin egen väg blir inte enkelt, men för Astrid finns det inget annat alternativ.

Jag tycker väldigt mycket om den här boken. Den parallella historien som utspelar sig i nutid anser jag dock inte tillför något till berättelsen. Snarare skapar den ett både känslomässigt och stilmässigt brott i förhållande till den historiska delen. Slutet kommer dessutom litet väl snabbt och frågor förblir obesvarade. Det drar tyvärr ned intrycket av boken som helhet. Det enda som betyder något är Jeanette Palmqvists romandebut och boken baserar sig på hennes egen släkthistoria. Jag hoppas att hon väljer att skriva fler historiska romaner, för som sådan är den alldeles underbar.