Recension: Redemption Point, av Candice Fox

Redemption Point är den andra delen i serien om den före detta polischefen Ted Conkaffey. Jag hade inte läst den första delen, och vanligtvis i bokserier brukar delarna vara fristående så att man inte skall behöva läsa de tidigare delarna, utan kan kliva rakt in i serien. Det fungerade bra nu också.

De första sidorna ger en tillbakablick på vad som hänt. Ted Conkaffey blev oskyldigt anklagad och åtalad för att ha våldtagit och nästan dödat en trettonårig flicka. Flickan överlevde, men är alltför traumatiserad för att kunna förstå vem som gjorde detta mot henne. I brist på bevis släpptes Ted efter en tid ut från fängelset, men inte som frikänd, utan som fortsatt misstänkt. Han förlorade sin fru och nyfödda dotter, sitt arbete och anseende och lever numera under ständigt hot från allmänheten som utan dom ändå dömt honom som pedofil.

Ted Conkaffey har flyttat till annan ort och har fått arbete som privatdetektiv hos en väldigt speciell ung kvinna, Amanda Pharrell. När den här berättelsen börjar har det skett ett dubbelmord på två unga bartendrar. Vi får växelvis följa mordutredningen som sköts sida vid sida med polisen på orten, och Teds försök att leva ett så vanligt liv som möjligt, trots hat, förtal och våld riktat mot honom. Med jämna mellanrum inflikas dagboksanteckningar skrivna av den person som begick övergreppet mot den trettonåriga flickan.

Vad är det egentligen med australienska författare, som så ofta lyckas skriva fantastiska miljöbeskrivningar? Så även här. Det handlar inte bara om att miljön i sig själv är exotisk med regnskog och livsfarliga djur, det är helt enkelt mysig läsning. Ännu charmigare blir det av att Ted har räddat en gås med en skadad vinge, och nu har gåsmamman och hennes sex ungar som husdjur i en lekstuga på tomten, och ibland låter dem få komma in i huset och simma i badkaret.

Mordintrigen är inte helt skarp och upplösningen känns varken överraskande eller väntad, men egentligen bryr jag mig inte så mycket om hur det skall gå i den delen. Jag trivs ganska bra med att glida med i utredningsarbetet och regelbundet skratta till åt Amandas helt oväntade kommentarer och agerande. De parallella historierna med Teds försök till ett så normalt liv som möjligt, och dagboksanteckningarna som berättar historien om vad som ledde fram till våldtäkten, får större fokus men är inte heller tillräckligt stringenta.

Personligen tycker jag inte att intrigen känns helt genomarbetad, jag hade önskat att den var bättre sammanhållen, och jag hade önskat mer trovärdighet i vissa delar som nu känns ganska osannolika.

Antal sidor: 414
Utgivningsdatum: 2020-02-03
Serie: Crimson Lake, #2
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Översättning: Hanna Axén
ISBN: 9789177991441

6 reaktioner till “Recension: Redemption Point, av Candice Fox

1. Tror att jag aldrig läst en deckare skriven av en australiensisk författare. Men det du skriver påminner en aning om den australiensiska deckarserien ”Top of the Lake: China Girl”. Den var väldigt… märklig och helt annorlunda än ”vanliga” engelska deckare.

2. Jag hoppar alla deckare eller kriminalare, men tycker absolut du ska köpa Smirnoffs böcker om de finns på rean. Den tredje kommer snart ut.
    Kålpuddingen finns i Lottas bok som du hade på din bild med kommande böcker, men hon gör dolmar. Jag gör receptet som pudding istället. Har inte förstått varför du har den med som ny bok, är det en nyutgåva? Den finns ju fortfarande att köpa i tidigare utgåvor.

1. Vad roligt att du känner så, och inte tappade intresset trots det jag lyfte fram som mindre bra i boken! På Goodreads är den stora majoriteten överväldigad av den här bokserien, och jag kommer också att hålla utkik efter nästa bok. Inte minst för att få överrumplas av Amanda Pharrells galna kommentarer och upptåg. Hon är litet lik Sherlock Holmes faktiskt, som inte bryr sig om hur det hon säger eller gör skall tas emot, utan bara gör. Det blir väldigt roligt.