Recension: Inferno i snö, av Marie Bengts

Inferno i snö är den tredje och fristående delen i serien om Hannah Lönn, klädskaparen som dras in i mordhistorier som hon inte kan låta bli att nysta i. Den första delen utspelade sig i en idyllisk småstads- landsortsmiljö med hemlighetsfulla bybor. Den andra i modebranschen i Stockholm. Nu är året 1957 och en mordbrännare sprider skräck på Öland, där Hannah planerar att tillbringa julen i lugn och ro tillsammans med sin faster på pensionat Paradiset i Borgholm. De överraskas dock av en av de kraftigaste snöstormarna i mannaminne, och tvingas söka skydd på ett gods.

Det är inte bara Hannah och hennes faster som blir insnöade på godset Hallerum. På vägen mot pensionat Paradiset plockar de ovetandes upp och ger lift till den man som varit huvudmisstänkt för mordbränderna på ön, men som nu är släppt på fri fot i brist på bevis. På godset Hallerum tas trion emot med misstänksamhet. Där bor flera generationer av släkten Strandberg tillsammans med sin chaufför, sitt hembiträde och en författare som lever som skyddsling på godset. När snöstormen slår till finns även fem gäster på godset; den inbitne ungkarlen och frisören, prosten och prostinnan samt den äldste manlige släktingen med sin relativt nyblivna, unga hustru. Där finns även patriarken Caesar och dennes sonhustru, Rebecka, som båda är avlidna men fortfarande efter sin död har stort inflytande på de boende och deras gäster.

I princip hela berättelsen utspelar sig på godset Hallerum. Successivt lär vi känna de olika personerna som är isolerade på gården, och misstankarna riktas mot än den ena, än den andra i takt med att nya sanningar kommer fram.

Det här är en pusseldeckare som innehåller de klassiska spänningsmomenten som avskurna telefonsladdar, bränder, gevärsskott i mörkret, dörrar som går i baklås, avundsjuka, hemligheter och lögner, människor som försvinner och människor som dör. Instängd under juldagarna, utan kontakt med omvärlden, tvingas Hannah Lönn vara på sin vakt för att inte själv bli offer för den mördare som finns bland dem, och snabbt försöka lösa mordgåtan utan hjälp av kriminalutredare.

Jämställdhetsperspektivet återkommer i denna bok, liksom de olika villkor som gällde för människor från dåtidens olika samhällsklasser, vilket känns både tidstypiskt och trovärdigt. Hannah står för moderna värderingar som ger henne både sneda blickar och beundran från omgivningen. En ogift kvinna i mogen ålder som hellre satsar på sin karriär än att bilda familj med man och barn.

Mysigheten väger tyngre än rysligheterna, och jag älskar att läsa om hur de allihop samlas för frukostar, luncher och middagar, och att läsa om deras diskussioner med ständiga gliringar och förtäckta eller rättframma påhopp. Det blir dock enligt min mening litet för långdraget och litet för detaljerat. Vissa delar kunde ha kortats ned för att öka tempot i berättelsen och skärpan i mordhistorien. Och jag saknar samspelet och gnabbandet mellan Hannah och förste kriminalassistent Johan Holm från de två tidigare böckerna. De möts även i denna bok, men ganska flyktigt. Jag skulle ha velat ha mer av tidstypiska miljöer och mer av Hannah i sin roll som klädskapare. Mycket av det försvinner när handlingen är förlagd på en så isolerad plats som ett insnöat gods.

Berättelsen är som i tidigare böcker ganska snårig med alla de olika karaktärerna och deras olika historier, men successivt nystas hela historien upp tack vare Hannah Lönn och den hjälp hon får av övriga på gården. På drygt femhundra sidor hinner vi lära känna karaktärerna väldigt väl. Det är vanliga och ovanliga människor, som i vissa fall inte är så präktiga som de vill ge sken av. Precis som i de klassiska pusseldeckarna från femtiotalet, visar det sig att de flesta på gården hade motiv till mordet. Ledtrådar strösslas genom berättelsen, och ganska tidigt anade jag faktiskt whodunnit, men säker var jag aldrig.

Spänningsnivån och drivet är som sagt inte särskilt högt. Det är istället de fantastiska karaktärs- och miljöbeskrivningarna som håller ihop och skapar intresse i berättelsen. Hannah Lönn är en av mina fiktiva favoriter som jag ser fram emot att följa genom kommande delar i serien.

Antal sidor: 519
Utgivningsdatum: 2021-10-05
Serie: Hannah Lönn (del 3)