När jag hade hästar räknade jag noga ut vilken foderstat de skulle ha, anpassad efter just deras prestation och behov. Och tillskott när det behövdes, som B-vitamin vår och höst. Dessutom fick de tänderna kontrollerade och jag bokade regelbundet tid med en equiterapeut som kom ut och masserade, stretchade och behandlade med värmetäcke. Framför allt i förebyggande syfte för att hålla dem starka och fräscha, och ibland när jag tyckte att de kändes stela på ett sätt som jag själv inte kunde hjälpa till att få bort.
Men hur bra tar man hand om sig själv..?

Jag borde ha bokat tid för länge sedan, men nu är det i alla fall gjort! En timmes helkroppsmassage. Framför allt för att få bort alla spänningar i nacken. I morgon..!
Egentligen borde man ta hand om sig själv litet bättre, och gå regelbundet och få massage. För att hålla musklerna mjuka och elastiska och för att öka blodcirkulationen och stärka immunförsvaret. Sedan är det ju ganska avstressande också.
Är ni bra på att se till att ni själva mår bra? Går ni regelbundet och får massage? Vad skulle ni prioritera, massage en timme eller en timme på gymmet?