Så här blev den, kungsgranen vi fick i söndags. Den var betydligt lättare att klä än de vanliga granar vi brukar ha. Man stack sig inte alls på barren. De här barren känns ju nästan overkliga. Mjuka.
.
.
Jag funderade länge på om jag skulle välja att fotografera i Uppsala eller Norrtälje. Det är de orter som jag normalt besöker. Men så tänkte jag om. Jag arbetar och tillbringar den största delen av min fritid hemma. Och borta bra, men hemma bäst. På landet, i Gottröra ♥
Från arbetsrummet ser jag våra hästar i hagen utanför. Förra sommaren när Glaeda skulle få sitt föl kunde jag gå ut och titta till henne var och varannan timme. Det kändes väldigt tryggt att få ha henne så nära. Jag ser också gravid ut på bilden. Det var jag inte ;)
.
Barnen kan leka kurragömma, klättra i träd, bygga kojor, cykla och nästan vad helst de vill på tomten. Fantasin får fritt utlopp. Om det är något man kan sakna så är det, tro det eller ej, asfalt. Det var en större utmaning för barnen att lära sig cykla på grusvägar och vill de åka skateboard eller inlines måste vi åka till den närliggande skolan där det finns underlag för det.
.
Vi har djurlivet inpå knuten, bokstavligt talat ;) Fasaner och duvor trivs i det vilda gräset på ängarna framför vårt hus, och på taket på vårt magasin som ni ser. Flera rådjur trivs här, liksom grävlingar (inte lika kul) och harar förstås. Tycker man om djur och natur är Gottröra en fantastisk plats att bo på.
Fler fototrissar finns här! Var med du också, den här gången kan man vinna övernattning flera nätter här på Castanea vandrarhem i Gamla stan i Stockholm.
Temat för Helgbilden den här veckan är ljus. Det är alltid så roligt och inspirerande att se allas bidrag. Den här veckan sponsrar dessutom Belysningsdesign med en fin vinst, så var med och tävla du också!
Så här ser det ut hos oss nu. Det blir mörkare och mörkare utomhus och lamporna vid entrén lyser en stor del av dygnet.
.
Om bara tre veckor är det första advent. Då tänder vi ljusslingan vid taknocken och alla smålamporna inomhus. Pumpan står fortfarande kvar på trappan, samtidigt som det strax är dags att bära in granen. Mysigt :)
.
Vid jul lyser granen inomhus och adventsstjärnorna i fönstren. Snön har antagligen kommit och hjälper till att lysa upp i vintermörkret.
Det låter ju inte så tokigt, eller hur? Ändå är jag verkligen inte redo för vinter och snö än. Jag tror att de senaste årens vintrar fortfarande är i alltför färskt minne. Med snö i sådana mängder att vi knappt kunnat ta oss fram utomhus. Trafikkaos. Vatten som frusit. Iskyla, ned mot – 30 grader vid flera tillfällen här hos oss. Nej, jag är verkligen inte redo för en sådan vinter igen…