Årets julbordsdukning, julklappsberget och libanesisk lax

Hoppas att ni haft en stämningsfull och fin jul? Ni vet att jag älskar allt med julen. Framförallt att man får en möjlighet att maximera omtanken om andra. Jag börjar redan i oktober med att fundera ut julklappar som jag tror kommer att bli personliga och önskade presenter. Och i november dekorerar jag med granris och halmkärve vid vår entré och förbereder mat och annat för att familjen och alla som firar jul med oss skall få så mycket julstämning som det går.

I år har jag dock varit extremt trött på grund av att jag sover max fem timmar per natt sedan någon gång i höstas. Jag vaknar vid tre varje natt av smärta i min arm. Magnetröntgen visade att jag skadat tre senor i axel/arm och att skulderbladet blivit böjt. Så jag går runt litet på halvfart, och gjorde visserligen pepparkaksdeg, men har inte hunnit kavla ut och sätta upp figurerna med våra namn på i fönstret, som jag alltid gjort tidigare. Och jag hann inte baka allt jag tänkt, eller laga det jag brukar. Men det blev bra ändå.

Så här dekorerade Jackie och jag bordet i år. Det ser ut som om ljusen är gula, men det är skenet från ljusslingan och det dåliga ljuset på kvällen som ger den synvillan på bilderna. Jag orkar inte redigera bilderna :) Förutom granris från skogen hade jag köpt julbuketter att ha på borden.

Av en kattungeköpare fick jag tips om libanesisk lax. Jag beställde hem sumak, som är en syrlig krydda, och tahina (alltså inte tahini), och lagade den här laxen till julafton. Jag trodde inte att någon skulle våga testa, men den tog helt slut, alla gillade!

Jag fick beröm för min potatisgratäng, och tackade artigt. Men jag kunde bara hålla mig i några sekunder, sedan måste jag avslöja hemligheten. Jag hade inte orkat laga den från grunden som jag brukar, utan köpt färdig i butik, men gjort den smakrikare genom att skära salladslök och blanda i, litet pressad vitlök och ytterligare salt och peppar för att gratängen inte skulle bli så mesig i smaken. Jag tycker bäst om att laga från scratch, framförallt för att slippa onödiga tillsatser, konserveringsmedel mm, men ibland måste man ta genvägar.

Vi var 17 personer på julafton, och alla gav julklappar, så det blev många julklappar att dela ut i år.

Bella gjorde så fina påsar av julklappspapper. I granen hade vi julblommor i år, och så har vi skaffat en grankorg som döljer julgransfoten.

Jag gav Patrik en bok om Biltmore Estate och en helt nyutkommen bok om hur Vanderbiltsläkten byggde upp och förlorade sin förmögenhet. Vi besökte Biltmore 2011, och jag tänkte att det kunde vara roligt att läsa mer om det vi såg då. Här finns ett inlägg i min reseblogg om vårt besök där. En cardigan från stenströms i merinoull och en skön huvtröja från svenska Morris i färger jag vet att Patrik gillar, en kapsylöppnare passande en golfspelare som Patrik och en pyjamas att strosa omkring och ta det lugnt i på helgerna.

Tjejerna fick kläder, smink, hudvårdsprodukter, airpods, skor, böcker, luftrenare mm.

Jonathan och Milo fick i julklapp från oss att följa med när vi skall till Hotell Havsbaden, övernattning, frukost, trerättersmiddag och tillgång till spa- och relaxavdelningen.

Från Patrik fick jag en ny kaffemaskin. Från Jackie fick jag en jättefin, handgjord kopp med guldkant av keramiker Lotta Sjöberg (älskar koppar!) och en bok som jag önskat mig och som beskrivs som fenomenalt rolig om att längta efter kärlek men att om och om igen bli ratad av typer man kanske inte ens ville ha. Från Bella fick jag ett fint halsband med mitt stjärntecken (inte riktigt som det på bilden, men nästan) i den egengjorda presentpåsen i bildkollaget längre upp, och ett par jättegulliga strumpor med två motiv som Bella förknippar med mig; pudel och jul ♥ ♥ ♥

Några av oss, och pepparkakshusen som Bella, Jackie, Milo och Jonathan byggde och dekorerade, julkorgar som jag fick och de två fina keramikhästarna av Erkers Marie.

Efter Kalle, julbord med extra allt och julklappsutdelning spelade vi julklappsleken, så roligt och så mycket skratt och härlig stämning!

Jag blev i princip klar med julbocken och kälken innan julafton och jag har dekorerat med små granar och granris vid trappan, bytt sängkläder och gardiner, bakat lussekatter och kladdkakemuffins till mina tomtebakelser, hämtat mossa och planterat amaryllisar och hyacinter. I dag fortsätter vi att njuta av julen, och så kommer den sista kattungeköparen och hämtar sin tingade lilla kattflicka. Och så skall jag faktiskt arbeta med ett lektörsuppdrag.

Det var vår jul. Vit blev den också, med snö som föll några dagar innan och under julafton. Mysigt!

Önskar er alla en god fortsättning! ♥

Chilis sju kattungar och några tips inför jul ♥

Chili till vänster och Doris till höger
Dagen då Chili visade sig för oss första gången.

Minns ni vildkatten som dök upp som ensam kattunge i vårt stall förra året? Hon har valt att stanna. Jackie döpte henne till Chili, ett passande namn. Hon kommer in i huset ibland, men vill inte bli upplyft. Däremot kan hon gå med på att bli smekt över ryggen, men högst några sekunder.

Hon är så ung att vi inte hade en tanke på att fånga in henne och sterilisera henne. Vilket ledde till att hon försvann en tid. Våra grannar några hundra meter bort tipsade i en lokal Facebookgrupp om en liten sköldpaddsfärgad kattflicka som var hos dem. Det var Chili. Dagen efter var hon hemma igen. Och hon blev rundare och rundare.

Sju kattungar födde hon sedan en regnig och kall dag under trappan till vårt gästhus. Jackie hittade dem och ringde mig som åkte hem direkt och så bar vi ned dem till stallet, där Chili kunde få vara ostörd med sina små. Risken fanns att hon skulle bli stressad och bita ihjäl dem, men efter diverse strul då hon flyttade dem hit och dit i stallet utan att hitta en plats hon tyckte passade, blev det till sist lugnt. Och alla sju överlevde. Och blev väldens gosigaste ♥ ♥ ♥

Nu är de snart tolv veckor, och redo att flytta till nya hem. De är så mysiga och med olika personligheter.

Här sitter de, hela kullen ♥

Jag lade ut en annons på Blocket, och samma dag var alla sju tingade och handpenning betald. De flyttar under nästa vecka. Sedan kommer det att bli tomt utan dem.

Hoppas ni har det lugnt och skönt och inte är alltför stressade inför jul? Mitt inlägg om hur man kan få en stressfri jul får väldigt många besökare just nu, men så här nära inpå jul är nog mitt bästa tips att ta det lugnt och inte laga all mat själv. Man kan köpa allt färdiglagat och lägga över i fina skålar och dekorera fint med kvistar av örter och istället fokusera på att dekorera litet extra fint.

Kram!

En lördag med afternoon tea och en utställning om dukade bord genom tiderna

I slutet av november föreslog Ralf och Maria att vi skulle ses på afternoon tea på Villa Godthem på Djurgården och sedan promenera därifrån till något av alla intressanta museum i närheten. Titta så fint allt serverades.

Och så gott det var. Scones med sylt, lemon curd och grädde borde man äta oftare. Särskilt ur små skålar. Jag brukar alltid dricka cappuccino när jag kan välja mellan te och kaffe, men den här gången valde jag ett fruktigt te med smak av jordgubb och vanilj, väldigt gott.

Utställningen Dukade bord är den äldsta utställningen i Sverige. Jag har sett den flera gånger, gillar den mycket och ser alltid nya saker. Så här dukade man på 1600-talet. Jag blev så inspirerad av svanen på bordet att jag budade hem en liten silversvan från Tradera att ha på bordet med servetter. Att ha uppstoppade djur på bordet med mat serverad i dem är jag däremot tveksam till. Men ganska storslaget och minnesvärt är det, eller vad tycker ni?

Det är väldigt fint på Nordiska museet, titta bara på taket.

Det blir så fint att duka i olika höjder. Jag vill också ha en serveringsskål på väldigt hög fot mitt på bordet med vindruvor och andra frukter i. Och titta så fint med äppeltornen! Liknande brukar jag göra till fåglarna och som dekoration utomhus på vintern, men så här kan man ju göra så ser det fint ut på gottebordet på julafton.

När museet stängde skildes vi åt och åkte hem åt varsitt håll. En trevlig dag, sådana måste det bli fler av.