Recension: Nikkis dagbok # 7, av Rachel Renée Russell

Utgivningsdatum: 2016-08-24
Formgivning: Lisa Vega
Illustrationer: Rachel Renée Russell
Förlag: Modernista
ISBN: 9789177011088

Isabellas recension på Instagram

Nikki och hennes vänner är på väg att få sina fem minuter av berömmelse! Ett dokusåpecrew ska följa dem under en hel månad medan de spelar in en hitlåt tillsammans. Men kommer spänningen också att orsaka oväntade problem, nu när det är kameror överallt där Nikki och hennes vänner går? Kommer livet i rampljuset verkligen bli allt de tror att det ska vara, eller kommer det att bli katastrof? Boken är full av Nikkis teckningar, dagboksanteckningar och en rad katastrofer. Gör dig redo att omfamna din inre tönt med den här nya boken i serien.

I den här sjunde boken om Nikki fortsätter hennes vardag med skola, vänner och ovänner, förälskelser, sång- och danslektioner, pinsamma föräldrar och jobbiga småsyskon. Dessutom händer något som Nikki väntat på genom sju böcker! Som i de tidigare böckerna är det också stora känslor som svallar hos Nikki och hennes vänner. Första stycket i boken sammanfattar vad jag menar:

”OMG!! Det är FORTFARANDE knappt att jag kan fatta vad som hände mig i går!! TRE sjukt coola och alldeles osannolikt underbara saker som är för bra för att vara sanna!!

Precis som i tidigare böcker får man en hel del tips om hur man som elev kan klara sig genom pinsamma situationer. Till exempel hur man hanterar överrasknings-MKL (MKL = mobilkonfiskering av lärare). Även som vuxen småler man åt Nikkis spontanitet, upptåg och känslostormar.

Berättelsen har ett driv och en energi som jag tror kan fånga den mest läsovillige. Boken är skriven med samma känsla som i de tidigare böckerna för hur barn i låg- och mellanstadiet tänker, och den är full av träffsäkra, underfundiga och charmiga illustrationer. Det är väldigt många OMG!! och WIII!!, men jag tror att författaren, som när hon skrivit böckerna har inspirerats av sina egna barn, har väldigt god insikt i hur barn i den här åldern faktiskt tänker och uttrycker sig. Stor igenkänning med andra ord.

Böckerna om Nikki borde vara den perfekta inkörsporten till läslust. Kombinationen barnbok och serietidning är genialisk. Jag hade älskat de här böckerna när jag var barn. Våra barn börjar växa ifrån dem nu, men jag tror ändå att de kommer att vilja läsa även de kommande böckerna i serien. Det är svårt att släppa taget om ett så positivt och smågalet energiknippe som Nikki.