Recensionsexemplar från Norstedts – stort tack!

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 442
Utgivningsdatum: 2016-07-27
Bokserie: Rönning/Stilton (del 4)
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113065441

En natt snubblar den hemlösa Muriel över en mager gråtande flicka. Hon heter Folami och har flytt från Nigeria. Muriel tar med henne till en sommarstuga ute i skogen. En eftermiddag attackeras Folami brutalt av en man i grannskapet. Muriel vågar inte bo kvar med henne i stugan utan söker hjälp hos den före detta uteliggaren Tom Stilton. Han arbetar just nu hos kriminalkommissarie Mette Olsäter. Tillsammans med Olivia Rönning utreder han ett mord på en okänd tonårspojke som hittats nedgrävd i Småland med halsen avskuren. Utredningen har förgreningar till kloakerna i Bukarest. När Olivia träffar Folami ser hon att flickan bär ett smycke som har kopplingar till den mördade pojken. Tillsammans med Folami lyckas hon och Stilton tränga in i och avslöja en chockerande verksamhet.

Ännu en gång imponeras jag av hur snyggt författarparet bygger upp en både spännande och i högsta grad samhällsaktuell historia. Den här gången med flyktingströmmar, myndigheter som tappat kontrollen över flyktingmottagandet och tvingas förlita sig på volontärer, barn som försvinner från uppsamlingsplatserna. Boken börjar med ett mord som sedan följs av ännu ett, betydligt mer makabert till sin natur. Precis som i tidigare böcker ligger dock inte fokus på morden i sig, utan på att lösa brotten.

Personskildringarna är kanske det jag tyckt allra mest om i hela serien om Rönning och Stilton. Till det yttre är de helt olika, Olivia Rönning och Tom Stilton, men egentligen är nog deras likheter större är deras olikheter. Båda två går sina egna vägar, även om de bryter mot regler och konventioner, och har ett rättframt sätt som inte alltid följer vad som anses normalt i det sociala livet. Båda två har av olika anledningar tappat fotfästet i livet, men lyckats få rätsida på tillvaron. Nu trasslar det till sig igen på det personliga planet, dock inte på samma omvälvande sätt som i den första boken. Då fick Olivia Rönning veta att båda hennes föräldrar var mördade och att hon själv var adopterad. Tom Stilton tvingades resa sig ur rännstenen för att finna den som mördade en nära vän till honom. I den här fjärde boken i serien lever de förhållandevis stabila liv och kantigheten i deras personligheter har slipats av betydligt.

De mysiga partierna i de tidigare böckerna, då man samlades för middag hemma hos utredningsledaren på rikskriminalpolisen, Mette Olsäter, och hennes man, Mårten, förekommer inte i den här boken. Jag saknar de där middagarna, de gav ett avkopplande andrum i den spännande läsningen. Istället blir det ett tydligare fokus på att Mettes hälsa inte är bra, och en öppning för att förändringar kan komma att ske i nästa del i serien.

Samtliga böcker i serien är skrivna med ett otroligt driv och ett rappt språk. Det som drog ned  intrycket litet hos de två tidigare böckerna, var att de inte hade en helt och hållet trovärdig mordhistoria. I Sov du lilla videung har mordhistorien enligt min mening samma höga trovärdighet som i Springfloden, till och med högre. Det som sker i boken skulle mycket väl kunna hända, och det gör boken betydligt mer skrämmande och mer spännande än den annars skulle vara. Jag blev väldigt berörd. Det var nog första gången jag blev tårögd av handlingen i en kriminalroman.

Tempot i den här fjärde boken i serien uppfattar jag som långsammare än i de tidigare. Jag hade dessutom svårt att placera bokens första mord, det som sker på en liten ö i Fillippinerna. Det framstod för mig som helt obegripligt hur det kunde ha med handlingen att göra, och det störde läsningen litet. Efter ett sjuttiotal sidor lossnade dock läsningen ordentligt. När sista sidan var läst insåg jag att paret Börjlind återigen lyckats skapa en bladvändare, och jag är imponerad av hantverket. De lösa trådarna knyts ihop på ett proffsigt sätt i slutet av boken, och bokens första mord får sin förklaring, utan att varken berättelsen tappar fart eller att slutet känns tillrättalagt.

Sov du lilla videung kan precis som tidigare böcker i serien läsas fristående, men jag skulle ändå rekommendera att läsa böckerna i serien från början. Personskildringarna och den utveckling huvudpersonerna går igenom är en stor del av läsupplevelsen. Både Olivia Rönning och Tom Stilton har förändrats väldigt mycket under seriens gång, och den utvecklingen vore det synd att missa. Sov du lilla videung innehåller flera cliffhangers just på det personliga planet, och jag är väldigt nyfiken på hur Börjlinds kommer att föra historien vidare i nästa bok. Förhoppningsvis behöver vi inte vänta alltför länge.