Skip to content

Skotten i Köpenhamn, av Niklas Orrenius

28 november, 2016
Recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag - stort tack!

Recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag – stort tack!

 

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 411
Utgivningsdatum: 2016-09-20
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Formgivning: Miroslav Sokcic
ISBN: 9789100161484
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

 

Bokens innehåll i korthet, från förlagets hemsida

Lars Vilks bor på hemlig ort med livvakter dygnet runt. 2015 överlevde han den terrorattack i Köpenhamn som krävde två liv. Han drömmer om att ställa ut sina verk på nytt. Men Vilks är radioaktiv. Det handlar om terrorskräck – men också om politik. Vems ärende går han? En idé till en bok om extremism, terror och rädslor tog form. Skulle det gå att ta rygg på Vilks, trots de massiva säkerhetsarrangemangen? Och skulle man i så fall kunna få syn på vår tid, vårt samhälle och dess blinda fläckar?
.
Så tyckte jag om boken

Den här boken borde läsas av alla som är det minsta intresserade av samhällsutvecklingen i vår globaliserade tid, då världens länder knyts närmare varandra. Det är ingen bok man skummar igenom, den kräver en hel del av sin läsare. Inte minst därför att författaren förhåller sig förtjänstfullt objektiv genom hela boken, och lämnar åt läsaren att dra egna slutsatser utifrån de intervjuer och fakta som han presenterar. Han vrider och vänder på perspektiven och intervjuar i princip alla som kan ha det minsta med frågorna att göra som han ställer i boken.

Jag minns att jag tänkte att Lars Vilks gick för långt med rondellhundarna med profeten Muhammeds ansikte. Varför provocera i onödan? Varför skapa så stor fara för sin omgivning, när vissa grupper uppenbarligen känner sig så kränkta av hans konst att de utlovar en extra bonus på 50.000 dollar till den som ”slaktar honom som ett lamm”? Och är det verkligen rimligt att samhället skall lägga så stora polisiära resurser på dygnet-runt-bevakning av en enda konstnär? Det är lätt att dras med i ett allmänt tyckande, utan att ha ordentlig kunskap. Efter att ha läst Niklas Orrenius’ bok har jag fått en helt annan förståelse för hur komplex den här frågan är.

Vi ser yttrandefrihet och tryckfrihet som självklara rättigheter, de är två av våra grundlagar som hela samhällsbygget vilar på. Niklas Orrenius’ bok visar på ett nyanserat sätt hur svårt det kan vara att upprätthålla de demokratiska rättigheterna, när de ställs mot uppfattningen att de kränker en religiös profet som Muhammed. Våra demokratiska rättigheter ställs då mot extremism, hot och våldsdåd, ibland med dödlig utgång. Niklas Orrenius skildrar inte bara hur livet ter sig för Lars Vilks, där få vågar eller vill ha någon kontakt med honom av risk för att själv råka illa ut, han ställer även upp frågan om konstens villkor mot frågan var det är rimligt att gränsen går för yttrandefrihet. Han lyfter fram en för mig okänd händelse, då vår dåvarande utrikesminister Laila Freivalds lät censurera en webbsida som startat en tävling för Muhammedkarikatyrer. Det som skedde var med andra ord censur i vårt demokratiska land, på order från vår dåvarande regering.

Boken är enormt intressant. Den skildrar så många aspekter som har att göra med konst, yttrandefrihet och extremism. Redogörelserna för hur unga män och kvinnor radikaliseras via vissa grupperingar inom moskéer i bland annat Örebro och Eskilstuna är insiktsfulla och hela tiden sakliga. När jag läser boken blir jag gång på gång förvånad över hur författaren lyckats komma så många centrala personer så nära. Författaren har intervjuat dömda terrorister, imamer och andra muslimer, föräldrar till unga män som rest för att ansluta sig till IS, polis i områden som anses vara en grogrund för radikalisering, åklagare och många fler. Han har förutom att följa konstnären Lars Vilks, även intervjuat hans skolkamrater, vänner, fiender, konstkritiker och idéhistoriker. Han har intervjuat politiker och andra som på något sätt har med frågorna att göra. Sammantaget förmedlar författaren en så nyanserad bild som jag tror överhuvudtaget är möjlig av ett stort och relevant samhällsproblem i vår globaliserade tid.

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: