Recension: Ett långt spår av blod, av Mason Cross

När Caleb Wardell, den ökände Krypskytten från Chicago, rymmer från death-row två veckor före sin avrättning vänder sig FBI till Carter Blake. Han är en man med en unik förmåga att spåra upp personer som inte vill bli hittade, och en person som Wardell dessutom är bekant med sedan tidigare. Tillsammans med Elaine Banner – en ambitiös FBI-agent som förenar livet som singelmamma med en alltmer framgångsrik karriär – måste Carter spåra Wardell, som nu förflyttar sig över USA och dödar till synes slumpmässigt. Men Carter och Elaine finner sig snart vara åskådare mer än aktörer i fallet. Och medan de desperat försöker förstå sig på en man som dödar av ren lust, uppdagar de ett virrvarr av lögner och korruption som ska skaka om hela landet.
.

Den här är en actionthriller som ganska mycket liknar de gammaldags hårdkokta deckarna, men i en modern tappning. Carter Blake är en ensamvarg med rättvisepatos. Parallellt med FBI-agenten Elaine Banner och hennes kollegor kämpar han för att hitta den psykopatiske massmördaren och få stopp på det massiva dödandet. Den hemlighetsfulle Carter Blake är uppenbart både intelligent och bra på att avläsa människor. Särskilt pratsam är han inte, men han inger förtroende och lever tveklöst upp till rollen som historiens hjälte. Som hans motpoler finns dels den väldigt mänskliga FBI-agenten Elaine Banner som försöker kombinera rollen som ensamstående mamma med arbetet för FBI, dels den smarte men monstruöse, empatilöse och grymme prickskytten och massmördaren Caleb Wardell. Sammansättningen av de tre personerna med deras sinsemellan olika karaktärer skapar dynamik och ger spänst åt denna katt- och råttalek.

Det korthuggna och rappa språket passar både berättelsen i sig och karaktärerna bra. Att historien berättas ur tre personers perspektiv, dels ur ett förstapersonsperspektiv (Carter Blake), dels ur tredjepersonsperspektiv (Elaine Banner och Caleb Wardell), skapar variation, driver på tempot och gör handlingen ännu mer spännande, eftersom man får ta del av de tre olika personernas upplevelser av samma händelseförlopp.

Det här är inte en sådan deckare där man lär känna huvudkaraktärerna på djupet och får följa dem även i deras privatliv. Det finns inga sådana småmysiga passager där man som läsare kan hämta andan ett tag. Berättelsen fokuserar i princip uteslutande på jakten på massmördaren under de sex dagar som den pågår. Vi får veta precis så mycket som behövs för att kunna ana oss till vad som sker i de olika personernas inre. De grunda personbeskrivningarna upplever jag som en viss brist, men i det här fallet är det ingenting som drar ned läsupplevelsen. Tvärtom hjälper det till att hålla tempot högt. Ett långt spår av blod innehåller inte en enda transportsträcka, handlingen drivs hela tiden framåt. Det är otroligt spännande från de första sidorna till de sista. Boken lever verkligen upp till epitetet bladvändare. Som den intelligenta thriller den är håller den dig på tårna, inte bara på grund av jakten på massmördaren, utan även på grund av vad som uppdagas en bit in i boken. Mer än så tänker jag inte avslöja ;)

Det här är den första boken i en serie om Carter Blake. Hela serien med hittills fyra delar finns i svenska bokhandlar, dock är bara den första boken översatt till svenska än så länge, men samtliga delar kommer att översättas av förlaget och nästa översatta del är planerad till våren 2018. Så nu vet ni att ni kan se fram emot ännu fler timmars läsning med Carter Blake som huvudperson och hjälte, vilket jag är övertygad om att ni kommer att vilja efter att ni har läst den här första delen.

.
Antal sidor: 383
Utgivningsdatum: 2017-03-17
Serie: Carter Blake (del 1)
Förlag: Modernista
Originaltitel: The Killing Season
Översättare: Gabriel Setterborg
ISBN: 9789177015758

7 reaktioner till “Recension: Ett långt spår av blod, av Mason Cross

1. Jag funderade på om man skulle vilja att livet var så, utan transportsträckor, men kom fram till att de där transportsträckorna är väldigt värdefulla i verkliga livet. Som att sitta på trappan och dricka en kopp kaffe och lyssna på fåglarna som kvittrar. I verkliga livet kan transportsträckor vara det som ger livet mening, men i böcker vill man helst att all text skall ha någon betydelse för handlingen.