Recension: Ung kvinna saknad, av Claire Douglas

2 maj, 2017

En natt för tjugo år sedan försvann Sophie Coller. Hon lämnade ingenting efter sig, förutom en ensam sneaker på den gamla piren och ett stort tomrum i hjärtat på sin bästa vän Francesca. Nu har en kropp hittats, och Francesca dras tillbaka till den kuststad som hon så länge försökt glömma. Kanske kommer sanningen om vad som hände Sophie till sist att komma fram. Ändå börjar Francesca önska att hon inte hade återvänt. Vart hon än vänder sig möter hon spöken ur sitt förflutna. Samma gamla ansikten, samma tillhåll, som i hennes ungdom. Men om någon vet vad som faktiskt hände Sophie den där kvällen måste hon ändå få veta. Det är bara det att den sortens avslöjanden kan kosta en allt man håller kärt: familj, psykisk hälsa, till och med livet.
.

Stämningen är olycksbådande redan från första sidan och den känslan stannar kvar genom hela boken. Miljö- och personbeskrivningarna är väldigt skickligt formulerade. Den illavarslande stämningen går rakt genom bokens sidor. Man anar att allt inte är som det ger intryck av att vara. Jag gillar hur författaren omväxlande berättar vad som hände ur den försvunna väninnans perspektiv, då för arton år sedan, fram till dess hon försvann, och ur Francescas perspektiv i nutid, en vecka i ett gråkallt och regnigt februari vid kusten.

Genom åren har jag ansträngt mig så oerhört för att hålla ordning i livet, lyckas, gå vidare, låta bli att tänka på dig varenda dag. Det är som om jag har legat gömd i ett garnnystan… men nu har garnet börjat nystas upp och snart kommer jag att synas, visas fram för hela världen. Jason. Hans namn dyker upp i huvudet, objudet. Jag dricker en stor slurk vin men hjärtat fortsätter att bulta för fort. För nu kommer sanningen fram, Soph, och med den kommer det som var vår mörka hemlighet på den tiden. Det enda som vi aldrig, aldrig kunde berätta för någon annan.

Intrigen imponerar inte lika mycket. De mystiska breven, ljuden, synerna och även upplösningen känns litet för enkelt konstruerat och inte riktigt trovärdigt. Jag hade önskat litet mer finess i just det avseendet. Nu känns det litet som när Fem-gänget upplevde olika äventyr och löste mysterium. Det hindrar inte att det här är en bladvändare med en rejäl twist på slutet. Det är spännande, men inte bara för att man som läsare vill veta vad som egentligen hände då Sophie försvann, det är också spännande att lära känna de två väninnorna och förstå mer om deras olika personligheter.

Avslutningsvis vill jag ge en eloge till formgivaren. Omslaget är så snyggt och motsvarar perfekt stämningen i boken.

Betyg: 3/5
.