Recension: Som om du inte fanns, av Kate Eberlen

Glad och full av intryck och framtidsplaner kommer Tess hem efter att ha tågluffat i Europa med sin bästa vän Doll. Kontrasten mot gatan hemma, där allt är sig precis likt, blir en stor besvikelse. Tess känner starkt att hon är färdig med kvarteret där hon vuxit upp och hon ser fram emot att börja på universitetet och starta sitt nya liv. Hon utgår från att pappan är på puben som vanligt, men hon blir förvånad över att varken hennes mamma eller lillasyster möter henne när hon kommer hem, efter att ha varit bortrest en månad. Redan i bokens första kapitel förstår vi att livet inte kommer att bli varken enkelt eller rakt igenom himlastormande.

Parallellt med Tess’ liv får vi följa Gus. Trots olikheter i uppväxt och framtidsutsikter finns likheter mellan dem som kanske är viktigare än utbildning, yrke och ekonomisk status. De är båda omtänksamma, varma och uppoffrande personer som alltför lätt hamnar i skuggan av andra. Tess och Gus möts som hastigast första gången i Florens. Gus är där med sina föräldrar för att försöka komma över broderns död. Tess ber honom ta en bild av henne och Doll på Ponte Vechio i Florens innan de skall återvända hem.

Utan att de vet om det korsas deras vägar flera gånger under åren som följer. Deras liv utvecklas helt olika, men på varsitt håll går de båda två igenom personliga prövningar, glädje och sorg, och upptäcker att livet inte blev som de trodde att det skulle bli när de var arton år. Det blir bättre och det blir sämre. När de åter möts i slutet av berättelsen har det gått sexton år och båda står mitt i livet.

Vilken positiv överraskning den här boken var! Jag väntade mig en lättsam feelgood, men upplevde en insiktsfull och finkänsligt skriven berättelse med mycket djup som fick mig att fundera över stort och smått. Jag tyckte så mycket om den, en njutning för själen.

Betyg: 5/5
.

Antal sidor: 522