Recension: Kvinnan i fönstret, av A J Finn

Efter att ha läst tre feelgoodromaner i ett sträck ville jag läsa något som var mindre ljuvt och mer nagelbitande spännande. Kvinnan i fönstret är precis en sådan roman.

Anna Fox levde tidigare ett ganska vanligt familjeliv med man och barn och med ett arbete som framstående barnpsykolog. Sedan hände något som omkullkastade allt. När historien börjar har mannen lämnat henne och tagit dottern med sig, men de verkar fortfarande ha en väldigt bra relation och pratar med varandra varje dag. Anna lever ensam kvar med katten i det stora huset, skräckslagen för att gå ut. Hon träffar en psykolog och en fysioterapeut regelbundet, som kommer till huset. Livsmedel och annat hon behöver beställer hon via hemkörningsservice.

Annas dagar går ut på att titta på svartvita klassiker inom skräckfilmsgenren, chatta med och ge råd till andra som också är drabbade av agorafobi, torgskräck, och äta mängder med medicin som hon sväljer ned med alldeles för mycket rödvin. Dessutom spionerar hon på grannarna. Genom sin kameralins följer hon deras liv och hon letar upp allt hon kan hitta om dem på Internet. Särskilt en familj har fångat hennes intresse, familjen Russell, som består av mamma, pappa och en en tonårig son. Hon inser själv att hon låter deras kärnfamiljsliv bli ett eko av det liv hon själv levde.

Det här är en ganska långsamt berättad historia, på samma sätt som Anna lever sitt liv dag efter dag, månad efter månad. Ingenting särskilt inträffar. Ändå fängslar historien redan från första sidan. Det är mörkt, och man anar ett ännu djupare mörker under ytan som man vill få grepp om och försöka förstå. Berättelsen är dessutom strösslad med filmcitat och hänvisningar till klassiska skräckfilmer som bidrar till en riktigt ruggig stämning. En bit in i boken trappas plötsligt både stämningen och tempot upp och det blir hysteriskt spännande. Anna ser något fruktansvärt inträffa hos familjen Russell, men när hon rapporterar det till polisen blir hon inte trodd av varken dem eller av grannfamiljen själv och det finns inga bevis. Hon börjar ifrågasätta sig själv, har hon inbillat sig? Är det tabletterna och vinet som gett henne hallucinationer?

Till viss del påminner den här berättelsen om Caroline Erikssons spänningsroman Hon som vakar, med en huvudperson som är helt under isen med alkoholproblem och som är närapå besatt av en av grannfamiljerna. I båda romanerna inträffar något hemskt som tvingar huvudpersonen att agera, vilket i sin tur sätter igång en räcka av ruggiga händelser. Att jag ganska nyligen läst en liknande berättelse kan ha bidragit till att jag redan tidigt förstod hur det mesta hängde ihop. Ändå sträckläste jag till långt efter midnatt för att få bekräftat hur det skulle gå. Starkast intryck gjorde de delar i romanen som steg för steg avslöjar hur Anna drabbades av sitt trauma, de delarna gav mig kramp i bröstet.

Kvinnan i fönstret var inte särskilt oförutsägbar, men det är en både omskakande och otroligt spännande berättelse som höll mig i ett fast grepp från första sidan till den sista.

Betyg: 4/5

Antal sidor: 455