47 – Egen vrå (83/366)

jaktkoja

Mina föräldrar jagar vildsvin. Skall man äta kött tycker jag att det här är bästa ursprunget för det. Ingen hysteriskt hetsig snabbuppfödning av djur som inte mår bra alls. Inte heller någon hetsig hundjakt efter ett djur som är skräckslaget under sin sista tid. Det kräver mycket tid och tålamod att jaga på det här sättet. I många timmar i sträck sitter mina föräldrar som är över 70 år i det där tornet och bara väntar. Oftast kommer det inga djur, och ibland är det en sugga som dyker upp som är fredad eftersom hon behövs för att ta hand om och uppfostra sina kultingar.

Här i våra trakter har vildsvinen blivit alldeles för många enligt min mening. Alla favoritplatser, ända sedan jag var barn, där vi har kunnat njuta av blåsippor och liljekonvaljer är helt förstörda. Vildsvinen har bökat upp marken med rötter och allt. Jag tycker att det är bra att vildsvinen inte blir ännu fler, dessutom är ju köttet fantastiskt gott.
.

vildsvin

I måndags kväll lagade jag vildsvinskarré av kött vi fått från mina föräldrar. Till det klyftpotatis med flingsalt och en sås av stekskyn, grädde, kalvfond, litet vitlök, soja, salt och peppar. Bella, vår pysselfröken i familjen, gjorde en ros av ost och dekorerade med. Smarrigt!

365

Här hittar du fotoutmaningen där du tar ett foto till 365 + 1 olika teman under året, samt alla deltagare. Klicka gärna runt och se andras foton på samma teman!

 

Mars – ett par storstadsbesök, många födelsedagar och ett påsklov

mars kollage.

Mars innehöll många födelsedagsfiranden, bland annat Jackies. Hon firades av släkten både före, efter och på sin födelsedag. För klassen blir det kalas nu efter påsklovet. Planering pågår.

Shelly ställdes ut igen, vann unghundsklassen och fick Ck. Domaren skrev i domarkommentaren att hon var ”outstanding”, vilket vi ju redan visste ;)

Jag var på scrappträff och hann med att både umgås och scrappa för en gångs skull.

Vi turistade vår hemstad, Stockholm. Vi fikade i Kaknästornet och njöt av utsikten, besökte Thielska galleriet och avslutade med lunch och shopping i Mall of Scandinavia.

Vi såg filmen Zootropolis och åt en fantastiskt god lunch i restaurangen vid Domkyrkan i Uppsala; Domtrappkällaren.

Det blev lov igen, den här gången påsklov. Vi träffades hela släkten hos mamma och pappa på påskmiddag, väldigt trevligt och mycket och god mat som vanligt.

Jag var tillsammans med barnen under hela påsklovet, vilket innebar tio dagar utan träning på gymmet. Däremot innebar det en viss träning att städa stallet och hönshuset, så alltid något :)

Det blev inte så mycket läst som jag hade trott, däremot plöjde Patrik och jag igenom senaste säsongen av ”House of Cards” och första säsongen av ”Homeland”. Bra tv-serier båda två.

.

Nu i april blir det klasskalas för Jackie, temat är klart och en del dekorationer är beställda. Jag fortsätter att skjutsa till tjejernas spellektioner två dagar i veckan, båda spelar nu dessutom i varsin orkester. Danslektionerna fortsätter två dagar i veckan. Jag skall försöka vara effektiv och träna under tiden. Utöver allt annat börjar nu dessutom en nybörjarkurs i orientering som tjejerna vill vara med på. Pust för alla skjutsningar, och vilken tid det tar..!  Men det är bra att de får lära sig grunderna ordentligt, med tanke på att Skolverket ställer höga krav på just orienteringskunskaper numera. Jag har börjat träna Leistra och kommer att fortsätta med det. Jag sliter på med min bok. Den måste ut nu. Och så väntar vi ju på besked från veterinären om Alices leverprov. Håll tummarna för att hon får leva med oss åtminstone några år till…

 

Helgbilden v. 13 – Hundvård

huset april

Jag som brukar ta bilder varje dag med min vanliga kamera, har bara fotat med min uråldriga mobiltelefon i helgen. Det var ju så härligt väder, men energin var inte på min vanliga nivå.

Alice har haft problem med inflammationer i högra örat ända sedan hon var valp, och nu kom det tillbaka samtidigt som hon fick inflammation i ögonen också. I fredags var vi hos veterinären. Jag trodde att besöket skulle ta femton minuter, men vi var där i två timmar. Alice blev grundligt undersökt, och alla värden var perfekta. Alla värden utom ett. Det var katastrofalt… ALT-värdet (levern) skall ligga mellan 10-100, men Alice hade 538. Det märkliga var att alla andra värden som brukar påverkas av ALT var bra.
.

alice

Veterinären tog ett extra blodprov som vi fick lov att förvara i vårt kylskåp tills på söndagen, då vi tog bilen till närmaste postinlämning för att skicka blodprovet till ett större laboratorium för grundligare analys. Förhoppningsvis får vi svar i slutet av veckan. Alice är nio år, och enligt veterinären är det mycket för en stor hundras. Jag har försökt att mentalt förbereda mig för det värsta, men det kanske är bättre att sticka huvudet i sanden tills vidare och fokusera på nuet.

Hemma pågår sjukvård under tiden. Örat skall sköljas och rengöras med Epiotic och sedan sprutas i easOtic örondroppar. I ögonen klickar jag Chloromycetin fyra gånger per dag och under ögonen smörjer jag med Idomin. Efter tre dagars behandling är det redan mycket bättre, så det verkar som kurerna fungerar.
.

liten_logga_helgbilden

Fler, och kanske litet muntrare, helgbilder finns här!