Recension: Vegetarianen, av Han Kang

Utgivningsdatum: 2017-01-07
Förlag: Natur & Kultur
Översättare: Eva Johansson
Formgivning: Klara Gunnarsson
ISBN: 9789127149090

Innehållet i korthet, hämtat från förlagets hemsida

Vegetarianen belönades 2016 med det internationella Man Booker-priset och blev Han Kangs genombrott utanför hemlandet Sydkorea. Det är en lyrisk berättelse i tre akter, som rör sig mellan realism, surrealism och allegori. Yeong-hye är en tystlåten kvinna i ett traditionellt äktenskap i Sydkorea. Hon har aldrig gjort uppror, men så börjar hon drömma om blod och brutalitet, om kroppar och kött. En dag bestämmer hon sig: hon måste bli vegetarian. Människorna i hennes liv, hennes make, svåger och syster, vägrar att acceptera beslutet, och hennes envishet sätter igång en spiral av tvång och våld. Kampen står inte bara kring hennes kropp och vad hon väljer att äta, utan handlar om hennes sexuella och intellektuella frihet. Vad händer med den som ständigt måste föra en kamp mot tillvaron? Vilka medel står till buds och när når en människa bristningsgränsen? Våldet som Yeong-hyes protest släpper lös tar sig in i henne själv, börjar arbeta emot henne. På andra sidan metamorfosen råder inte längre rationaliteten. Vegetarianen är en andlöst vacker och mörk berättelse om begär och förvandling, makt och motstånd.

Jag har vikt hörn i boken, strukit under meningar och försökt hitta ledtrådar till vad boken handlar om, egentligen. Det är en mörk berättelse, inte därför att livet som de olika personerna lever är så eländigt i sig, utan därför att de själva har så mycket mörker inom sig att de inte förmår glädja sig. Yeong-hye, vilken historien kretsar kring, ger sken av att vara en oansenlig, ordinär kvinna. Så här beskrivs hon av sin man i inledningen av boken:

Hon var en fåordig kvinna. Hon krävde sällan något av mig, och hur sent jag än kom hem bråkade hon aldrig. Även om vi råkade ha ledigt samma dag kom hon aldrig på tanken att vi skulle gå ut någonstans tillsammans. Medan jag slöade i soffan hela eftermiddagen med fjärrkontrollen i handen stängde hon i sig på sitt rum. För det mesta ägnade hon sig åt att läsa, vilket var praktiskt taget hennes enda hobby. Av någon outgrundlig anledning var böcker något hon verkligen kunde försjunka i – böcker som såg så tråkiga ut att jag inte ens förmådde kasta en blick innanför pärmarna. Det var bara när det var dags att äta som hon öppnade dörren och tassade ut för att laga mat. Visst, med den sortens fru och den sortens livsstil kunde min tillvaro knappast beskrivas som särskilt stimulerande.

Under den ordinära ytan lurar dock en helt annan person: Outhärdlig avsky, så länge undertryckt. Avsky som jag alltid försökt maskera med tillgivenhet. Men nu faller masken av.

Kanske är det den kuvade tillvaron, först som dotter till en misshandlande far och familjeöverhuvud, sedan som hustru till en psykiskt misshandlande man som varken älskar eller respekterar henne, som till slut får Yeong-hyes tillvaro att rämna. Till att börja med tar hon kommando över sitt eget liv, vägrar fortsätta att anpassa sig, men efterhand är det som om behovet av kontroll inte går att stoppa. Det får konsekvenser för hennes hälsa och hon blir allvarligt sjuk. Det får även konsekvenser för hennes närmaste familj; för hennes man och föräldrar, syster och svåger, som alla förhåller sig på olika sätt till Yeong-hyes förvandling.

Det kanske är så, att författaren helt enkelt bara skrivit ned tankar och drömmar som hon drömt, utan att egentligen ha ett konkret budskap, utom möjligen att sätta igång funderingar hos sina läsare. Det har hon i så fall lyckats med. Eller så vill författaren förmedla ett djupare budskap, om makt och underordning, om att anpassa sig efter sociala konventioner och om konsekvenser av att ställa sig utanför den sociala grupp man tillhör. Ibland är det inte svaren som gör en bok intressant, utan frågorna den väcker. Så är det med Vegetarianen.