127 – I taket (61/366)

där uppe 1

I går var vi på Mall of Scandinavia. Vi hann bara se en bråkdel av gallerian, men det jag såg gillade jag. Snyggt, prydligt, ordning och reda. För att inte tala om alla spännande inredningsdetaljer, som det här taket av stavar som skiftade färg hela tiden. Klicka gärna på bilden så blir den större.
.

bella fotar

Ett litet tips, apropå bilden när Isabella fotar ljusstavarna i taket. Låt barnen ha en egen kamera att ta bilder med. Det dröjer inte länge förrän de också börjar se allt som om det vore genom en kameralins. De lär sig perspektiv, färger och komposition av bilder. Dessutom blir det inga klagomål om att saker tar för lång tid, de är fullt upptagna med att fota, de också ;) Jag är väldigt glad för de bilder som våra barn tar. När vi kommer hem och tittar på våra bilder får jag ofta aha-upplevelser av de bilder de tagit. De har kanske fotat samma sak, men på ett helt annat sätt, och det är inspirerande.

365

Här hittar du fotoutmaningen där du tar ett foto till 365 + 1 olika teman under året, samt alla deltagare. Klicka gärna runt och se andras foton på samma teman!

 

Helgbilden v. 12 – En dag i Stockholm

066

Känner ni igen er i att allt blir så speciellt, när man är på en annan ort än sin hemort? Maten är så god och så exotiskt annorlunda, byggnaderna så spännande. Man läser på om platserna man besöker och letar upp guldkornen att besöka. Är man i sin egen hemstad, då upplever man den inte lika starkt.

Det där har vi bestämt oss för att ändra på, och i helgen åkte vi till tre platser i Stockholm som vi antagligen skulle ha besökt om vi varit turister. Först ett besök i Kaknästornet.
.

stockholm

Det var rejält disigt och väldigt kallt, men vilken utsikt det är från Kaknästornet. Vackra Stockholm ♥

Sedan vidare till Thielska Galleriet längst ut på Djurgården. Tack KajsaLisa för tipset om Thielska. Tjejerna var inte så sugna på att gå på ett museum med konst, men som alltid så vändes den inställningen till motsatsen :)
.

storaböcker

Konstverken av bland andra Anders Zorn, Carl Larsson och Edvard Munch var kanske inte så lockande för dem, men det var spännande att gå omkring i den vackra byggnaden och föreställa sig att en familj hade bott där. I ett skåp fanns de här enormt stora böckerna ;) Parken med statyerna av bland annat August Rodin tyckte vi alla om. Och så höjdpunkten för tjejerna, strandkanten med alla jättelika träd, vissa omkullfallna, som man kunde klättra i.

Vi hade tänkt besöka Mall of Scandinavia när det var invigning, vilket var tur att vi inte gjorde. Det var kaos, och hälften blev inte ens insläppta av säkerhetsskäl eftersom det var för många i byggnaden. Efter Thielska Galleriet åkte vi dit för att ta en titt. Där fanns verkligen allt. Vi shoppade litet, men gick mest omkring och tittade på alla intressanta detaljer i inredningen.
.

inflygning 4 - Kopia - Kopia

På vägen hem passerade vi Arlanda, så vi svängde upp på utsiktsplatsen och fotade några plan som kom för inflygning. Det var en disig dag, som sagt, men en antingen väldigt klar eller en ovädersdag borde det gå att få fina bilder där.

Både jag och Isabella fotade förstås massor under dagen, precis som vi gör när vi är utomlands. Ni som inte sett till exempel Mall of Scandinavia skall få se några läckra inredningsdetaljer i gallerian. För att inte tala om garaget. Kommer i bloggen de närmaste dagarna.
.

liten_logga_helgbilden

Fler helgbilder finns här!

328 – Tävling (60/366)

shelly med rosett 3

I går var Shelly på utställning med sin uppfödare, Britt. Vi kunde tyvärr inte följa med eftersom tjejerna hade danslektion samtidigt. Shelly kom hem med så fin kritik, domaren lovordade henne och skrev i kritiken att hon var ”outstanding”. Och det är ju precis vad vi tycker hela tiden ;) Shelly vann unghundsklassen och fick Ck, vilket betyder att hon är av utmärkt kvalitet. Gladast för det är förstås hennes uppfödare, som tänkte rätt i sitt avelsarbete och fick fram en vacker och sund hund.
.

shelly med rosettt 1

I dag är hon trött av alla nya intryck, lilla Shelly. Lantisen, som är van vid ett betydligt lugnare liv, kommer hem som en världsvan liten hund – ni ser ju själva på fotot hur sofistikerad hon ser ut ;) Hon som normalt sett susar runt som en virvelvind på tomten och försöker få igång gamla Alice. I går var hon lugnare och lättare att fota. Bäst att passa på då.

Fotografiskt skulle det vara snyggare att beskära bilderna, så att fokus hamnar helt på Shelly. Jag har dock medvetet låtit bli att beskära dem, eftersom jag tycker att bilderna blir intressantare när Isabella är med. Vi kommer ihåg det här tillfället bättre i framtiden, och jag fotar ju framför allt för att dokumentera vårt liv, ungefär som en bilddagbok. Sedan kunde ju fotot ha varit bättre, till exempel gled rosetten hela tiden fram, så den liknar mer en haklapp, men det är ju också ett minne :)

365

Här hittar du fotoutmaningen där du tar ett foto till 365 + 1 olika teman under året, samt alla deltagare. Klicka gärna runt och se andras foton på samma teman!