Godnattsagor för rebelltjejer, av Elena Favilli och Francesca Cavallo

Om boken

Tänk om prinsessan inte gifte sig med prinsen, utan istället valde att bli astronaut?

Godnattsagor för rebelltjejer är en bok fylld av kvinnliga förebilder – hundra fantastiska kvinnor som åstadkommit något speciellt eller stått upp för sina ideal. Författare, astronauter, konstnärer, dansare, kockar, rappare, boxare, forskare och politiska ledare från hela världen. Stärkande, rörande, inspirerande och absolut sanna sagor för tjejer i alla åldrar.

Denna bok har blivit en av världens mest uppmärksammade barn- och ungdomsböcker. Den finansierades ursprungligen genom Kickstarter och den engelska originalutgåvan slog snabbt rekord som den mest förbeställda boken genom tiderna. Boken har illustrerats av sextio kvinnliga konstnärer från jordens alla hörn, och presenterar hundra fantastiska kvinnor, bland andra Ada Lovelace, Malala, Elizabeth 1, Serena Willams, Amelia Earhart, Michelle Obama och Astrid Lindgren. Kvinnor från förr och nu som – mot alla odds – har uppnått otroliga resultat och ändrat historiens lopp.

Elena Favilli är en prisbelönt journalist och medieentreprenör. Francesca Cavallo är en prisbelönt regissör och författare – detta är hennes sjunde barnbok.
.

Mina intryck och utvärdering

Jag blev så glad när jag såg titeln på den här boken, och jag som inte brukar lockas av varken titlar eller omslag, i det här fallet måste jag ändra mig. Den här boken hade jag velat läsa som pepp när jag var barn och ungdom. Ja, den fungerar väldigt bra som det nu också, i vuxen ålder :)

Varje uppslag består av en väldigt fin illustration och en kort berättelse om en fantastisk, kvinnlig förebild. Det är så spännande, och så stärkande, att läsa om alla dessa kvinnor som inte gått att varken tysta eller stoppa, utan som gått sin egen väg. Därför att något annat var uteslutet.

Ett av mina favoritcitat från boken: ”Jag är ingen ängel, och jag kommer inte att bli någon förrän jag dör – jag kommer vara mig själv” (Charlotte Brontë).

 

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 201
Utgivningsdatum: 2017-08-16
Läsålder: 9-12
Originaltitel: Good Night Stories for Rebel Girls
Översättare: Hans-Jacob Nilsson, Åsa Jonason
Form: Alma Söderlind
Förlag: Max Ström
ISBN: 9789171264282
Finns att beställa hos Bokus, Adlibris med flera

Världen utan dig, av Jill Santopolo

Handlingen i korthet, från förlagets hemsida

Lucy och Gabe blir hejdlöst förälskade när de möts för första gången, den 11 september 2001. Efter terrorattacken bestämmer de sig båda för att inte kasta bort sina liv. Det som följer är en resa som för dem samman och sliter dem isär om och om igen under åren. När Gabe blir fotograf i Mellanöstern gör Lucy karriär, bildar familj och skapar sig ett liv i New York. Världen utan dig är en roman om kärlek, drömmar, begär, svartsjuka, svek och försoning. Om vad vi är villiga att offra för kärlek och om hur långt vi kan gå för att följa våra drömmar.
.

Mina intryck och utvärdering

Jag som inte ens ser mig som en särskilt romantisk person, ändå föll jag helt och hållet för Världen utan dig.

Vem kan inte känna igen sig i den där himlastormande, förbehållslösa och okomplicerade förälskelsen, där Lucy och Gabe befinner sig i början av berättelsen. När man känner sig fullkomligt förstådd och sedd. Innan verkligheten kommer närmare och förälskelsen inte längre är lika enkel och kravlös, och innan man inser att man vill välja olika vägar i livet, som inte stämmer överens med varandra. När man tvingas välja mellan att följa sina personliga drömmar och att anpassa sig till någon annan för förälskelsens skull.

Det är vad som händer i Världen utan dig. Efter att ha upplevt de fruktansvärda terrorattackerna den 11 september 2001, väcks en stark önskan hos dem båda att leva livet fullt ut. Att ägna sig åt det som känns meningsfullt och viktigt, inte bara för dem utan även för andra.

När valet står mellan att anpassa sig till ett liv i New York med Lucy som han älskar, men utan möjlighet att fullt ut kunna förverkliga sina ideal och ambitioner att förändra världen, väljer Gabe det senare. Trots att han älskar Lucy, kan han inte avstå möjligheten att vara mitt i händelsernas centrum och att med sina foton försöka sprida kunskap om vad som händer i världen, att göra skillnad. Gaby och Lucy delar samma mål och har samma drivkraft, men skillnaden mellan dem är att Lucy kan förverkliga sina ideal genom sitt arbete i New York, medan Gabe måste ge sig av och lämna Lucy kvar.

Jag tycker väldigt mycket om hur författaren berättar den här historien. Miljöbeskrivningarna är en njutning att läsa och personerna är trovärdigt tecknade. Vi har väl alla träffat på någon som Gabe. Intensiv, romantisk, spännande och karismatisk, som får dig att känna dig sedd, men som inte är så pålitlig och trofast när livet blir vardag. Och Darren, som är Gabes motsats. Planerande, lojal och pålitlig, kärleksfull men återhållsam med stora känsloyttringar. En trygg person att hålla i handen när världen skakar. Kärlek kan vara så olika, och i Världen utan dig beskrivs den just så. Den kan vara på det sättet som Lucys bror säger att han älskar henne, som väte älskar syre. En elementär kärlek. Den kan vara lättantändlig som ett tomtebloss eller som en öppen spis som brinner med ett jämnt och varmt sken. Eller så är den som en löpeld, som brinner häftigt och slukar allt i sin väg och bara lämnar aska kvar. Gabe och Lucy gör olika val, och båda får anledning att tvivla på att de valt rätt.

Jag tycker om hur författaren så väldigt väl lyckas fånga och förmedla hur komplicerade och mångfasetterade relationer kan vara. Det här är en kärlekshistoria som lyfter fram både styrkor och svagheter hos personerna i berättelsen, ingenting är enbart svart eller vitt. Inga val är självklara. Boken väcker många existentiella tankar. Det är sorgligt, men inte sentimentalt. Framförallt är det en väldigt varm och vacker berättelse.

 

Mitt betyg: 4/5

Antal sidor: 316
Utgivningsdatum: 2017-08-25
Originaltitel: The light we lost
Översättare: Emö Malmberg
Form: Scheutz, Sofia
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 9789100171551
Finns att beställa hos Bokus, Adlibris med flera

 

 

 

 

Tematrio – Grannar

Temat för denna veckas boktrio hos Lyrans Noblesser är Grannar. Gärna helgalna grannar… ”Berätta om tre romaner som innehåller goda eller mindre goda grannar!”

Jag visste direkt vilka böcker jag skulle ha med i min trio, men det var inte så enkelt att fota dem…
.

Så här ser de i alla fall ut :) Av en slump blev det tre böcker från samma bokförlag, men det finns flera gemensamma nämnare, inser jag nu i efterhand:

  • Handlingen utspelar sig i avgränsade små samhällen, där stämningen är förtätad och hemligheterna många
  • Alla samhällets invånare känner på ett eller annat sätt till varandra och är känslomässigt involverade i både det som skett i det förflutna och det som sker i nutid, så som det ofta är med grannar
  • Miljö- och personbeskrivningarna är oerhört vältecknade och trovärdiga
  • Frånvaron av ett överjordisk tempo och action, här berättas allting lugnt och metodiskt, steg för steg
  • Snygga bokomslag!

 

Här har deltagare i Lyrans Tematrio länkat till sina blogginlägg om Grannar. Alla är välkomna att vara med!