Följer ni som jag Brandmännens Riksförbund, Skogsbranden i Västmanland, Foderhjälpen och andra sidor som gäller torkan och bränderna i vårt land? I går såg jag film efter film från karavanen med de polska och tyska brandmännen som kommit för att hjälpa oss. Det är fantastiskt hur så många ställer upp, även civilpersoner som bönder som bygger om sina maskiner och själva hjälper till med att spruta vatten över vägar och brandlinjer.
Själv har jag hela tiden en oro i kroppen över att så många måste skicka sina djur till slakt på grund av foderbristen, och över bränderna som visar hur liten människan är i förhållande till naturens krafter. Så många drabbas, ja det gör vi allihop på ett par års sikt när effekterna av den här sommaren visar sig. Och jag känner mig ganska oduglig, eftersom jag inte kan vara med och hjälpa till, och bidra på något sätt.
Men man måste försöka fokusera på det positiva som också händer. Som att äta en god lunch och läsa en bra bok. Även om det känns futtigt i jämförelse med de stora och omvälvande sakerna som sker.
Värmen har fått mig att tappa både ork och lust för att laga mat. Jag vill laga en spännande rätt med linser, blomkål, kokosmjölk och lime, men det blir kanske i morgon om jag orkar ta mig i kragen då. I dag blev det räkor och sallad som blev kvar från gårdagens middag. Boken på brickan verkar väldigt lovande, så den kommer jag snart att berätta mer om. Dessutom har jag tre recensioner kvar att lägga ut, de kommer inom kort. Lilla Shelly är med som vanligt ♥
En annan positiv sak är att Patrik och jag kunde åka till gymmet tillsammans i morse. Trevligt med sällskap nu när han har semester ett par veckor. Och skönt att skippa att borsta håret och sminka sig, bara vara.
https://www.instagram.com/p/Blh41YDFnC9/?taken-by=justnujusthar
I går körde jag hem strö till hönsen, som jag strax skall hälla ut inne hos dem. De älskar att få nytt strö att gå och sprätta och gräva ned sig i, jag blir lycklig själv bara av att höra deras nöjda kluckande. Jag skall försöka komma ihåg att filma dem så att ni får höra.
Och här kommer några kopierade inlägg som också är ljusglimtar den här torra sommaren:
Nu blir det glass. Hörs!
♥




