Att göra bort sig på gymmet…

I dag fick hela gymmet något att skratta åt – mig..!

Men jag skrattade faktiskt själv också…

Jag hade hängt på vikter på skivstången och började göra knäböj i smithmaskinen. Då märkte jag att hela ställningen började glida, samtidigt som den tippade bakåt… Jag står aldrig rakt under stången, utan lutad mot den med fötterna en halvmeter framför stången, för att inte överbelasta knäna. Så när ställningen kollapsade fanns det ingenting jag kunde göra, annat än att försöka stoppa fallet av stången. För den hade jag förstås inte säkrat med de spärrar som finns… Det slutade med att jag satt på golvet med skivstången på axlarna..!

Men jag säger ju alltid att jag tränar på ett fantastiskt gym, där alla är så trevliga och hjälpsamma! Direkt kom en av muskelknuttarna fram, ni vet en av dem som har muskler så man tror att huden skall spricka när som helst, och hjälpte mig att lassa på vikter för att balansera maskinen bättre så att den inte skulle lätta i fram igen. Och sedan kom en till fram som sett min lilla fadäs och började prata. Och det var ett otroligt spännande samtal som jag skall berätta mer om vid ett annat tillfälle.

Så, där ser man! Att göra bort sig behöver inte vara något negativt, tvärtom!

Kostdagbok: wokade grönsaker med lax och teriyakisås

Eftersom jag måste registrera allt jag äter hos Mamma Fitness/PT Online äter jag väldigt ren mat numera. Mat som är enkel att väga. Mer spännande än så här blir oftast inte mina luncher numera – strimlade och wokade grönsaker med kallrökt lax och litet teriyakisås ringlad över.

Nästa vecka får jag min egen måltidsplan, anpassad efter mina behov och mina mål. Det blir spännande. Och jag ser fram mot recepten jag kommer att få.

I helgen skall jag prova några nya rätter – kanske ur boken GI Gourmet..!

Min kostdagbok hos PT Olga Rönnberg

 
Under några veckor, medan jag väntat på att min PT onlineperiod skall börja hos Olga Rönnberg, har jag fört kostdagbok på min webbsida som man får som kund. Jag har alltid älskat mat, så jag visste en del innan. Men det här är verkligen suveränt! Man registrerar allt man stoppar i sig och får tydligt se förhållandet mellan proteiner, kolhydrater och fett som resultat i stapeldiagram.
 
Jag har två uppenbara problem. Dels att äta tillräckligt mycket med protein, dels att komma upp i tillräcklig kalorimängd. Det skall bli intressant att se hur jag kan få hjälp med det.
 
Jag har fått ett bra tips om en frukost med bland annat kesella. Visar i morgon!