
Shelly och jag på promenad med Ewa och Harry, som här kommer i full fart med Shelly tätt efter!
♥

1. Nämn en bokgenre som du skulle vilja ge chansen i år och läsa mer från
a) Deckare, b) Facklitteratur, c) Romance, d) Skönlitteratur, e) Biografi, f) Fantasy, g) Science fiction, h) Ungdomsbok, i) Klassiker, j) Noveller, k) Annan





2. Nämn någon eller några böcker som du ser mest fram mot att läsa under året




3. Sverige är känt som världens främsta deckarland. Vi både skriver och läser mängder med deckare. Tror du att intresset för deckare kommer att hålla i sig? Har ditt eget intresse för deckare ökat eller minskat det senaste året?
Jag läste i princip aldrig deckare innan år 2016, då jag började bokblogga. Sedan dess har jag dragits in i krimvärlden och gillar det! Jag tror dock att intresset för deckare generellt sett kommer att avta. Det mesta som haft ett uppsving får en tillbakagång förr eller senare.
4. Nämn en eller flera karaktärer från böcker som du skulle vilja träffa och prata med


Jag skulle vilja prata med Ennis Del Mar i Brokeback Mountain och med prästen Ralph de Bricassart i Törnfåglarna och försöka få dem att förstå vad de går miste om när de väljer bort den de älskar.
5. Ge exempel på böcker med snygga omslag






6. Beskriv dig själv som bokläsare
Minutiös. Ja, allvarligt talat är jag nog ofta det när jag läser. Jag läser noggrant och lägger märke till handlingen, men lika mycket till språket och om jag tycker att allt hänger ihop med en logisk röd tråd genom hela historien, tempo, rytm och så vidare. Numera har jag svårt att bortse från hantverket och bara glida genom berättelsen. Det är fortfarande ganska avkopplande att läsa skönlitteratur, men jag tänker väldigt mycket under tiden, och tycker att det snarare är väldigt intressant att läsa, snarare än avkopplande. Det kanske är en naturlig utveckling när läsningen delvis är ett arbete? Det blir svårt att helt släppa tankarna på hantverket och bara låta berättelsen flöda fritt.
7. Den tredje och fristående delen i en serie ges ut. Du blir väldigt sugen på att läsa den, men har inte läst de två första delarna
a) Du hoppar rakt in i serien och läser den nyutkomna boken
b) Läser de första delarna i raskt takt för att snabbt komma till den tredje delen
c) Tror att du kommer att läsa delarna i ordning, men det slutar med att du inte läser någon del alls
8. Nämn en eller flera böcker som du läste som barn och/eller ungdom, och som hade stor betydelse för dig






9. Använder du böcker för att medvetet påverka hur du mår och/eller tänker? Väljer du en viss bok om du är lycklig, om du har sorg, om du har problem?
Om jag står vid ett vägskäl i livet, och behöver ett bollplank för att kunna fatta ett beslut, fungerar det ofta att läsa böcker som är inne på samma tema. Är jag väldigt uppåt har jag inga problem att läsa dystopier och andra tunga och mörka historier, men är jag trött, stressad och ur fas, då läser jag hellre böcker som kan lyfta mig. Så ja, jag anpassar ibland läsningen efter humör och stämning.
10. Nämn en film eller teveserie du såg innan du läste boken den baserades på, och gillade båda versionerna
Den senaste var första delen i serien om Familjen Bridgerton. Första avsnittet var sådär. Det var fantastiska miljöer, kläder och människor, men ingenting som fick mig fängslad. Men jag tittade vidare, och sedan var jag fast. Jag plöjde hela serien med åtta timslånga avsnitt i en följd på juldagen. Nu lyssnar jag på andra boken när jag cyklar. Jag tror att jag fastnat mer för boken på grund av teveserien. Boken är perfekt att lyssna på när jag tränar, eftersom det inte gör något om jag inte hör varje mening eller tappar fokus och tänker på annat ibland, man missar ingenting viktigt. Ibland är det precis sådana böcker man behöver.


11. Berätta om senaste gången du fick en aha-upplevelse när du läste en bok
När jag läste facklitteratur inom mitt avhandlingsämne. Men jag fick också en slags aha-upplevelse när jag läste novellen Brokeback Mountain och insåg att filmatiseringen på drygt två timmar följer den korta novellen väldigt nära. Det var nästan som att återse filmen igen.
12. Nämn en eller flera böcker som fått dig så intresserad (nyfiken, besatt, upprörd, lycklig) att du googlat, läst på ännu mer, rest till samma plats för att få veta mer
En bok som jag aldrig kommer att glömma är Bea Uusmas skildring av hur hon forskade kring Andrées polarexpedition, och kom fram till vad de tre äventyrarna sannolikt dog av – Expeditionen: Min kärlekshistoria. Hon är helt besatt av Andrées misslyckade luftballongsfärd som slutade med döden ute på Vitön, och jag kände hur jag blev detsamma under tiden jag läste. Hennes kärlekshistoria blev även min när jag läste. Om ni inte läst, gör det!
13. Vad är viktigt för din bokläsning?
a) Handlingen
b) Budskapet
c) Språket
d) Att hålla sig uppdaterad om snackisarna
e) Stämningen
f) Att det är en bok av en ny, intressant författare
g) Att det är en bok av en favoritförfattare
h) Att det är ett snyggt omslag
i) Annat
14. Nämn en författare vars böcker du inte vill missa, och alltid läser när de kommer ut, men som du egentligen bara tycker är medelbra



Lucy Dillon, Candice Fox, Agnes Lidbeck.
15. Nämn en bok som är förknippad med en speciell händelse, bra eller dålig

När jag var barn och mina föräldrar åkte för att storhandla brukade jag följa med bara för att se om det kommit någon ny Kitty-bok. Att få med sig en sådan bok hem var ren lycka! Men den mest speciella bokrelaterade händelse jag varit med om, är den jag berättade om tidigare, om boken Kristin Lavransdotter, när jag insåg att jag kände igen miljön från boken när vi var på semester.
Svara gärna på min book tag om bokläsning du också, antingen i din egen blogg eller i kommentarsfältet till det här inlägget.
♥











Min spontana känsla, nu när jag skall välja vilken bok jag tyckte var bäst i januari, är novellen Brokeback Mountain. Men ser jag tillbaka på vilka betyg gav gav de olika böckerna, är det Bojan-böckerna, The Oxford Handbook of European Legal History och Pascal Engmans Änkorna som fick högsta betyg. Jag tyckte väldigt mycket om Brokeback Mountain som novell, men filmen grep tag mycket hårdare och har etsat sig fast. Jag läste och bedömde också ett manus på drygt 400 sidor som kanske ges ut så småningom. En väldigt välskriven och spännande berättelse.
Vilken bok blev din favorit den här månaden?
Är det någon särskild bok som du ser extra mycket fram mot att läsa under februari?









Jag lyssnar på andra delen i serien om Familjen Bridgerton när jag cyklar och kör bil. Lättsamt och okomplicerat. Vilka böcker det blir i juridik den här månaden kommer att visa sig efterhand. Förutom att jag läser ett skönlitterärt manus just nu, vill jag också hinna med åtminstone några av böckerna här ovanför.
♥