Recension: Kolibri, av Kati Hiekkapelto

.

Anna Fekete har ett förflutet – som barn flydde hon kriget i Jugoslavien – och nu är hon precis i början av sin karriär som brottsutredare i en nordlig finsk kuststad. Hon har blivit inkastad i ett högprofilerat, till synes olösligt fall som fångat hela nationens intresse. Och det hjälper inte att hennes nya medelålders partner, Esko, inte ens bryr sig om att dölja sina rasistiska fördomar. En ung kvinna har mördats i ett joggingspår och ett smycke föreställande en aztekisk gud har återfunnits i hennes ägo. Inom kort följer ännu ett mord, och allt tyder på en seriemördare, som får smeknamnet Kolibrin. Men kan Anna spåra upp mördaren innan han – eller hon – slår till igen? Och i så fall: till vilket pris för henne själv?
.

Störst behållning fick jag av skildringarna av hur det är att vara flykting och invandrare i Finland. Skillnaderna mellan den äldre och den yngre generationens förmåga att acklimatisera sig i ett land med för dem nya värderingar, synen på det gamla hemlandet och det nya, skolans betydelse för integrationen, samhällets och den inhemska befolkningens syn på invandrare i allmänhet och invandringens konsekvenser i synnerhet. Det är en befriande rak, nyanserad och osentimental samhällsskildring ur flera perspektiv. Det är intressant läsning.

Kolibri imponerar inte lika mycket som spänningsroman. Jag upplever inte handlingen som särskilt trovärdig, vilket inte bara avspeglar sig i upplösningen av mordhistorien utan även i de ledtrådar som framkommer successivt i berättelsen. Det blir aldrig riktigt nagelbitande spännande eftersom jag har svårt att ta det som sker på allvar. Jag har också svårt att förstå huvudpersonens mentala och fysiska förfall under tiden som brottsutredningen pågår. Det sker för snabbt och kontrasten blir för stor för att det skall vara övertygande. Däremot tycker jag om författarens stil, sättet hon uttrycker sig på. Utan att bli omständlig lyckas hon klä stämningar och känslor i några få ord. Det gör berättelsen både levande och lättläst.

Författaren fick sitt internationella genombrott med serien om kriminalpolisen Anna Fekete. Kolibri är den första delen i serien. Även de kommande delarna har ett tydligt samhällsengagemang och berör frågor kring immigration och flyktingkris. Jag är väldigt nyfiken på hur författaren kommer att låta karaktärerna utvecklas, och hur hon kommer att skildra välfärdssamhällets mörka baksida i de kommande delarna.

Betyg: 3/5
.

Antal sidor: 376
Serie: Anna Fekete (del 1)
Utgivningsdatum: 2017-04-10
Förlag: Modernista
ISBN: 9789177015710

2 thoughts on “Recension: Kolibri, av Kati Hiekkapelto

1. Jag vill inte riskera att avslöja något av handlingen, men kortfattat tyckte jag inte att intrigen höll, det var ett litet för osannolikt händelseförlopp. Fortfarande en läsvärd bok, men jag saknade det där extra.