Recension: Om allt vore annorlunda, av Sanna Mac Donald

Närbild på boken längre ned i inlägget

I helgen började jag läsa den här romanen om komplicerad och förbjuden kärlek. Om att följa sitt hjärta och bryta mot normer, eller att nöja sig i en ljummen relation, eller till och med hindras att leva med sitt livs kärlek. Jag kunde inte sluta läsa. Det är så fint och insiktsfullt skrivet och känns så äkta. Jag tror att de flesta kan känna igen sig själva från någon fas i livet, eller känna igen någon i sin närhet, i den här berättelsen om två förbjudna kärlekshistorier. Den ena berättelsen utspelar sig 1937 och den andra 2017, och i slutet vävs de ihop på ett oväntat men självklart vis.

Det är så otroligt vackert beskrivet hur känslorna fullkomligt svämmar över hos Rune, när han som femtonåring lär känna den litet äldre och mer våghalsige Evert på det barnhem där de båda bor. Hur han dras med i Everts upptåg och plötsligt börjar bryta mot regler han alltid tidigare följt. Och även mot de regler samhället ställde upp fram till mitten av nittonhundratalet, och längre än så när det gäller allmänna normer. Homosexualitet ansågs vara en psykisk störning ända fram till 1979. Men Rune är beredd att riskera hela sin tillvaro för att få vara tillsammans med Evert, och deras relation får också långtgående konsekvenser för dem båda två.

Berättelsen som utspelar sig i nutid handlar om den fyrtioåriga läraren Anna som förälskar sig handlöst i den drygt tio år yngre Tove. Men Anna är gift med Mattias sedan femton år tillbaka, och de har två barn tillsammans och ett stabilt liv med hus, gemensamma vänner och etablerade vanor. Anna kan inte förmå sig att bryta upp från det liv hon lever, hon är livrädd för söndertrasade rutiner. ”Hur lång tid skulle det inte ta att bygga upp något nytt? Hur mycket skulle Mattias hata henne?”

Men hon kan inte heller ge upp Tove, som får henne att känna på ett sätt som hon aldrig upplevt tidigare. När Tove pressar henne och vill ha svar om Anna alls tänker skilja sig från Mattias och börja ett nytt liv med henne, undviker hon att svara, ljuger och drar sig undan. Hon ångrar nästan att hon inlett en relation med Tove. För vad är en förälskelse, en passion, mot femton trygga år, en villa och två barn. Annas vånda och hur hon slits mellan trygghet och bekvämlighet och himlastormande kärlek är så trovärdigt skildrat. Hur arg och frustrerad jag än blir över Annas agerande inser jag samtidigt att det högst sannolikt skulle vara lika svårt för mig och vem som helst som befann sig i samma situation.

Det här är en lågmält och varmt berättad historia, där känslorna kokar under ytan. De två förbjudna kärlekshistorierna känns sant och ärligt skildrade, och språket flyter så lätt. Tänk att det här är en debutroman, det är härlig läsning. En riktig liten bokpärla.

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 265
Utgivningsdatum: 2018-12-27
Förlag: MiMa Förlag
Omslagsillustration: Nina Leino
ISBN: 9789175455778

3 reaktioner till “Recension: Om allt vore annorlunda, av Sanna Mac Donald

1. Ett ganska vanligt dilemma, detta om uppbrott, oavsett om det är homosexualitet eller heterosexualitet. Det finns alltid skuldkänslor på båda sidor. Men detta verkar vara en intressant bok. Jag sätter upp den på min inköpslista! Tack för tipset.

1. Ja, jag tror att många kan känna igen sig i den här berättelsen. Jag hoppas att författaren skriver fler böcker, hon har verkligen språkkänsla och kan bygga upp en berättelse, plus att hon skildrar så trovärdigt hur vi människor kan vara. Riktigt bra. Hoppas du också gillar!