Bokbloggsjerka v. 33 – Tema: lärande

I veckans bokbloggsjerka ställer Annika följande fråga:

Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?

 

 

i hyllan
Recensionsexemplar för augusti månad 2016

 

Det temat passar ju bra, eftersom jag just nu läser de två första böckerna i serien om historikern och läroverksläraren, tillika amatördetektiven, Paul Kennet. Recensioner kommer nästa fredag, men jag kan redan nu berätta att jag tycker väldigt mycket om de här böckerna. Författaren H-K Rönblom var filosofie doktor och arbetade som redaktör på flera tidningar. I mina recensioner skall jag berätta mer om hur hans yrkesroll avspeglar sig i böckerna, men jag kan ju säga så mycket i alla fall, att det är väldigt njutbar läsning.

Deckarna om Paul Kennet ingår i traven med böcker som vi fått den här månaden, och som jag kommer att recensera här i bloggen. Och nu slår det mig, att Nikkis dagbok ju också hamnar inom veckans tema. Numera läser våra barn också väldigt mycket, och Isabella har ett konto på Instagram där hon recenserar barn- och ungdomsböcker. Det innebär att jag läser en del barn- och ungdomsböcker också som ni ser i boktraven. Det är också en typ av bokligt lärande tycker jag. Och jag får inte glömma En nästan sann historia av Mattias Edvardsson. Hans bok hamnar ju verkligen inom temat, eftersom den handlar om en skrivarutbildning på Lunds universitet som slutar med ett ouppklarat författarmord. Och visst är väl även den översta boken i månadens boktrave en bok om lärande – Hur du blir parisisk var du än är!

Fler som deltar i bokbloggsjerkan hittar du här.

Ha en fin fredagskväll!

 

Spännande böcker i brevlådan var och varannan dag

monogram 2

Den första delen om amatördetektiven Paul Kennet läste jag ut i dag. Vilken märklig, humoristisk och fantastisk läsupplevelse det var! I morgon skall jag fortsätta med den andra delen, den som Fame sitter och vaktar här på bilden ;) Jag skulle vilja berätta om böckerna redan nu, men får vackert vänta tills nästa fredag när det är officiellt recensionsdatum. Titta gärna in då!

Brevbäraren kommer med bokpaket med höstens nyheter var och varannan dag, det är som julafton varje gång!

 

Recension: Var du än är, av Sarah Lean

Recensionsexemplar från B. Wahlströms - stort tack!
Recensionsexemplar från B Wahlströms Förlag – tack så mycket!

 

Mitt betyg: 3/5

Antal sidor: 175
Utgivningsdatum: 2016-07-29
Förlag: B Wahlströms
Omslagsformgivning: Cecilia D. Engström
Originaltitel: Harry and Hope
ISBN: 9789132168604
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

Isabellas recension på Instagram

 

Tolvåriga Hope bor sedan några år tillbaka i en liten by i södra Frankrike, vid foten av det väldiga berget Canigou, med sin mamma, sin mammas pojkvän Frank och hans åsna, Harry. Hopes mamma är en orolig konstnärssjäl som har bytt pojkvänner lika ofta som de flyttat. De senaste tre åren har Hope äntligen känt en trygghet hon tidigare saknat, bland annat därför att de stannat på samma plats en längre tid, men framför allt tack vare Frank. De är som körsbär och mandlar, eller som yoghurt och honung. Två halvor som tillsammans blir ett. Hope har inget namn för vad han är för henne, och det är något som gnager i henne. Som läsare förstår man att han är den föräldragestalt hon tidigare saknat. När mamman stänger in sig i sin ateljé för att arbeta, och inte heller ser Hope för den hon är, då har hon alltid Frank. Frank och hans envisa och gamla åsna, Harry.

Frank är visserligen godhjärtad, men han är också en rastlös själ, precis som Hopes mamma. Oförmögen att leva sitt liv på någon annans villkor. Han har ägnat en stor del av sitt tidigare liv till att resa runt i världen, och en dag blir längtan ut för stor. Kvar hos Hope lämnar han åsnan Harry, som behöver mycket vård och omtanke nu när Frank inte finns där för honom. Hope är lika förkrossad över att Frank har övergett dem som åsnan Harry känner sig vilsen och osäker. Nu har de bara varandra. Hope vänder sin ilska och sorg till omtanke och omvårdnad om Harry. På något sätt måste Hope lyckas få åsnan att lita på henne. Det blir en händelserik sommar, framförallt känslomässigt, där relationerna mellan de olika personerna och även med åsnan Harry förändras på många sätt.

Det här är en historia väl värd att berätta, om en väldigt ensam flicka som äntligen får känna sig både älskad, förstådd och trygg. Det är också en berättelse om det största sveket av alla, att bli övergiven av den som betyder mest. Författaren skildrar detta på ett bra sätt, precis som hon förmedlar hur alla i berättelsen tvingas omvärdera och förändra sig. Dessvärre blir jag inte särskilt berörd. Jag saknar dynamik i texten, något som driver berättelsen framåt. Jag tror att boken hade vunnit mycket på om författaren vågat lämna en del öppet åt läsaren att själv få känna och dra sina egna slutsatser. Som boken är skriven är allt klart uttalat, som om författaren inte litar på att läsaren annars skall förstå, och med det försvinner spänningen och suget att läsa vidare.