Recension: Vera, av Anne Swärd

Året är 1945 och det har precis blivit fred i världen. Sandrine kommer till Sverige, under falskt namn och med någon annans väska i sin hand. Sju månader senare hålls ett påkostat och vackert vinterbröllop hos den välbärgade familjen Ceder. Sandrine skall gifta sig med den dubbelt så gamle kvinnoläkaren Ivan Ceder, som sökt dispens för vigseln eftersom Sandrine ännu inte är giftasmyndig.

Hela bröllopsföljet har trots snöoväder tagit sig ut i båtar till den ö i skärgården där brudgummen bestämt att vigseln och bröllopsfesten skall hållas. Den unga brudens kropp har snörts hårt, hårt, men det går ändå inte att helt dölja i vilken situation hon befinner sig. Stämningen är ödesmättad. Under natten föds barnet under dramatiska former ute på ön, där hela bröllopsföljet tvingats bli kvar på grund av ovädret.

Det vi anat från första sidan bekräftas gång på gång. Det står inte rätt till varken med Sandrine, äktenskapet eller barnet. Inte heller med släkten Ceder, i vilken Sandrine nu blivit ingift. Alla bär på hemligheter. Det frusna, närmast klaustrofobiska, tonläget vittnar om både tidigare och kommande katastrofer. Nutid varvas med tillbakablickar och minnesbilder, och sakta läggs pusselbit till pusselbit tills vi anar hela bilden.

Det här är en roman med ingredienser som uppbrott, svek, övergrepp, kärlek och lögner. Anne Swärd har en förmåga att beskriva det som sker med små nyanser som inte säger så mycket, men som samtidigt säger allt. Du dras in i den dova, förlamande stämningen och kan inte släppa taget. Till slut börjar du önska att något skall hända, vad som helst, bara det sker en förändring. Och självklart gör det det.

Vera är författarens fjärde roman. Den första, Polarsommar, nominerades år 2003 till Augustpriset. Jag skulle inte bli förvånad om Anne Swärds författarskap kommer att hedras med ännu en Augustnominering i höst för romanen Vera.

 

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 345
Utgivningsdatum: 2017-09-01
Form: Acedo, Sara R
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 9789100172336
Finns att beställa hos Bokus, Adlibris med flera

 

 

 

Finalisterna till Man Booker Prize 2017

I somras presenterades den så kallade långa listan med tretton böcker som nominerats i ett första skede till det prestigefulla Man Booker Prize. Jag skrev om det här. Idag blev det klart vilka sex böcker av de ursprungliga tretton som går vidare till final, nämligen:

4 3 2 1 by Paul Auster (US)
History of Wolves by Emily Fridlund (US)
Exit West by Mohsin Hamid (Pakistan-UK)
Elmet by Fiona Mozley (UK)
Lincoln in the Bardo by George Saunders (US)
Autumn by Ali Smith (UK)

 

Enligt juryn är finalisterna vågade romaner som skjuter på gränserna för romanformen och som säger något om hur världen ser ut i dag. De anses banbrytande och det är kraftfulla romaner som man inte glömmer. Det låter ju väldigt intressant och lockande.

Den bok jag är mest nyfiken på, och som finns kvar på listan med de sex finalisterna, är 4 3 2 1 av Paul Auster. Läs om den här. Den är dock 866 sidor (!) Jag fick besked i dag från Albert Bonniers Förlag att de kommer att ge ut den i februari i Ulla Roseens översättning. Något att se fram emot!

Jag har läst Vargarnas historia. En bok som väcker funderingar fortfarande ett par månader efter att jag läste boken. Jag tyckte mycket om den. Två av de andra böcker jag läst och/eller planerat att läsa gick inte vidare. Den yttersta lyckans ministerium av Arundhati Roy och Den underjordiska järnvägen av Colson Whitehead.

Den 17 oktober avslöjas slutligen vinnaren.

Finns era favoriter fortfarande kvar på listan? Har ni hunnit läsa några av de sex finalisterna?



			
		

Höstläsning

Många spännande böcker i höst! Här är ett urval av böcker i höstens färger från min bokhylla.

Jag planerar att läsa de flesta i traven under september. Tjejernas aktiviteter kommer igång fullt ut den här veckan, så jag kommer att kunna läsa när de har danslektioner på måndagar, lördagar och söndagar och när de har spellektioner på tisdagar, onsdagar och torsdagar.

I kväll kommer ett inlägg om boken Tjockdrottningen, av Moa Herngren, om teveteamet och deltagarna i en dokusåpa – Du är vad du väger. En bok om en iskall värld där yta och bekräftelse är allt för vissa.

Ha en fin dag!