Böcker jag tar med mig till Frankrike

Vi kommer att vara på resande fot under nio dagar. Det här kanske blir litet väl många böcker att ta med..?

Antalet böcker som jag vill ta med säger nog en hel del om vad jag förväntar mig av vår resa – mycket tid för vila i en solstol vid en pool.

Att vila på semestern har väl aldrig inträffat i vår familj tidigare, vi är oftast tröttare när vi kommer hem än när vi åkte. Man vill ju maximera upplevelserna när man är utomlands, så vila brukar inte hamna särskilt högt på prioritetslistan. Men den här gången tror jag att det blir annorlunda. Dels har vi varit i området tidigare och redan sett en hel del av sevärdheter och landskapet, dels har vi bokat så mysiga boenden att jag tror att vi inte kommer att behöva resa runt så mycket för att fylla kvoten av fransk charm.

Jag ser framför mig en del utflykter, bland annat till de fantastiska lavendelfälten och till små pittoreska byar. Men sedan kan jag tänka mig att stanna vid pensionaten och gårdarna där vi skall bo, och varva bokläsning med att simma i poolerna och äta provensalsk, fräsch mat.

Titta in igen här framöver om ni vill hänga med till Provence och Languedoc-Roussillon genom bilder och text. Jag brukar blogga från våra resor gör det nog den här gången också.

Söndagens smakbit ur en bra bok – Små stora saker av Jodi Picoult

Astrid Terese, på den norska bloggen Betraktninger ~ tanker om bøker, håller i ett inlägg som återkommer varje söndag, där alla som deltar bjuder på en smakbit ur en intressant bok, utan spoilers.

I dag bjuder jag på en smakbit ur den här boken:

Det har tagit mig litet längre tid att läsa den här romanen än det vanligtvis brukar. Dels är den på drygt 500 sidor, dels är den skriven på ett sätt som gör att man inte kan hetsläsa. Min recension kommer i eftermiddag här i bloggen.

Det är en historia om hur en barnmorska på en förlossningsavdelning blir åtalad för mord på en nyfödd bebis. Barnmorskan är afroamerikan och föräldrarna till bebisen är vit makt-anhängare. Det är en roman om rasism, fördomar och rättvisa ur olika personers perspektiv.

Citatet är från sidan 111:

Nästan på en gång höll jag på att bli nersprungen av en hoper ungar. De var antagligen i femårsåldern, inte för att jag hade så mycket erfarenhet av människor i den storleken. De rusade mot en kvinna som stod med ett basebollträ och försökte förmana den vilda hopen att ställa sig på led. ”Det är min födelsedag”, sa en liten pojke. ”Så jag får slå först!” Han drog till sig slagträet och började veva mot en piñata, en papier-maché-figur i form av en nigger som hängde i en snara. Jaha, då visste jag i alla fall att jag var på rätt plats.

Fler smakbitar ur spännande böcker får du hos Betraktninger ~ tanker om bøker

Bok- och teveserier i sommar

I veckans Helgfråga undrar Mia om vi tänkt läsa någon serie i sommar? Mitt svar blir: egentligen inte. I första hand skall jag läsa recensionsex som jag inte hunnit med under våren. Om jag får lust kommer jag kanske att läsa serien om Maj av Kristina Sandberg och första delarna i två olika serier, den om det lilla bageriet och så en ungdomsbok.

Jag ser nästan aldrig på teve. När teven plötsligt inte fick in någon signal tog det tre månader innan vi ringde hem en tekniker som bytte ut den del som var trasig, och vi saknade inte teveutbudet en enda gång. Men nu är det sommar, och det innebär nya avsnitt av Morden i Midsomer med start tisdagen den 26 juni kl 21:00. De programmen tycker jag att det är mysigt att följa.

Mia undrar också vad vi bjuder på om det skall vara något extra gott. Jag gillar själv det allra mesta, men glass är en stor favorit och om jag får välja så blir det hemgjord cheesecake som man aldrig kan äta för ofta. Här är det en halloncheesecake.