Restips och lästips om Frankrike

Mias bokhörna håller i den bokrelaterade Helgfrågan, och den här veckan undrar hon vad vi läser nu och om vi har något restips.

Restips har jag många i min reseblogg om ni vill få tips särskilt om Skottland, Frankrike, Italien och USA där vi bilat runt de senaste åren. Vi är precis hemkomna från en rundresa i södra Frankrike, och det här är en bild från en av platserna vi bodde på. Jag håller för fullt på att skriva inlägg till resebloggen om vad vi såg och upplevde.

På planet ned till Nice i Frankrike läste jag Den lilla Bokhandeln i Paris och tyckte mycket om den. Det var så mycket fransk känsla i boken, och extra roligt att flera av platserna som huvudpersonen i boken reser till, besökte vi också. Och jag fick faktiskt en del tips och förklaringar till saker jag undrat över. Det skall jag berätta om i min recension som är på gång här i bloggen.

Ha en fortsatt fin kväll!

Juni i text och bilder + månadens bästa bok

Vad är det med det här året, alla månader susar förbi! Det är redan juli, vad hände med maj och juni? Samtidigt känns det som att sommaren snart är över. Det beror nog på att vi haft högsommarvärme så otroligt länge i år, och efter all sol och värme tror kropp och sinne att det snart väntas höstrusk.

★ Juni började med att Bella och Jackie dansade med Move2Dance i årets avslutningsshow på Stadsteatern.
★ Hästarna flyttade hem till vår hovslagare som också är unghästtränare för uppsikt och fortsatt träning under tiden skulle åka utomlands
★ Jag träffade Mona, som jag lärt känna genom våra bokbloggar. En jättetrevlig förmiddag på The Nut House med mycket att prata om och god mat i fin miljö.
★ Roslagens bokhandel bjöd in till författarsamtal med Vernica Linarfve som skrivit feelgoodromanen I huvudet på Miss Lyckad. Intressant och mysigt.
★ Dagen därpå skjutsade vi barnen till Star Stable-eventet hos Inferno Online Odengatan i Stockholm. Jag och Patrik gick till Sophies Canelé och fikade.
★ Just det, jag fyllde år också, på Sveriges nationaldag. Nu är jag ett år från att vara ett halvt sekel. Jag borde vara så mycket klokare och mer mogen efter alla dessa år. Undrar om jag är det..?
★ Vi var på Bellas och Jackies skolavslutning. Lika mysigt som alltid med sång och musik och även dans det här året. Efteråt åt vi lunch på Café Chocolate som vi alltid gör, och sedan kunde sommarlovet börja!
★ Morgonen därpå började tjejernas dansläger. De fick bland annat vara med som dansare i musically- och låtartisten Theoz’ musikvideo som spelades in under en dag på Gröna Lund. Jackie dansar i främre ledet och Bella syns när hon freestylar så att håret flyger. Här finns videon.
★ Sedan bar det av till Frankrike i nio dagar!
★ Vi har varit halvfodervärdar till Shelly, vilket innebär att uppfödaren har rätt till en valpkull. Under våren fick Shelly sin valp, och dagen efter att vi kom hem från Frankrike var det lagom att hämta hem Shelly. Det är nu dags för valpen att flytta till ett nytt hem, och Shelly är helt vår.
★ Jag lagade mycket mat som vanligt och bakade med våra rabarber som smaksättare.
★ För första gången provade jag att göra flädersaft, och det blev ju så gott! Det kommer jag absolut att göra nästa år igen.
★ Och så var det en helt fantastisk månad vad gäller blomning. Syrenhäcken och syrenbuskarna blommade enormt överdådigt. Det var så vackert och syrendoften låg tät i trädgården.

Hos Mias bokhörna tipsar vi om vilka böcker vi tyckt mest om varje månad. Jag läste bara fem böcker den här månaden. Bästa bok var Mattias Edvardssons roman En helt vanlig familj. Den var något alldeles extra.

En helt vanlig familj, av Mattias Edvardsson

De är en helt vanlig familj. Prästen Adam, juristen Ulrika och deras 19-åriga dotter Stella. De bor i en fin villaförort utanför Lund och på ytan tycks deras tillvaro både vanlig och perfekt. Men en natt raseras allt. Det har skett ett mord, och Stella sitter häktad som misstänkt för mordet. De båda förtvivlade föräldrarna gör allt som står i deras makt för att hjälpa sin dotter, även om de måste gå utanför vad som är lämpligt och tillåtet.

För ungefär två år sedan läste jag Mattias Edvardssons roman En nästan sann historia. Jag blev så imponerad av hur den boken var skriven och har väntat på författarens nya bok  sedan dess, med blandade känslor skall erkännas. Ni vet hur det är, ibland är det de höga förväntningarna som ställer till det, ibland är uppföljarna helt enkelt inte lika bra. Man hoppas hela tiden under tiden man läser att boken skall beröra mer, väcka fler tankar. Och frågan var om det skulle gå att skriva någonting lika bra som En nästan sann historia, utan att det kändes som en upprepning av den?

En bok med 373 sidor kan vara en alldeles lagom lång bok. En bok med ytterligare åttio sidor är uppenbarligen också en alldeles lagom lång bok, för så lång är Mattias Edvardssons nyutkomna bok, En helt vanlig familj. En nästan tegelstenstjock bok, och ändå fick jag behärska mig för att inte läsa den för snabbt. Obehaget och ovissheten fick mig att vilja hetsläsa. Men jag tvingade mig att ta det lugnt, jag ville inte missa formuleringarna, klokheterna, vändningarna.

Det finns likheter mellan författarens två senaste romaner. Det mest uppenbara är att handlingen i båda romanerna kretsar kring ett mord. Inte i någon av böckerna är dock mordet i sig det centrala, utan hur människor agerar i hårt pressade situationer och i förhållande till varandra. Andra kännetecken är det mjuka men samtidigt stringenta sättet att hantera språket och de insiktsfulla skildringarna av personerna i boken. Jag blir lika imponerad nu som jag blev när jag läste En nästan sann historia av hur författaren lyckas ge de olika personerna helt egna och trovärdiga berättarröster.

Men trots likheterna mellan författarens två senaste romaner känns det här berättargreppet nytt och överraskande. Vad som egentligen har hänt, både nu och längre tillbaka, berättas i tre delar. Först faderns version, sedan dotterns och sist moderns. Eftersom dottern är den som sitter häktad, misstänkt för mordet, hade det varit naturligt att avsluta med hennes version. Att ändra ordningen är genialiskt och bidrar till att kasta mig som läsare mellan ovisshet och att vara helt säker på hur allt hänger ihop. Föräldrarnas yrken är andra sådana omständigheter som ytterligare förstärker tvivlen. En präst och en jurist är personer som förväntas vara både rättrådiga och pålitliga, men hur långt är vi egentligen beredda att gå för att skydda och hjälpa våra barn, och för att skydda familjen? Hur ärliga är vi mot varandra och hur mycket litar vi på varandra när det verkligen gäller?

En helt vanlig familj är ett relationsdrama som väcker många etiska frågeställningar. Det är enormt spännande ända in i det allra sista, och slutet knockar mig fullständigt.

Mattias Edvardsson har med En helt vanlig familj fått sitt stora internationella genombrott. Boken är hittills såld till 30 länder, bland andra USA.

Mitt betyg: 5/5

Antal sidor: 455
Utgivningsdatum: 2018-06-20
Omslagsformgivning: Elina Grandin
Förlag: Forum bokförlag
ISBN: 9789137149158
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris