Dagens första träningspass…

snöskottning

I morse trodde jag att jag skulle drunkna i snömassorna… på riktigt, alltså. Jag höll på att få Glaeda över mig när jag ledde hästarna till hagen genom minst 60 cm djup snö. Det var bara att ta fram snöskyffeln…

Femtio minuter tog det, och jag lovar att jag hade rejäl puls hela tiden (… vilket träningsfreak man är, som tar tid för att kunna skriva in i träningsdagboken hos PT Olga Rönnberg, ha ha!) Men nu kan jag leda hästarna och bära hö och vatten mellan hagen och stallet utan problem!

Träningsvärk…

Enligt mitt träningsschema från PT Olga Rönnberg var det meningen att jag skulle träna både överkropp och underkropp i dag. Men efter gårdagens övningar för ben och rumpa kände jag att det inte skulle ge så mycket att träna samma muskler i dag. Jag har rejäl träningsvärk, och det känns när jag går upp för trappor... Så på eget initiativ valde jag att träna överkropp, och särskilt armarna som jag annars lätt glömmer bort. De musklerna tränas ju liksom på köpet när man tränar bröst, rygg och axlar.

gymmet

I morgon skall jag träna mage, det blir en hel del varianter av PT Olga Rönnbergs plankor. Vissa övningar verkar rätt så avancerade/tunga. Det skall bli roligt att testa dem!

 

 

Mitt träningsupplägg från PT Olga Rönnberg

När jag såg träningsupplägget blev jag både glad och supertaggad!

strength

♥ Planen är att jag skall träna styrka sex dagar i veckan inklusive litet cardio. Jag har fått övningar som jag skall göra utan vila mellan. Smart. Precis vad jag behöver för att få upp pulsen och förbränningen under passet! Den sjunde dagen i veckan blir ingen vilodag, då skall jag ta en power walk i en timme.

♥ Det är inga långa pass. Själva träningspassen är 30 minuter. Det passar mig perfekt. Jag tränar hellre ofta och kortare pass än att ta helt slut på mig själv. Jag inbillar mig i alla fall att jag kan stå emot bakterier och virus bättre om jag inte tömmer kroppen på varenda liten gnutta energi.

♥ När man anmäler sig till Olga Rönnbergs PT online får man berätta vilka mål man har. Självklart är god hälsa mitt främsta mål, men det vore roligt att se i vilken form jag kan komma som 43-åring. Så för att jag inte skulle få ett mesigt träningsprogram (hur kunde jag tro det…) drog jag till med att jag vill komma i mitt livs form..

Ha ha, man får vad man förtjänar! Om jag inte kommer i form nu så beror det i alla fall inte på träningsprogrammet..!