Louise Löfgren och Sprettur

I går tittade jag på Bonde söker fru. Vad lustigt det är med alla islandshästryttare som är med i programmet! I år är det både en av hästbönderna, och så Louise Löfgren… Däremot inte som den hästbonde hon är, utan som en i Pär-Olas harem av kvinnor. När jag blev tvungen att sälja Sprettur, var det Louise Löfgren som fortsatte att tävla med honom, och kom trea på SM och tvåa på NM.

Louise Löfgren till höger av tjejerna. Bilden är lånad från Vimmelbilder.

Sprettur. En ung islandshäst som precis kommit hem från Island. Tovig i hela pälsen, mugg i samtliga karleder och väldigt skygg. Jag provred många olika islandshästar innan honom. Men nej, det klickade inte. Så såg jag Sprettur i boxen, och jag visste direkt att det var honom jag ville ha! När jag provred rusade han runt utan att förstå, och blandade ihop alla gångarterna med varandra. Säljarna var väldigt bra människor, och de avrådde mig från att köpa honom.

Gissa vilken häst jag köpte… Här rider vi ärevarvet med den blå-gula rosetten fladdrande i tränset!

Och vilken häst! Men det tog lång tid att få honom ridbar. Jag ägnade nästan ett helt år till att skritta runt i skogen och se till att han fick förtroende för mig och andra människor. Ett antal skenturer blev det också… Fler än en gång stod jag helt maktlös över vad att göra. Men med mycket tålamod och träning blev han fantastisk. Så roligt vi hade och vilket förtroende vi fick för varandra… Vid ett tillfälle red vi helt nära en skogsavverkningsmaskin som skalade av barken på trädstammarna. Det lät en hel del, minst sagt! Sprettur ville först inte passera, utan fly åt andra hållet. Då släppte jag tyglarna helt och hållet, lade handen på hans hals och pratade lugnt med honom. Och han gick förbi som om skogsmaskinen inte fanns där…

I går sade en av bönderna i Bonde söker fru att han gått helt och hållet på känsla när han bestämde sig för vilka som fick stanna på gården. Det var det jag gjorde när jag valde Sprettur. Då brukar det bli bra.

Ridskadad men så lycklig :)

Jag har varit förkyld och inte kunnat rida på två veckor. Men i dag var det äntligen dags igen!! När jag kom till stallet och läste hästfördelningen fick jag några medlidsamma blickar från andra ryttare när de såg vem jag skulle rida. Jag gillar ju hästar som är ganska heta och framåt. Jag passar bättre med den typen av häst helt enkelt, är bättre på att lugna och hålla tillbaka än att driva på en häst som inte vill. Stoet jag skulle rida var känd för att vara väldigt ovillig och svårriden.

Men vilken underbar häst!! Jag väckte upp henne och ställde krav direkt, så att hon inte skulle få andra idéer, och hon var ju fantastisk att rida! Framåt, lydig, lyhörd och väldigt välskolad. Ganska känslig tror jag. Det var så många tillfällen som det kändes som vi var ett riktigt team! Jag blev helt uppfylld av känslan och kunde inte hålla glädjeskrattet tillbaka, vilket fick resten av ridhuset att också börja skratta..!

Det var nästan (…) så att jag kunde tänka bort hur huden på benet under en timmes tid klämdes mellan sadeln och ridstöveln… men så här såg det ut när jag kom hem.

Men vad gjorde det! Lyckligare än så här kan man nog inte bli!!

 

Långritt längs franska smugglarleder…

Vilken drömresa…

Till häst bland berg och dalgångar upplever ni ett landskap lika grönt som Irland, fridfullt och charmigt som Toscana och magiskt som få platser på vår jord. Doftande pinjeskogar, charmiga byar med vackra stenhus, gömda dalgångar med tusentals betande får och hästar. Utforska smugglarleder och upplev underbara bergsbyar och gömda dalgångar längs vägen. Något av det vackraste landskap som kan erbjudas till häst!

En väninna till mig brukar åka på ridsemester någon gång per år. Nu har hon startat upp en grupp på Facebook som planerar Min hästsemester 2012..! Ett förslag är att rida i Bordeaux. 6 dagar, 30-40 km/dag. Ungefär 6-8 timmar i sadeln per dag med andra ord :D Här finns en länk till researrangören och här finns hela programmet för långritten!

En riktigt spännande ritt med fantastiska naturupplevelser och ett bra tempo där alla tillfällen till trav och galopp tillvaratas. Ibland kan det vara branta partier där ryttarna får sitta av och gå med hästen ett stycke. God kondition och ett gott humör förväntas.