Fototriss – jul i hönshuset

Temat för årets sista fototriss är Jul. Jag har fotat hur våra höns har det i jul :)
.

jul i hönshuset 2

Miss Big på badkarskanten med Felicia, julgranen, vedkubben och äpplen i bakgrunden. Egentligen en misslyckad bild, eftersom dammet i hönshuset syns så tydligt när jag fotat i motljus, men med litet fantasi kan man ju tänka sig att det är snö ;)
.

jul i hönshuset

Hönsen vågar sig fram för att titta vad det är som nu kommit in i deras hem. En egen liten gran och en vedkubbe att sitta på. I går hängde jag in äpplen på en tallkvist…
.

julgodis

… och i dag var äpplena uppätna, så de fick förstås fler att kalasa på. Ett tips till småfåglarna utomhus nu i vinter, så får de i sig vätska också. Jag har gjort en enkel upphängning av halverade äpplen till våra småfåglar. Jag skall visa bild på det senare.
.

  • Om ni vill se fler julbilder, visar jag här hur vi hade juldukat förra julen och bakat stora pepparkakor som vi spritsat med våra namn och hängt upp i fönstret.
  • En litet finare juldukning visar jag här, med material jag hämtat i skogen och julbuketter.
  • Här  och här visar jag tips på personliga juletiketter.
  • Här visar jag hur vårt matbröd i form av små julgrisar ser ut, med recept på degen.
  • Och så årets julbock av granris med kälke från förr. Även bild på stommen på julbocken, för den som vill göra en egen julbock.

Ja, jag gillar julen :)

banner_2011_250x79_black sepia orange

Fler bilder på temat Jul finns här.

Här serveras det lunch nu, och sedan skall jag baka kladdkake- och citronmuffins, och så en vegetarisk rätt som någon slags jämvikt till alla kötträtter i jul; rödbetsbiffar. Ha en fin dag ni också!

 

 

 

En riktig jul, en sådan som man har när man är liten

Jag är uppvuxen i en familj där vi drack julmust till julmiddagen. Det var vår tradition och som barn hade jag turen att aldrig behöva vara orolig för att mamma eller pappa skulle uppföra sig annorlunda och konstigt på grund av alkohol. Julafton var en lika trygg dag som alla andra. Jag behövde aldrig ha en klump i magen för att någon skulle dricka för mycket.
.

juldagskväll

Julafton handlade inte det minsta om vuxna och alkohol. Till viss del handlade julen om att önska sig saker, men det jag uppskattade mest som barn, var att familjen och släkten var tillsammans, umgicks och hade det mysigt. Det är sådana minnen jag vill att våra barn skall få med sig från sin uppväxt.

Ett av mina starkaste julminnen är när farmor och farfar kom åkande i sin lilla blå Bubbla och svängde in på vår gårdsplan. Det kändes så spännande och väldigt mysigt att stå i fönstret och se dem komma. Och de hade med sig paket som var så fint inslagna och omsorgsfullt dekorerade. Farmor var en estet och konstnärssjäl. Ofta tyckte jag nästan mer om själva paketen från farmor och farfar än om innehållet. Och jag minns det mjuka paketet vi barn alltid fick från mormor, med de traditionsenliga raggsockorna som hon stickat själv och som höll i en evighet. Raggsockor stod väl inte högst på min önskelista, men det var en del av vår jultradition att få det mjuka paketet, och det kändes tryggt på något sätt, att vissa saker var som de alltid varit.

I dag är det barnens sista skoldag innan jullovet. Nu skall vi julpyssla fram till jul. Laga maträtter efter nya recept, baka, julbada hundarna och klä granen. Men bäst av allt är kvällen innan julafton, när skinkan är klar och det doftar underbart i hela huset från griljeringen. När barnen har somnat brukar Patrik och jag dricka glögg och äta en skinksmörgås medan vi rimmar till paketen. Mys

.

 

 

 

 

Årets julbock av granris

julbocken med släde 1

Så här långt har jag kommit nu, med att klä vår julbock och dekorera kälken. Vissa år har jag lindat rött band runt hornen, benen och mulen också, men i år tror jag att det får räcka med en rosett runt halsen. När jag hämtat mer granris skall jag peta in små kvistar här och var så de täcker snörena.
.

julbocken stommen a

Så här ser stommen ut som pappa svetsat. Bakom julbocken står kälken som stod på höskullen när vi flyttade hit. Det känns väldigt roligt att ta fram den, även om den nu bara används som en prydnad. Det är så spännande med saker som har en historia, som funnits längre än vi själva.
.

släden1

Tanken är att leta upp en gammal jutesäck och fylla med paket och ställa på kälken. Det finns mycket smått och gott i våra uthus, så jag hoppas kunna hitta någon säck som kan passa. Och som julklappspapper skulle det passa med något i äldre stil, eftersom kälken är gammal och jag tycker att det är fint att dekorera med naturliga färger och material.
.

äpplen

Julklappssäcken ställer jag nog på kälken först dagarna innan jul. Tills dess har jag dekorerat med en julkärve, några äpplen och nötter. Vi får väl se om fåglarna, och kanske rådjuren, vågar sig så nära huset.

Nu skall jag fokusera på julförberedelserna inomhus, som att sätta upp juliga gardiner och att baka. Tjejerna och jag gjorde bland annat bountypraliner i går, och så har vi gjort våra traditionsenliga citrusbollar. Minifrestelser har jag redan lagat, liksom hundratals köttbullar. I kväll skall jag baka matbröd som föreställer julgrisar. Degen står och jäser i detta nu. Sedan skall jag baka och frysa in olika sorters cupcakes, rödbetsbiffar och en hel del annat. Bilder och recept kommer här i bloggen de närmaste dagarna.

Har ni några speciella traditioner när det gäller att dekorera utomhus och inomhus inför jul? Är det någon av er som brukar göra den där grantomten som det cirkulerar så många bilder på? Om jag får tid över skall jag prova att göra en sådan :)