Vi firar jul i dagarna fyra

klä granen (3)

Alla hjälps åt att klä granen. Patrik sätter upp belysningen och sedan placerar jag och barnen ut julgranskulor, polkagrisstänger, gunghästar och andra dekorationer. Sist hänger vi upp glittret. Musiklistor med julmusik är laddade på Spotify, och dem kör vi varje dag fram till jul. Vi provsmakar julgodiset, många gånger.., och dricker glögg och äter hembakade pepparkakor och lussekatter. Lussekatterna brukar vara slut långt innan jul…
.

dan före dan

Dan före dan… Granen är klädd, matsalsbordet dekorerat och dukat och julstrumporna upphängda. Nu är det bara att vänta på att det skall bli dags att gå och lägga sig, så att det snabbt blir morgon.
.

dramatisk himmel

När jag kommer ut till hästarna tidigt på julaftonens morgon, möts jag av den här vackra himlen. En fin start på en julhelg som kanske blev den allra bästa någonsin. Vi har haft det så lugnt och skönt och väldigt mysigt tillsammans med familj, släkt och vänner.
.

julgran 2

När barnen vaknar ligger det julklappar i julstrumporna och under granen. De försöker lista ut vilka paket som är till dem, och vad rimmen kan betyda.
.

julfrisyr

Bella får en fin Audrey Hepburnfrisyr som passar till nya klänningen och örhängena. Att ha en sofistikerad stil är kul ungefär en halv dag…
.

bella...

… sedan är allt som vanligt! ;)
.

shelly (2)

Julklappsutdelning med Shelly i Miltons famn.

Från oss får Milton bland annat en mössa och en hoodie med parkourtryck, där jag rimmat så här:

Nu kommer det att synas vad du gillar,
för denna är för sportiga killar!
När man hoppar från räcken och tak,
då behövs en riktigt cool sak!
Den passar väl inte för fest och glamour,
och inte heller på någon golftour –
nej, här handlar det om …….!
.

 

nattfodring

Dags att nattfodra hästar och höns dessa juldagar. Perfekt med en stor overall när man har klänning – bara att kliva i, varmt och skönt. Pannlampan jag hade när jag red på kvällarna kommer väl till pass när det är becksvart utomhus. Alice och Shelly är ivriga att följa med!
.

julbock snö

På kvällen den sista juldagen kommer snön som många väntat på. Det blir betydligt kallare. Från att ha varit + 13 grader under julafton och juldagen, blir det plötsligt – 10 grader. Så avslutas en härlig julhelg. Nu planerar vi för nyår :)

Ha en fin kväll!

 

 

Julstämning i ett 1800-talshus

Jag funderar på vad det är som gör att man känner julstämning, egentligen..?

Många önskar att det skall komma snö, så att det blir julstämning. Men jag har upplevt jular med mycket snö, då jag ändå inte känt någon speciell julstämning, och jular med barmark och + 13 grader som i år, då jag tycker att det är väldigt mysigt. Jag vet inte om det är julstämning precis, men det är mysigt helt enkelt.
.

trappan 1

Delvis beror det nog på huset vi bor i. Det är ett gammalt hus från slutet av 1800-talet. Gamla hus har ofta en atmosfär som inte finns i ett nytt hus. Huset är inte bara väggar, golv och tak. I ett gammalt hus får man en känsla av att vara del av en kontinuitet. Jag tycker att det är en ganska häftig känsla att människor ända sedan 1800-talet har upplevt samma saker i det här huset som vi. Här har man arbetat, bildat familj, levt och dött.
.

äpplen

Det gör ingenting att det är rena vårvädret, det är mysigt i alla fall.

 

 

Helgbilden – 20 december 2015

huset i december

Ännu en jul med barmark, men i år är det dessutom varmare än jag kan minnas någon gång tidigare så här nära jul. + 13 grader hos oss i idag, så Patrik gick en runda på golfbanan. På kvällarna blir det kyligare, det syns på dimman som kommer in över ängarna runtomkring vårt hus.
.

äpplen

Vi har börjat utfodra vildfåglarna, trots att de säkert kan hitta mat och vatten och borde klara sig bra fortfarande. Äpplen gick ju hem hos hönsen, så dem borde även småfåglarna tycka om. Nu vet de i alla fall var det finns mat, den dag de behöver den.
.

kyrkan dimma

Dimman väller in över ängarna bakom vårt hus. Någon kilometer bakom trädet syns Gottröra kyrka svagt. Inget julväder precis, men för min del får det gärna vara snö- och isfritt ett tag till. Ju kortare period jag behöver skrapa bilrutor, slå sönder is som frusit i hästarnas vattenkar, bära hundratals liter vatten per dag till hästarna och hönsen och skotta snö, desto bättre.

Julstämningen kommer ändå, med ljuset från adventsstjärnor och julgran, jazzig julmusik i bakgrunden medan vi julpysslar och från doften av nygriljerad skinka och allt annat som bakas och lagas.

liten_logga_helgbilden

Fler helgbilder finns här. Ha en fortsatt fin kväll!