Mozart och julbocken

Pappa tycker att Patrik skall ligga på matsalsbordet på julafton… Han är ju löpare…

Där har ni nivån på de skämt jag är uppvuxen med ;)
.

mozart 1

Och apropå min pappa, så svetsade han för några år sedan ihop stommen till en julbock som vi fick. Sedan dess är det en av våra jultraditioner att klä julbocken med granris. Vissa år har vi inte hunnit, och den har fått stå där oklädd.

I år är vi dock i fas med julförberedelserna, och har utökat med en släde som stod på höskullen när vi flyttade hit. Om ni vill se hur julbocken och släden blev när jag var klar, titta in senare i dag, så skall jag visa några bilder.

Nu är det dock dags att hämta barnen i skolan och sedan skall vi baka och göra julgodis.

 

 

Fototriss – Rostigt

Att fota rostiga föremål är inga som helst problem hos oss, här finns det många gamla prylar. Men för att få fram det rostiga behövs ett kort skärpedjup. Oftast använder jag ett 17-55 mm objektiv. I dag har jag för första gången använt ett 90 mm 1:2,8 som legat oanvänt i åratal, och nu tycker jag att jag lyckades ganska bra med att få det där korta skärpedjupet som jag velat ha, med suddig bakgrund. Vi får väl se vad ni tycker ;)
.

Rostig 2

I den här gamla tvättkitteln brukar jag ha växter. På sommaren blommor, och snart är det dags att gå till skogen och hämta grankvistar och sticka ned i jorden. Det blir alldeles lagom enkelt och fint, särskilt när snön lägger sig litet på grenarna.
.

Rostig 1

Den här stolpen står utanför vårt garage. Längst ned fäster vi en krok så att garageportarna skall kunna stå öppna utan att blåsa igen. Jag har aldrig tänkt på att det sitter två spikar längst upp. Det är sådant man ser när man tittar genom en kamera.
.

Rostig 3

Ett rostigt lås in till det som tidigare var vedbod, men nu är ombyggt och ingår som en liten del av stallet. Jag gillar sådana gamla låsanordningar. Rejäla grejer. Dessutom visar de att man litade på varandra. Låset var till för att säkra dörren så att den skulle hållas stängd, inte för att hålla obehöriga ute. Ser ni förresten spindeln på väggen?

banner_2011_250x79_black sepia orange

Fler fototrissar på temat Rostigt finns här.

 

Gamla dörrar med en historia att berätta

Temat för Fototrissen den här veckan är Dörrar. Ni skall få se foton jag tog alldeles nyss, i det grådisiga, blåsiga och kyliga novembervädret här ute hos oss i Roslagen.
.

dörr a

De här gamla dörrarna borde vi egentligen byta ut. Glaset är tunt och släpper in mycket kyla på vintrarna. Men det är inte så enkelt som man kan tro att hitta dörrar med samma mått som riktigt gamla dörrar. Dessutom vill vi bevara stilen på vårt hus och inte förstöra husets charm.
.

dörr b

Gården byggdes 1894, så under en lång period fanns det varken vatten eller avlopp inomhus. Det var antagligen hit man gick, till utedasset. Och klokt nog byggde man det i anslutning till ladugården, eftersom det var där man tillbringade mycket tid. Dörrskyltarna är dock moderna, dem har Patrik täljt
.

dörr c

Förr odlade man själv de rotfrukter man behövde för husbehov och till djuren. Därför finns det ofta jordkällare på gamla gårdar, för att kunna förvara rotfrukterna under året fram till nästa skörd. Här är dörren till en av våra jordkällare, under det som förr var drängstugan. Här inne finns det plats för både en potatislår och en morotslår.  När vi var på husvisning och kom in i jordkällaren stod det stora glasburkar med inlagda persikor och päron i långa rader på hyllorna. Jag lovar att det var ett väldigt effektivt försäljningsknep, för vem drömmer inte om att få bo i en Bullerbyidyll där tiden verkar ha stått stilla och allt känns genuint och äkta.

banner_2011_250x79_black sepia orange

Fler fototrissar på temat ”Dörrar” finns här.

Ps. Apropå gamla hus och husens historia, och hur man underhåller gamla hus, får ni inte missa första delen i den nya tv-serien ”Det sitter i väggarna”. I kväll klockan 20.00. Det kommer att bli väldigt spännande – vi kommer att sitta bänkade!

Ps 2. Om ni vill se litet försenade bilder till fototemat ”Skyltsöndag”, bilder från hur jag fattade ett självständigt beslut, och därmed råkade bryta mot lagen.., är ni välkomna att titta in snart igen…