Sensommarlunch i solsken, och om att ha ett högaktivt eller stillasittande liv

Har man egen häst tänker man aldrig på hur mycket man rör på sig, man rör sig hela tiden. Man går ut med hästen till hagen, bär ut hö minst tre gånger per dag, blandar till kraftfoder, bär vattenhinkar, mockar, borstar, rider och leder in hästen i stallet. Ibland skall hästen duschas och svampas av, ibland lägger man på och tar av täcken, då är de ofta dyngsura av regn och snö och väger ett halvt ton. Så känns det i alla fall.

Nu när jag inte har häst har jag börjat fundera på vad andra människor gör på på sin fritid. På kvällarna hamnar jag väldigt lätt i soffan och plöjer teveserier, just nu La casa de papel. Och det innebär enormt mycket mindre med motion än tidigare när jag hade häst. En vanlig vardag får jag ihop färre än 5000 steg. Det låter ju ganska mycket ändå, eller vad tycker ni? Det är det inte. Det är katastrof.

Upp till 5000 steg räknas som stillasittande liv. Man rör sig knappt. 5000-7499 steg är en lågaktiv livsstil, utan motion eller promenader som har någon betydelse. 7500-9999 steg per dag räknas som något aktiv och 10000 steg och upp till 12499 steg räknas som aktiv livsstil. Fler än 12500 steg innebär en högaktiv livsstil.

Tidigare har hästar och andra djur fått mig att röra mig mycket utan att jag reflekterat över det. Nu måste jag medvetet välja att motionera. Styrketräning har funnits med i min vardag under drygt tjugo år, så det känns lika naturligt som att äta och sova, men konditionsträning, där brister det rejält. Nu har jag fått upp ögonen för problemet och kommer att ta tag i det.

Golfbanelunch på Johannesberg i dag igen. De är suveräna i restaurangen, så trevlig och serviceinriktad personal. I dag var dagens rätt pasta bolognese, eller en vegetarisk pastarätt. Jag frågade om det gick bra att beställa bara bolognese med sallad till, istället för pasta. Och titta så fint min rätt serverades, och gott var det också!

Hoppas ni har en fin dag och passar på att gå ut och fylla på med D-vitaminer!

Dramatiska septemberkvällar

Förra veckan kunde vi njuta av dramatiska färger och molnformationer varenda kväll. Men om man vill fota måste man vara snabb, på en halvtimme är ögonblicket borta.

I lördags hade jag hämtat upp Jackie och hennes kompis Sol, och svängde in på vår väg. Då såg vi den här himlen över våra grannars hus. Bara att stanna bilen och ta några bilder med mobiltelefonerna. Som om vi var i stormens öga, med ovädret lurande runt hörnet. Sedan kom regnet.

Ingenting kan överträffa naturen när den visar vad den går för.

Recension: En halv man, av Lena Bivner och Åsa Ahlund

Mannen på bilden är inte den VD för ett av Sveriges största bolag som boken handlar om

Omnible är en tjänst där man kan läsa och skriva recensioner och se var man kan köpa böcker och jämföra bokpriser. Varje vecka lottar företaget ut böcker på sin hemsida. Jag vann den här boken för några veckor sedan och nu har jag läst.


Handlingen i korthet, från förlagets hemsida

När läraren Åsa träffar näringslivshöjdaren Anders (fingerat namn) är hon till en början inte alls intresserad. Han är inte hennes typ och har både fru och barn. Men Anders väcker något hos henne, får henne att känna sig viktig, skrattar åt hennes skämt och när hennes telefon dagligen fylls av hans kärleksfulla sms, trillar hon till slut dit. De inleder en passionerad relation men snart inser Åsa att det är mycket som inte stämmer. De allt mer osannolika lögnerna tvingar henne till slut att börja ifrågasätta hans löften om att det ska bli de.

Så tyckte jag om boken

En halv man klassificeras som memoarer och handlar om en relation som började och tog slut, och vad som hände under tre år däremellan. Jag är egentligen inte så förtjust i memoarer, dels därför att man bara får författarens perspektiv på händelser, dels har jag möjligen haft oturen att läsa memoarer som drypt av självgodhet och/eller självömkan. Den här blev jag nyfiken på därför att den sannolikt är ganska unik i sitt slag, åtminstone i Sverige. Inte därför att den kränkta älskarinnan avslöjar relationen för mannens fru, och inte därför att hon hänger ut relationen i en bok, utan för att mannen är VD för ett av Sveriges största och mest kända företag. Trovärdigheten är dessutom hög. Älskarinnan har sparat alla sms som skickats mellan henne och mannen, vilka uppgår till 700 sidor, och många av detaljerna i boken har gått att kontrollera och visat sig stämma. Tidpunkter, platser, händelser och personlighetsdrag.

Man baxnar över den information om företaget som han avslöjar för sin älskarinna, vilket tyder på extremt dåligt omdöme, och skulle kunna klassas som insiderbrott med fängelse i straffskalan. Exempelvis berättar han för henne att han är på väg att byta arbete till storföretaget, och han berättar om vilka personer han vill placera om och vilka han vill ska ta plats i den nya ledningsgruppen. Hon får dessutom nycklar till hans tidigare arbetsgivares representationsvåning, och missbrukar därmed aktieägarnas resurser för privata ändamål. Man undrar ju om han kan skilja på moral i privatlivet och moral i arbetslivet, eller om han är en risktagare i båda. Man baxnar också över hur manipulativ den här mannen är, och hur han kan hinna med att hålla kontakt med älskarinnan var fjärde vaken timme, en regel han infört mellan dem, umgås med henne i våningar, på restauranger och på resor, och samtidigt leva familjeliv med fru och barn. Och hur har han tid och möjlighet att skicka hjärtemojis från styrelsemöten, det är en gåta för mig.

Men mest baxnar jag faktiskt över att älskarinnan på allvar tycks tro att mannen skall lämna sin fru för henne. Det är visserligen lätt att förstå att den här medelålders mannen med ett ordinärt utseende sannolikt är väldigt charmig och karismatisk. Som VD  måste man väl vara litet av en estradör, som skall trivas med att stå i rampljuset och på ett trovärdigt sätt presentera information på ett sätt så att aktiekursen inte faller. Och hon är med honom på resor och på restauranger och presenteras som hans fru, och invaggas i tron att han snart skall skilja sig. Men hans lögner som lassas på henne gång på gång, och som hon är väl medveten om, borde väl efter en tid få henne att inse att deras relation aldrig kommer att utvecklas till något mer, att han inte kommer att skilja sig för hennes skull.

En halv man är en lättläst bok med enkelt språk och upplägg. Den gjorde mig nyfiken på VD:n som boken handlar om, och jag har lyssnat på ett par webbsända framträdanden med honom, och hållit koll på nyheterna om det kommer att bli någon utredning om insiderbrott. Det har gått nästan exakt ett år sedan boken kom ut, utan att något tycks ha hänt. Och vem hade egentligen trott det.

Mitt betyg: 2/5

Antal sidor: 347
Utgiven av : Ordberoende förlag
Utgivningsdatum: 2019-09-02
Formgivning: Michael Ceken