Roadtrip ensam till Kiruna – hiss eller diss?

Det här var ju så gott! Strömming med potatismos och lingon. Jag gillar när salladen är något annat än just salladsblad, gurka och tomat. I dag fick vi den serverad i de här små skålarna på fot, med strimlad morot, ruccola, spenat, kikärtor och en syrlig och god dressing där jag kunde urskilja citron.

Vi träffade Ewa och Rolf, och fick höra mer om deras resa genom norra Sverige, nästan ända upp till Arvidsjaur. Extra spännande för mig, eftersom jag vill bila upp till Kiruna. Genom inlandet och tillbaka ned längs östkusten. Utan avstickare blir det 266 mil. Vi har åkt MC ned från Haparanda längs östkusten, men jag har aldrig sett det norrländska inlandet, och jag är så nyfiken på att se åtminstone delar av Sápmi, det område som omfattar samernas historiska bosättningsområde.

Som boende här i Stockholmstrakten undrar man ju om vägarna i Norrland är oändliga utan bebyggelse och med tät skog? Var måste man börja vara beredd på att renar kan kliva ut på vägen? Hur är kvaliteten på vägarna? Och framförallt, vad bör man inte missa?

Jag får inte med mig familjen, så nu funderar jag allvarligt på att köra ensam till Kiruna och tillbaka. Klarar en social person som jag att vara tyst och ensam så många dagar som det skulle ta?

Lästa böcker i juli och månadens bästa

Jag har bara skrivit en ordentlig recension under juli månad, och det är av Jodi Picoults roman, En enda gnista. Övriga recensioner kommer inom kort. Jag gör just nu en utvärdering av böckerna om antiinflammatorisk livsstil och biohacking. Det tar litet tid, eftersom jag förutom att läsa och bedöma texterna, också testar att äta enligt deras tips, ser intervjuer med författarna och läser vad jag kommer över inom deras områden.

När jag går igenom vilka betyg jag givit böckerna jag läst, har allihop hamnat på okej, alltså treor. Det har nog aldrig hänt tidigare. Extra märkligt eftersom jag själv bett om de här böckerna, och bedömt att de skall vara något utöver det vanliga. Jag har funderat fram och tillbaka på varenda en av de här sex böckerna, om jag gjort en felbedömning och borde korrigera betyget. Men jag känner mig säker på min bedömning.

Böckerna är absolut läsvärda, men det totala intrycket dras ned av olika faktorer. Jag hade till exempel höga förväntningar på Jodi Picoults roman, men det ganska udda sättet att berätta historien på drog ned intrycket rejält. Den omvända kronologiska ordningen gjorde berättelsen hackig och jag tappade flödet och rytmen i läsningen varje gång det var dags att hoppa ett par timmar bakåt i tiden. Synd på en så bra historia och så fängslande karaktärer.

Mina samlade omdömen för juli månad

★★★
Alla de sex lästa böckerna

Vilken bok blev din favorit den här månaden? Är det någon särskild bok som du ser extra mycket fram emot att läsa den närmaste tiden?