Nystart

Det har varit en väldigt turbulent start på året, med flera i min familj som blivit allvarligt sjuka. Först Jackie som hade fyrtio graders feber under tre veckor och hela munnen och halsen inflammerad. Och sedan blev det ännu värre för flera andra i min familj, som måste försöka vara starka, hantera sjukdomarna och kämpa vidare. Och så det omänskligt tunga beslut jag var tvungen att fatta, att låta avliva Leiftra, och se henne falla ihop framför mina ögon. Min lilla Leiftra.

Jämfört med sjukdomar och bortgångar är det bara en bagatell att inte arbetet med avhandlingen blev som det var tänkt, när pandemin svepte in över världen och ändrade alla spelregler. Men det påverkade mitt liv ganska mycket och dämpade energin rejält.

Men har jag väntat så här länge på att ge ut min forskning, skulle det vara osmart att hasta ut resultaten under en pandemi när allt fokus är någon annanstans. Jag läste nyss att bokförlag har problem med lönsamheten, bland annat just därför att planerade utgivningar skjuts upp tills det är möjligt att ge böckerna och författarna en rättvis marknadsföring. På samma sätt som med många filmer som skjutits upp.

Så jag arbetar vidare, och njuter av att kunna arbeta när det passar mig och familjen bäst. Oftast arbetar jag morgon och kväll, det fungerar bäst så länge tjejerna har sommarlov. Nästa vecka börjar de i sina olika skolor, Jackie fortsätter på högstadiet och Bella byter både skola och ort när hon börjar på estetiskt program på gymnasiet.

När höstterminen börjar känns det alltid som en nystart på året, mycket mer än nyåret. Hoppas på att hösten och vintern blir mycket bättre än hur året började.

Golfbanelunch med utsikt över vidderna

De nya krögaren på Johannesbergs golfrestaurang får klart godkänt. Brödet är färskt och smakrikt (det är verkligen inte alltid som bröd faktiskt smakar något alls) och den lilla salladsskålen överraskar positivt varje gång.

Det är så trist att serveras sallad, gurka och tomat, gång på gång på gång på gång… Här får man olika varianter med olika smaker. I dag var det strimlad rödkål, strimlade morötter, skivade rädisor och solrosfrön med (tror jag) vinägrettdressing. Väldigt gott! Jag berättade vad jag tyckte för servitören, och han skulle hälsa personalen i köket. Hoppas vi är flera som uppskattar litet mer kreativ sallad än salladsblad, gurka och tomat, så att de vågar fortsätta i samma anda.

Patrik åt sin favorithusmansrätt; raggmunkar med stekt fläsk och lingon, och jag som äter antiinflammatoriskt valde det vegetariska alternativet; varm grönkålssallad med quinoa. Salladen var väldigt god och krämig, och var dressad med litet balsamvinäger. Jag måste prova att laga något liknande hemma.

Väldigt lyxigt för mig som på landet, att ha så nära till en bra lunchrestaurang när man är trött på sin egenlagade mat. Och nu fick jag ju inspiration till vad jag kan laga av all grönkål jag odlat.

Ps. Om ni undrar var mina bokinlägg är – de är på gång! Flera recensioner är på gång, och inlägg om nya böcker som landat här hos mig. Och vad jag hann läsa i sommar, och vad jag tänker läsa i höst.

Min antiinflammatoriska frukost

Havregrynsgröt med kanel, blåbär, jordgubbar, linfrön, chiafrön, valnötter och tranbär. Ägg från mina föräldrars höns, kiwi och kaffe.

Jag äter under en period enligt vad förespråkare för så kallad antiinflammatorisk kost rekommenderar. Och i det här fallet som jag brukar; en helt vanlig frukost för mig. Jag har lovat utvärdera ett gäng böcker om antiinflammatorisk kost och biohacking, utvärderingarna kommer inom kort. Men först några timmars spännande arbete med min egen bok.

Ha en fin måndag!