Recension: Biohack – ät rätt för just din kropp, av Fredrik Paulún

Kost och hälsa intresserar mig. Jag har hängt med i nya hälsotrender och läst på om de olika riktlinjer vi fått genom åren. Från att äta enligt matpyramiden till att äta enligt GI och LCHF, och nu enligt antiinflammatoriska kostråd och biohacking. Fredrik Paulún är kanske den näringsfysiolog, hälsoförfattare och föreläsare jag förknippar mest med GI; glykemiskt index. GI är ett mått på olika livsmedels effekter på blodsockervärdet.

Nu har Fredrik Paulún givit ut en bok om att biohacka sitt liv, det vill säga äta på ett sätt som passar just dig och din kropp, och på så sätt påverka din egen hälsa i en positiv riktning. Exempelvis får du i den här boken inte bara veta att kål kan skydda mot vissa cancerformer, utan också att orsaken är att kål innehåller ämnet sulforafan, ett ämne som skyddar mot cancer. Jag som vill ha någon slags bevis för påståenden om varför man bör äta på ett visst sätt gillar det här upplägget. Ofta har böcker i den här genren fokus på recept och måltidsplaner. Så är det inte här. Visserligen innehåller boken en del recept, men det här är en bok för dig som inte bara vill veta vad som är bra att äta, utan också när och framförallt varför.

Mycket om vilken mat som är bra för kroppen och hälsan hade jag redan koll på, men boken har en bra struktur som gör att man direkt kan bläddra till det avsnitt som man är mest intresserad av. Här finns avsnitt om hur du håller vikten och stoppar sötsuget, hur du kan äta om du har diabetes och vill kontrollera ditt blodsocker, vilka livsmedel som är cancerhämmande och hur du tar hand om hjärtat. Dessutom avsnitt om hur du balanserar hormonerna, håller rynkorna i schack och hur du kan påverka sömnen så att du sover bättre. Inga konstigheter om man redan är ganska påläst, men bra att få det presenterat så här om man inte är det. Banan, honung och rödbeta är till exempel bra för tarmfloran och kaffe är faktiskt antiinflammatoriskt, det var nytt för mig. Kaffe höjer inte heller blodtrycket så som man tidigare trott, tvärtom kan tre koppar kaffe per dag skydda mot högt blodtryck.

Fredrik Paulún väver i boken samman fakta med berättelser från sin egen hälsoresa, om hur han i sin kost och sin livsstil tar hänsyn till de genetiska risker som finns för att han skall drabbas av vissa sjukdomar och hur han försöker förebygga dem, och vilka slutsatser han drog kring sin egen hälsa och fortsatta liv efter att ha drabbats av en stroke. Jag hade hellre sett att författaren hållit sig till enbart fakta, men jag kan förstå att tanken är att lätta upp texten med hur biohacking har påverkat honom personligen och visa hur man kan tillämpa kunskaperna han delar med sig av i boken.

Nytt för mig var tipsen om hur man kan göra fyra olika tester för att få kunskap om vilken status den egna kroppen faktiskt har, för att sedan kunna utgå från testresultaten och äta och leva utifrån vad som är bäst för just en själv. Fredrik Paulún berättar om DNA-test, blodtest, mikrobiotatest och intoleranstest. Ett DNA-test kan till exempel visa om du rent genetiskt löper större risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom.

Mitt betyg: 3/5

Antal sidor: 246
Utgivningsdatum: 2019-12-20
Förlag: HarperCollins Nordic
Foto och form: Charlotta Paulson och Elsa Paulson
ISBN: 9789150947182
Finns att beställa hos Bokus och Adlibris

 

Ps. Recensioner av Maria Borelius tre böcker om en antiinflammatorisk livsstil; Hälsorevolutionen, Bliss och Förundran, kommer inom kort, samt recension av Ät dig frisk av William W Li.

Söndagens smakbit ur: Ödesmark, av Stina Jackson

Mari, på bloggen Flukten fra Virkeligheten, håller tillsammans med Astrid Terese, på bloggen Betraktninger ~ tanker om bøker, i ett inlägg som återkommer varje söndag, där alla som deltar bjuder på en smakbit ur en intressant bok, utan spoilers.

I dag är det Mari som håller i utmaningen, och jag bjuder på en smakbit ur den här boken:

Ödesmark är Stina Jacksons andra roman. Hennes första, Silvervägen, gick hem hos både vanliga läsare och jurygrupper. Den blev årets bok 2019, fick pris för bästa svenska kriminalroman och den tilldelades Glasnyckeln, som är ett nordiskt kriminalromanpris. Personligen tyckte jag mycket om intensiteten och den lågmälda tonen, som nästan var hypnotiserande. Berättelsen höll ihop hela vägen fram till de allra sista avsnitten, då trådarna skulle knytas ihop. Där tyckte jag att författaren valde en för enkel väg ut.

I går började jag läsa Ödesmark, och jag fortsatte tills jag kommit ungefär halvvägs i boken. Stämningen och de väldigt insiktsfulla och intressanta personporträtten finns där. Så här långt är det en fantastisk roman, sättet den är skriven på är helt i min smak. Nu hoppas jag att Stina Jackson inte tagit den lätta vägen ut, med ett alltför snabbt och hafsigt avslut. Jag hoppas att alla trådar knyts ihop på ett lika proffsigt sätt som boken börjat.

I dag blir det en väldigt kort smakbit (sidan 15 f). Jag tyckte så otroligt mycket om de här två meningarna, som med några få ord ger en väldigt tydlig bild av personen att jag nästan kan se honom framför mig. Så här skickligt porträtterar författaren de människor som ingår i berättelsen:

”Den gamle satt med blicken på vägen och malde med käkarna. Han tuggade hellre på orden än delade med sig av dem.”

Odla i pallkrage – 10 veckor efter sådd

Det har varit otroligt roligt att så och pyssla om växterna i pallkragarna. Det är så mycket att lära sig. Trots att jag har föräldrar som varit lantbrukare har jag aldrig tidigare tänkt på alla stadier i odlandet. Som hur det växer och växer, och så plötsligt händer allting!

För bara två veckor sedan såg det ut så här i pallkragarna. Bara någon enstaka sockerärta, nu väller de över. Och inga blommor hade slagit ut i den högra pallkragen, nu slår de ut en efter en. De som har klarat sig, vill säga…

Ser ni vad rådjuren har gjort? De har ryckt upp hela växter, och knipsat av toppen på många av dem.

Nu lägger jag över en väv på nätterna för att skydda blommorna.

Märkligt att rådjuren inte äter av sockerärtorna?

De har tack och lov inte givit sig på ringblommorna, men de har tagit topparna på en av rödbetssorterna, som ni ser på fotot här ovanför.

Till vänster hänger en väst på fågelskrämman som vi trodde skulle kunna hålla rådjuren borta. Den hjälpte inte det minsta.

Massor med chili. Ungefär en livstids konsumtion, om jag jämför med hur ofta jag har köpt färsk chili hittills ;) Men nu  blir det hackad färsk chili istället för köpt, torkat chilipulver eller chiliflakes.

Jag undrar när det är dags att skörda paprikorna, skall de vara gröna, gula eller röda?

Tomatplantorna väller över pallkragarna.

Det tar tid för tomaterna att mogna. De här skall bli helt lila. I morgon skall jag plocka bort mängder med blad från tomatplantorna, så att solljuset får en chans att nå fram till tomaterna.

I morgon kan också vara en bra dag för att plocka av dillen och frysa in den. Och en del av all persilja.

Jag har ätit av den nyzeeländska spenaten i flera veckor, och jag har skördat massor. Den förvällde jag innan jag frös in den. Men ni ser ju hur mycket det är kvar, och det blir bara mer. Är det något jag verkligen kan rekommendera att odla, så är det den här sortens spenat. Tack till Ewa, som drev upp dem och delade med sig av plantorna.

Jag har börjat skörda grönkål och frysa in den. Jag bara hackade den så att den skulle ta mindre plats och vara färdig att använda i smoothies och annat, utan att förvälla den först. Det funkar fint. En del tänker jag låta stå kvar så länge som möjligt, gärna till jul om vi inte hinner äta upp den innan dess. Grönkål klarar kyla, och det skulle vara fint att dekorera med egen grönkål runt julskinkan. Vissa har redan börjat tänka de tankarna, det är ju redan augusti för guds skull, hög tid ;)

Men nu är det dags för kvällens vattning av pallkragarna och krukorna, och lägga på väven på blommorna, och sedan hoppas jag att vi hinner se ett par avsnitt av Netflixserien Breaking Bad. Riktigt välspelad med fantastiska skådespelare. I serien får man följa huvudpersonen Walter Whites resa från kemilärare till metaamfetamintillverkare. Jag har saknat en riktigt välgjord serie att följa, och så chansade vi på den här gamla, som sändes fram till 2013. Ganska bra tajming ändå, eftersom en uppföljare till serien kommer som film i oktober. Tips.

Önskar er en jättefin kväll!